Gjennom lek, læring og omsorg vil du som barnehagelærer skape en trygg hverdag, lære om barns utvikling, og bidra til å gi hvert barn en meningsfull oppvekst. Samtidig åpner barnehagelærerstudiet døren for ledermuligheter i feltet.
3 år / 6 semestre
180
110
2023: Alle kvalifiserte mottok tilbud om plass
(Nytt høsten 2024:) Samlingsbasert
Gjelder første studieår: Høst 2024: Uke 33, 35, 37, 40, 43, 45, 47 Vår 2025: Uke 2, 12, 14, 17, 19. Praksis er uke 3 til og med uke 10 (uke 9 er studieuke; vinterferie). Med forbehold om endringer.
Generell studiekompetanse, men du kan også søke ut fra realkompetanse. Studiet krever politiattest. Spørsmål om opptak? Kontakt opptak@uis.no
15. april via Samordna opptak (NB: 1. mars for realkompetansevurdering)
Barnehagelærer bachelor tilbyr tre profiler
Som student ved bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning har mulighet til å fordype deg faglig fra første studieår ved å søke deg til en profil i utdanningen.
Som profilstudent får du:
- en unik kompetanse innen din valgte tematikk
- en mulighet til å spesialisere deg – og valgt profil blir en del av vitnemålet ditt
- anledning til å skreddersy din egen utdanning
- mulighet for tettere oppfølging/ veiledning gjennom utdanningen
- anledning til å samarbeide med studenter som deler dine interesser
Å søke seg til en profil er et tilbud om å utvikle seg og lære mer om et særlig område. Profilen er integrert i ordinær utdanning, med noen ekstra aktiviteter. Som profilstudent følger du all undervisning og tar alle eksamener på lik linje med resten av kullet, men arbeidskrav og praksisoppgaver spisses mot profilens tema.
Om studiet
Allsidig pedagogutdanning: Studiet forbereder deg til barnehagelærerrollen med fokus på barns utvikling og oppvekstmiljø. Du får bred kunnskap innenfor fagområdene barns lek og læring, natur og bevegelse, samfunn og livssyn, språk og matematikk, kultur og kreativitet, samt ledelse og samarbeid.
Samlingsbasert heltidsstudium: Du kan forvente 11 studiesamlinger á fem dager på campus første studieår. Studiet krever studieinnsats på heltid selv om det er samlingsbasert. Du kan også ta barnehagelærer bachelor som deltidsprogram. Det samlingsbaserte heltidsstudiet erstatter tidligere heltidsutdanning fra studieåret 2024/25 for kullet som begynner høsten 2024.
Fordypning: Studiet tilbyr tre profiler innenfor digital kompetanse i barnehagen, bærekraft og tverrkulturell kompetanse. Ved å følge en av disse får du muligheten til å lære mer om et særlig område. Profilen er integrert i ordinær utdanning og starter første studieår. Tilbudet er adgangsbegrenset. Du får informasjon om tilbudet og kan søke etter studiestart.
100 dager praksis: Du har 100 dager med obligatorisk, veiledet praksis for å forstå barnehagelærerens rolle og barnehagehverdagen. Få svar på alt lurer på om praksis.
Jobbklar: Etter studiet vil du være godt forberedt til å skape gode opplevelser, trivsel, lek og læring for barna i barnehagen.
Utveksling: UiS har flere avtaler som gjør det mulig å dra på kortere eller lengre utvekslingsopphold gjennom utdanningen. Hele siste semester kan gjennomføres som utveksling hvis du ønsker det.
Lignende utdanninger
Digital teknologi er interessant og viktig i det daglige og i arbeidslivet. Jeg ønsker å få mer inspirasjon og faglig kunnskap på dette feltet.
Hva kan du bli?
Med en barnehagelærerutdanning kan du jobbe som:
- barnehagelærer
- pedagogisk leder
- styrer i barnehage
Du kan også jobbe andre steder enn i barnehagen, som for eksempel i SFO, fritidsklubb eller tilsvarende barnerelaterte yrker og institusjoner.
Videre utdanning:
Bachelorgraden i barnehagelærer kvalifiserer blant annet til:
I tillegg finnes det flere etter- og videreutdanninger skreddersydd til barnehagelærere.
Jeg er pedagogisk leder ved Læringsverkstedet Strutsen Naturbarnehage.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Obligatoriske emner
-
Barns utvikling, lek og læring
Første år, semester 1
-
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Første år, semester 1
-
Natur, helse og bevegelse
Første år, semester 1
-
Kunst, kultur og kreativitet
Andre år, semester 3
-
Praksis 2. trinn 35 dager
Andre år, semester 3
-
Praksis 1. trinn 35 dager
Første år, semester 1
-
Språk, tekst og matematikk
Andre år, semester 3
-
Barns utvikling, lek og læring
Andre år, semester 3
-
Skolepraksis 2. trinn 5 dager
Andre år, semester 4
-
Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Tredje år, semester 5
-
Praksis 3. trinn 15 dager
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave
Tredje år, semester 5
-
Fordypningspraksis 3. trinn 10 dager
Tredje år, semester 6
-
-
Fordypning: Velg mellom seks fordypninger eller utveksling
-
Aktiv i naturen
-
Aktiv i naturen fordypning
Tredje år, semester 6
-
-
Musisk praksis
-
Musisk praksis, bevegelse og samspill
Tredje år, semester 6
-
-
Organisasjon og ledelse
-
Organisasjon og ledelse for barnehagelærere
Tredje år, semester 6
-
-
Småbarnspedagogikk
-
Småbarnspedagogikk
Tredje år, semester 6
-
-
Utveksling
-
Mangfold og tilhørighet
-
Mangfold og tilhørighet
Tredje år, semester 6
-
-
Språk, kreativitet og mangfold
-
Språk, kreativitet og mangfold
Tredje år, semester 6
-
-
Praksis i utlandet
Som student på barnehagelærerutdanningen har du mulighet til å ha en praksisperiode i utlandet på et av disse stedene:
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter
- har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
- har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
- har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive- og matematikkferdigheter.
