Per Einar Sæbbe

Associate Professor

Per Einar Sæbbe

Contact

Telephone: 51833491 / +4790870675

Email: per-einar.saebbe@uis.no

Room: HL K-254

Department

Faculty of Arts and Education

Department of Early Childhood Education

About me

Per Einar Sæbbe er utdannet førskolelærer fra HSH i 1997, han har master i barnehagevitenskap fra UiS i 2010. Han begynte å jobbe ved institutt for barnehagelærerutdanning høsten 2010 og har vært vikar som universitetslektor, stipendiat og fast ansatt som førsteamanuensis fra høsten 2017. Han disputerte for graden Ph.d. 14.mai 2019 med avhandlingen Barnehagelærernes "matematikkundervisning" i barnehagen.

I tillegg til forskningsinteressen om barnehagedidaktikk og barnehagelæreres undervisningspraksis, underviser Per Einar i SRLE (samfunnsfag) og fordypningen i organisasjon og ledelse. Han er studieprogramleder for ABLU (arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning) og videreutdanningen Barnehagepedagogikk. 

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Sæbbe, Per Einar

(2021)

Forholdet mellom barnehagelærers faglige arbeid og en taus undervisningsforståelse i barnehagen. I: Fagdidaktikk for SRLE : Barnehagens fagområder kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202651510.

s.245-257.

Sæbbe, Per-Einar

(2018)

"Her var det to sauer". Om barnehagelæreres matematikkfokuserte kompetanse.

Acta Didactica Norge.

ISSN 1504-9922.

Volum 12.

Hefte 1.

s.1-22.

DOI: 10.5617/adno.4022

Sæbbe, Per-Einar; Pramling Samuelsson, Ingrid

(2017)

Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør de ikke det i barnehagen? :.

Nordisk barnehageforskning.

ISSN 1890-9167.

Volum 14.

Hefte 7.

s.1-15.

DOI: 10.7577/nbf.1731

Sæbbe, Per-Einar; Mosvold, Reidar

(2016)

Initiating a conceptualization of the professional work of teaching mathematics in kindergarten in terms of discourse.

Nordisk matematikkdidaktikk.

ISSN 1104-2176.

Volum 21.

Hefte 4.

s.79-93.

Mosvold, Reidar; Sæbbe, Per-Einar

(2015)

Tasks of teaching mathematics in kindergarten. I: Nordic research in mathematics education – Proceedings of NORMA14, Turku, June 3-6, 2014.

ISBN 978-952-5993-17-2.

s.339-348.

Sæbbe, Per-Einar; Mosvold, Reidar

(2015)

Asking productive mathematical questions in kindergarten. I: Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education.

European Society for Research in Mathematics Education.

ISBN 978-80-7290-844-8.

s.1982-1989.

Sæbbe, Per-Einar; Mosvold, Reidar

(2013)

"Han går oppover mens han går nedover!" Femåringers refleksjoner om vertikal forflytning i klatrevegg.

Nordisk barnehageforskning.

ISSN 1890-9167.

Volum 6.

Hefte 18.

DOI: 10.7577/nbf.484

Bøker og kapitler

Sæbbe, Per Einar

(2019)

Barnehagelæreres "matematikkundervisning" i barnehagen.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-842-9.

Berner, Karin; Sæbbe, Per-Einar; Alvestad, Marit

(2015)

"Lekens betydning" Sluttrapport fra FoU prosjekt om utvikling av personalets kompetanse om lek i barnehagen .

Formidling

Sæbbe, Per Einar

(2024)

Hvordan dele kunnskap for at den skal «vare» - hvordan lære sammen i barnehagen?.

Felles planleggingsdag Sola kommune;

2024-01-02.

Sæbbe, Per Einar

(2024)

Hvordan dekke behovet for barnehagelærere i Rogaland?.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Sæbbe, Per Einar

(2024)

Omdømme og rekruttering til barnehagelærerutdanningen.

NHO Geneo årskonferanse;

2024-04-16.

Sæbbe, Per Einar

(2024)

Vi må snakke varmt om yrket for å rekruttere til utdanningen.

Erfaringskonferanse;

2024-09-16.

Sæbbe, Per Einar

(2024)

Deltaker i NRK Helgemorgen på NRK1 og P2 Radio.

