Kapasitetsløftet for tunnelsikkerhet er et samvirke mellom bedrifter, virksomheter, myndigheter og forskningsmiljø for å styrke kompetansen og evnen til å forbedre tunnelsikkerheten nasjonalt og internasjonalt.
Seks år med Kapasitetsløft Tunnelsikkerhet
I mars er det seks år siden Kapasitetsløft Tunnelsikkerhet ble etablert. Prosjektet går nå mot en avslutning.
I den forbindelse holdt KATS et åpent avslutningsseminar for samarbeidspartnere og andre interesserte. Programmet besto av to hoveddeler:
- Del 1: Presentasjon av arbeidet og resultater fra seks år med KATS.
- Del 2: Kan KATS være utgangspunktet for et senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI)?
I første del fikk både doktorgradsstipendiater og arbeidspakkeledere i KATS presentere høydepunkter og resultater fra arbeidet de har gjort de siste årene. Her fikk deltakerne blant annet høre om nye utdanningstilbud innen tunnelsikkerhet og hvordan ny teknologi kan bidra til å løse utfordringer i tunnelsikkerhetsarbeidet.
Stipendiatene fikk også vist seg fram. Seks doktorgradsprosjekter ble presentert i en slags speed-date – 12-13 minutter fra hvert prosjekt. Ph.d.-prosjektene dreier seg om alt fra opplæring av ansatte i brannvesenet til kommunikasjonssystemer basert på 5G-teknologi.
Flere av foredragsholderne tok tak i utfordringene tunnelsikkerhetsnæringen står ovenfor og hvordan samarbeidet i forskningsprosjekter som KATS kan bidra til å løse disse utfordringene.
– Det er mye å hente i tverrfaglig forståelse, sa Geir Sverre Braut som har bidratt i prosjektet fra starten av.
I andre del fikk deltakerne komme med innspill til et nytt forskningssenter. Det planlagte senteret skal være et samarbeid mellom næring, offentlig sektor og akademia. Målet er å skape innovative løsninger for samfunnskritisk infrastruktur i undergrunnen.
Under idemyldringen ble flere fordeler – og mulige ulemper og utfordringer – med infrastruktur under bakken nevnt. Er det tryggere å legge infrastruktur under jorden i stedet for over? Kan undergrunnen kan gi stordriftsfordeler og lønnsomhet? Hva trenger vi egentlig å bygge nytt? Hvor langt ned klarer vi å bygge? Og hva skjer med naturen når vi endrer grunnforholdene?
Frist for skissen til senter for forskningsdrevet innovasjon er 18. september 2024.
Er tunnelsikkerhetsstudiet noe for deg?
30
Våren 2024
Samlingsbasert
Bachelor
15.04.2024
60.000,- + semesteravgift
Gikk du glipp av webinaret om IKT-basert tunnelsikkerhet?
Her kan du se presentasjonene fra webinaret.
Kapasitetsløft Tunnelsikkerhet (KATS) og Forskningsgruppen for IKT-basert tunnelsikkerhet (iTSRG) ved UiS inviterte alle interesserte til en dag viet til IKT-basert tunnelsikkerhet.
Webinaret tok for seg den siste utviklingen innen bruk av ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi for å gjøre veitunnelene tryggere.
Webinaret er relevant for interessenter fra akademia, industri, offentlig forvaltning og beredskapspersonell som jobber med vei- og tunnelsikkerhet. Det er et samarbeid mellom UiS, SUS og SINTEF og er en del av KATS-prosjektet.
Hvis du gikk glipp av det, eller ønsker å se noen av presentasjonene om igjen, ligger de tilgjengelig her:
Nyheter
Vil du lære mer om kommunikasjonsteknologi i tunnelsystemer?
Det finnes rundt 1200 veitunneler og 900 jernbanetunneler i Norge. Sikkerheten i disse må ivaretas. Universitetet i Stav...
Tar doktorgraden hos brannvesenet
Gabriela Bjørnsen gjennomfører doktorgradsprosjektet sitt hos Rogaland brann og redning. Nå er avhandlingen snart levert...
– Nytt tunnelsenter forsterker samarbeidet mellom akademia og industri
Det nye tunnelsenteret i Sandnes er svært viktig både regionalt og nasjonlt, mener professor Ove Njå.