- har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
- skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU (forsknings- og utviklingsarbeid) til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
- kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
- kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
- kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
- kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
- kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
- kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
- kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
- har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Utvekslingssemester
6. semester (vårsemesteret 3. studieår)
Studenter på deltidsprogrammet: 8. semester (vårsemester 4. studieår)
Utvikling av interkulturell kompetanse
"Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på." (Rammeplan for barnehagen, 2017). Det er derfor av stor betydning at barnehagelærere har interkulturell kompetanse. Utdanningen legger til rette for dette gjennom å organisere Internasjonale dager i form av dagsseminar i første og andre studieår med gjesteforelesere fra lokale og internasjonale samarbeidspartnere.
I tillegg er det flere muligheter for utlandsopphold som legger til rette for å observere og utforske andre kulturelle tilnærminger, samtidig som det er en mulighet for å starte utviklingen av et faglig internasjonalt nettverk:
Internasjonal uke
Det arrangeres årlig Internasjonal uke både hos oss og våre samarbeidspartnere. Her kan alle barnehagelærerstudenter søke om å få delta.
Internasjonal praksis
Det er mulig å reise på praksisopphold i utlandet 3. semester for heltid studenter og 5. semester for deltid og ABLU studenter, enten basert på avtaler som instituttet har gjort eller organisert av den enkelte student på egenhånd (etter godkjenning av instituttet). Steder med etablerte praksisplasser: Madagaskar, Kamerun, Thailand, Madrid i Spania, Ghent i Belgia.
Semesterutveksling
Mulighet for å ta hele 6. semester hos en av våre partneruniversiteter i utlandet.
Ordning for utvekslingen i 6. semester
En rekke av universitetene i oversikten under tilbyr faste semesterpakker rettet mot utdanninger hvor man skal jobbe med små barn. Disse tilbudene er faglig forhåndsgodkjente av instituttet og kan velges av alle barnehagelærerstudenter.
For de øvrige alternativene må studentene selv velge ut emner ved partneruniversitetet og søke om å få disse forhåndsgodkjent. Her er mulighetene mange, og instituttet er åpne for å godkjenne det meste som på en eller annen måte relaterer seg til små barn, også kortere opphold i forbindelse med konferanser el. l.. Slike opphold kan godkjennes etter søknad gjennom studieforløpet.
Hos de europeiske partnerne våre er praksis vanligvis inkludert i oppholdet. Dersom det ikke er mulig å få praksis dit man skal reise, kan denne tas hjemme enten før eller etter oppholdet.
Kontaktperson
Veiledning om muligheter: Studiekoordinator Madli Dagetad, Hagbard Lines hus
Forhåndsgodkjenning av faglig innhold: Faglig internasjonal koordinator Mariella Annika Asikanius , Hagbard Lines hus
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon
Se hvor du kan dra på utveksling
Queensland University of Technology
Australia
Artevelde University of Applied Sciences
Belgia
Haute Ecole 'Léonard de Vinci', Bruxelles
Belgia
Karel de Grote University of Applied Sciences and Arts
Belgia
Københavns Professionshøjskole
Danmark
Professionshøjskolen UC Syddanmark
Danmark
Dublin City University
Irland
Saxion Universities of Applied Sciences
Nederland
University Ramón Llull, Barcelona
Spania
Linköpings universitet
Sverige
Linnéuniversitetet
Sverige
University of Education Schwäbisch Gmünd
Tyskland
University of Alaska Anchorage
USA
Dette sier studentene
Blir barnehagelærer med fordypning innenfor digital teknologi
Linn Braut Pettersen hadde jobberfaring fra barnehagen som assistent før hun begynte å studere. Jo mer hun jobbet i barn...
Barnehagelærarutdanninga vil hjelpe meg å gjere ein skilnad for born med særskilde behov
Liv Randi Erdal Bergsagel er engasjert og motivert, og vil vere der ho kan gjere ein skilnad; som pedagogisk leiar i ein...
‒ Barnehagelærerutdanningen byr på gode variasjoner!
‒ Det var da jeg jobbet som ringevikar i barnehage ved siden av studiet at jeg oppdaget at jeg trives veldig godt med jo...
Barnehagelærerutdanningen gir henne mulighetene hun har ønsket seg
‒ Med dette vil jeg få mer ansvar og utfordringer. Lisemari Torgersen har bakgrunn fra arbeid som barne- og ungdomsarbei...
- Barnehagelærerutdanning rommer så mange muligheter
Jonas Topnes Jørgensen er snart ferdig utdannet barnehagelærer. Han setter pris på variasjonen innenfor utdanningen og m...
Kristine studerer barnehagelærer deltid
Det betyr at hun tar utdanningen over fire år i stedet for tre år.