Sæbbe, Per Einar

(2024)

Barnehagen trenger flere menn, og forskjellige menn.

Wadel, Carl Cato; Sæbbe, Per Einar

(2023)

Flere pedagoger = bedre kvalitet?.

Barnehagefolk.

ISSN 1500-6905.

Hefte 1.

s.92-98.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Sæbbe, Per Einar; Grøsvik, Kristin; Granone, Francesca

(2023)

Forskningsperspektiver på hverdagen i barnehagen - et bokprosjekt.

oppstartssamling bokprosjekt;

2023-06-06 - .

Wadel, Carl Cato; Sæbbe, Per Einar

(2023)

Kommunikasjon i en endringsprosess der to små barnehager skal bli til en stor.

Norsk Barnehageforskningskonferanse 2023;

2023-10-24 - 2023-10-26.

Wadel, Carl Cato; Sæbbe, Per Einar

(2022)

Reform uten oppskrift: Organisering av pedagoger etter innføringen av ny pedagognorm.

Norsk Barnehageforskningskonferanse 2022. Paperpresentasjon;

2022-10-26 - 2022-10-28.

Emilsen, Kari; Sæbbe, Per Einar; Slåtten, Mette Vaagan

(2021)

Vi trenger flere menn i barnehagen, Trettebergstuen!.

Adresseavisen.

ISSN 0805-3804.

Sæbbe, Per Einar; Gythfeldt, Max; Berner, Karin

(2019)

Utfordringer med å endre mottaket av nye studenter på programnivå.

Studenter som inkluderes lykkes bedre;

2019-12-09 - 2019-12-10.

Sæbbe, Per Einar

(2019)

Forbilder.

Solaseminaret;

2019-04-09.

Sæbbe, Per Einar

(2019)

Språk og "matematikkundervisning".

Nasjonal konferanse om lesing;

2019-04-10.

Sæbbe, Per-Einar

(2018)

Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør man ikke det i barnehagen?.

Solaseminaret;

2018-04-17.

Sæbbe, Per-Einar; Mosvold, Reidar

(2018)

Teaching mathematics in Kindergarten and School - similar or different?.

POEM 2018;

2018-05-29 - 2018-05-30.

Sæbbe, Per-Einar

(2018)

Undervisning i barnehagen? .

Praksislærersamling;

2018-09-12.

Sæbbe, Per-Einar

(2017)

Myter om å rekruttere menn til barnehagen.

Sandnesposten.

Sæbbe, Per-Einar; Mosvold, Reidar

(2015)

Asking productive mathematical questions in kindergarten.

9th Congress of European Research in Mathematics Education;

2015-02-04 - 2015-02-08.

Sæbbe, Per-Einar

(2015)

Voksenrollen i lek og inkludering.

Fagdag Sandnes kommune, avdeling styrka barnehagetilbud;

2015-08-27.

Sæbbe, Per-Einar

(2015)

Teaching mathematics in Norwegian kindergartens.

The 25th EECERA conference;

2015-09-07 - 2015-09-10.

Aaserud, Geir; Sæbbe, Per-Einar

(2015)

Norwegian educational institutions ”marketing” the kindergarten teacher education and profession.

The 25th EECERA conference;

2015-09-07 - 2015-09-10.

Sæbbe, Per-Einar

(2014)

Pre-school teacher`s mathematical competences.

NAFOL-konferanse;

2014-05-21.

Sæbbe, Per-Einar

(2014)

Fra barnehagelærer i Egersund til verdenspresident i OMEP.

Barnehagen : tidsskrift for barnehagefolk.

ISSN 1501-9667.

Volum 04.

Hefte 2014.

s.2-4.

Mosvold, Reidar; Sæbbe, Per-Einar

(2014)

Tasks of teaching as a foundation for investigating kindergarten teachers’ mathematical competence.

The Seventh Nordic Conference on Mathematics Education;

2014-06-03 - 2014-06-06.

Sæbbe, Per-Einar

(2014)

Norwegian preschool teacher's mathematical competence - The role of mathematical questions.

EECERA 2014;

2014-09-07 - 2014-09-10.

Sæbbe, Per-Einar

(2014)

Barnehage for resten av livet. http://prosjekt.hib.no/barnehagepionerene/ressurser/artikler-2/.