ESREL ga grobunn for nytt forskningssamarbeid
For første gang var tunnelsikkerhet tema under den internasjonale samfunnssikkerhetskonferansen ESREL.
Innsatsledere ble kurset i tunnelsikkerhet
Rogaland brann og redning arrangerte pilotkurs for innsatsledere og utrykningsledere i september. Hun som har sydd samme...
Hun skal kurse brann- og redningstjenesten i tunnelsikkerhet
Rogaland brann og redning (RBR) arrangerer kurs om innsats i tunneler for operasjonell ledelse. Kursholder er doktorgrad...
Innovasjon i den norske tunnelsikkerhetsnæringen
Hvordan arbeide målstyrt med innovasjon – en studie av innovasjonssystemet og -prosesser relatert til valg av sikkerhets...
KATS fortsetter å styrke tunnelsikkerhetsarbeidet til 2024
I desember 2020 annonserte Norges Forskningsråd (NFR) at KATS får videreføring og bevilgning til å gjennomføre fase 2. P...
Studentprosjekter i Kapasitetsløft tunnelsikkerhet (KATS)
Her er en oversikt over pågående prosjekt-, bachelor- og masteroppgaver relatert til KATS.
PhD-prosjekter i Kapasitetsløft tunnelsikkerhet (KATS)
For å heve tunnelsikkerhetsnæringens forskningskompetanse og forskningsdrevet innovasjon, er en sentral del av kapasitet...
Publikasjoner, Kapasitetsløft tunnelsikkerhet
KATS-forskerne publiserer en rekke forskningsartikler og rapporter. Her er en oversikt over alle KATS-relaterte publikas...
Prosjektbeskrivelse: Kapasitetsløft tunnelsikkerhet
Kapasitetsløftet for tunnelsikkerhet er et samvirke mellom bedrifter, virksomheter, myndigheter og forskningsmiljø for å...
Seminarrekke om informasjonsteknologiens muligheter for tunnelsikkerhetsarbeidet
Norge trenger økt kompetanse på tunnelsikkerhet. Lær mer om informasjonsteknologiens muligheter for tunnelsikkerhetsarbe...
Ny videreutdanning innen tunnelsikkerhet
Det finnes rundt 1200 veitunneler og 900 jernbanetunneler i Norge. Sikkerheten i disse må ivaretas. Universitetet i Stav...
Iboende designprosesser for brannsikkerhet i komplekse veitunneler – Erfaringsoverføring innen sikkerhetsstyring mellom industrier
Hvordan kan en filosofi for sikkerhetsstyring som brukes i olje og gassnæringen, betegnet som "innebygd sikkerhet", bidr...
Videreføring av KATS til 2024
9. desember 2020 meldte Forskningsrådet (NFR) at prosjektet Kapasitetsløft Tunnelsikkerhet får videreføring til fase 2. ...
Informasjonsbrev om Kapasitetsløft Tunnelsikkerhet (KATS)
Vi er snart halvveis inn i prosjektperioden og godt i gang med planlagte aktiviteter for å nå prosjektets hovedmål.
Brannventilasjon og røykkontroll i norske tunneler
Mekanisk ventilasjon kan være både kritisk viktig som del av sikkerhetsstyringen ved brann i tunnel, men òg potensielt f...
Spørreundersøkelse om innovasjonssystemet og nettverkskartlegging for tunnelnæringen
Hvilken forklaringskraft har virksomhetenes sosiale kapital på utvikling av ny kunnskap og innovasjon?
Hvem er vi?
Stipendiater
Forskningsrådets Kapasitetsløft-ordning har som mål å øke antall fagmiljøer som er relevante for næringslivet.
UiS er valgt ut til å utføre et kapasitetsløft innenfor tunnelsikkerhet, ved å videreutvikle sitt kompetanse- og forskningstilbud basert på det regionale næringslivets behov.
Prosjektet er også med i Vital Infrastruktur Arena (VIA), tidligere Norwegian Tunnel Safety Cluster (NTSC). Klyngen har utvidet sitt virkeområde og jobber nå for sikker, smart og bærekraftig transportinfrastruktur innenfor både vei, bro, bane og tunnel.
VIA er en av fire norske Arena PRO-klynger i det nasjonale klyngeprogrammet og mottar støtte fra Innovasjon Norge. Besøk deres nettsider her: www.viacluster.no