Barnehagelærer – bachelor heltid (samlingsbasert)

Gjennom lek, læring og omsorg vil du som barnehagelærer skape en trygg hverdag, lære om barns utvikling, og bidra til å gi hvert barn en meningsfull oppvekst. Samtidig åpner barnehagelærerstudiet døren for ledermuligheter i feltet.

Sist oppdatert
Fakta
Varighet

3 år / 6 semestre

Studiepoeng

180

Antall studieplasser

110

Poenggrense

2023: Alle kvalifiserte mottok tilbud om plass

Praksis

100 dager

Studentforening

Lærerstudentene

Undervisningsform

(Nytt høsten 2024:) Samlingsbasert

Samlingsdatoer

Gjelder første studieår: Høst 2024: Uke 33, 35, 37, 40, 43, 45, 47 Vår 2025: Uke 2, 12, 14, 17, 19. Praksis er uke 3 til og med uke 10 (uke 9 er studieuke; vinterferie). Med forbehold om endringer.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse, men du kan også søke ut fra realkompetanse. Studiet krever politiattest. Spørsmål om opptak? Kontakt opptak@uis.no

Søknadsfrist

15. april via Samordna opptak (NB: 1. mars for realkompetansevurdering)

Om studiet

Digital teknologi er interessant og viktig i det daglige og i arbeidslivet. Jeg ønsker å få mer inspirasjon og faglig kunnskap på dette feltet.

Linn Braut Pettersen , student ved barnehagelærer bachelor. Hun følger profilen "Aktiv med digital teknologi i barnehagen".

Hva kan du bli?

Jeg er pedagogisk leder ved Læringsverkstedet Strutsen Naturbarnehage.

Tidligere student Morten Øksnevad.

Studieplan og emner

Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Obligatoriske emner

    • Barns utvikling, lek og læring

      Første år, semester 1

      Barns utvikling, lek og læring (BBL101)

      Studiepoeng: 20

    • Samfunn, religion, livssyn og etikk

      Første år, semester 1

      Samfunn, religion, livssyn og etikk (BBL120)

      Studiepoeng: 20

    • Natur, helse og bevegelse

      Første år, semester 1

      Natur, helse og bevegelse (BBL110)

      Studiepoeng: 20

    • Kunst, kultur og kreativitet

      Andre år, semester 3

      Kunst, kultur og kreativitet (BBL201)

      Studiepoeng: 30

    • Praksis 2. trinn 35 dager

      Andre år, semester 3

      Praksis 2. trinn 35 dager (BBLPR2)

      Studiepoeng: 0

    • Praksis 1. trinn 35 dager

      Første år, semester 1

      Praksis 1. trinn 35 dager (BBLPR1)

      Studiepoeng: 0

    • Språk, tekst og matematikk

      Andre år, semester 3

      Språk, tekst og matematikk (BBL210)

      Studiepoeng: 20

    • Barns utvikling, lek og læring

      Andre år, semester 3

      Barns utvikling, lek og læring (BBL102)

      Studiepoeng: 10

    • Skolepraksis 2. trinn 5 dager

      Andre år, semester 4

      Skolepraksis 2. trinn 5 dager (BBLPRS)

      Studiepoeng: 0

    • Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid

      Tredje år, semester 5

      Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (BBL300)

      Studiepoeng: 15

    • Praksis 3. trinn 15 dager

      Tredje år, semester 5

      Praksis 3. trinn 15 dager (BBLPR3)

      Studiepoeng: 0

    • Bacheloroppgave

      Tredje år, semester 5

      Bacheloroppgave (BBLBAC)

      Studiepoeng: 15

    • Fordypningspraksis 3. trinn 10 dager

      Tredje år, semester 6

      Fordypningspraksis 3. trinn 10 dager (BBLPR35)

      Studiepoeng: 0

  • Fordypning: Velg mellom seks fordypninger eller utveksling

    • Aktiv i naturen

      • Aktiv i naturen fordypning

        Tredje år, semester 6

        Aktiv i naturen fordypning (BLU340)

        Studiepoeng: 30

    • Musisk praksis

      • Musisk praksis, bevegelse og samspill

        Tredje år, semester 6

        Musisk praksis, bevegelse og samspill (BLU360)

        Studiepoeng: 30

    • Organisasjon og ledelse

      • Organisasjon og ledelse for barnehagelærere

        Tredje år, semester 6

        Organisasjon og ledelse for barnehagelærere (BLU310)

        Studiepoeng: 30

    • Småbarnspedagogikk

    • Utveksling

    • Mangfold og tilhørighet

      • Mangfold og tilhørighet

        Tredje år, semester 6

        Mangfold og tilhørighet (BLU370)

        Studiepoeng: 30

    • Språk, kreativitet og mangfold

      • Språk, kreativitet og mangfold

        Tredje år, semester 6

        Språk, kreativitet og mangfold (BLU320)

        Studiepoeng: 30

Praksis i utlandet

Som student på barnehagelærerutdanningen har du mulighet til å ha en praksisperiode i utlandet på et av disse stedene:

Læringsutbytte

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter
  • har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
  • har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
  • har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive- og matematikkferdigheter.
  • har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
  • skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU (forsknings- og utviklingsarbeid) til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
  • kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
  • kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
  • kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
  • kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
  • kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
  • kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
  • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
  • kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
  • har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.

Utveksling

Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling

Utvekslingssemester
6. semester (vårsemesteret 3. studieår)

Studenter på deltidsprogrammet: 8. semester (vårsemester 4. studieår)

Utvikling av interkulturell kompetanse
"Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på." (Rammeplan for barnehagen, 2017). Det er derfor av stor betydning at barnehagelærere har interkulturell kompetanse. Utdanningen legger til rette for dette gjennom å organisere Internasjonale dager i form av dagsseminar i første og andre studieår med gjesteforelesere fra lokale og internasjonale samarbeidspartnere.

I tillegg er det flere muligheter for utlandsopphold som legger til rette for å observere og utforske andre kulturelle tilnærminger, samtidig som det er en mulighet for å starte utviklingen av et faglig internasjonalt nettverk:

Internasjonal uke
Det arrangeres årlig Internasjonal uke både hos oss og våre samarbeidspartnere. Her kan alle barnehagelærerstudenter søke om å få delta.

Internasjonal praksis
Det er mulig å reise på praksisopphold i utlandet 3. semester for heltid studenter og 5. semester for deltid og ABLU studenter, enten basert på avtaler som instituttet har gjort eller organisert av den enkelte student på egenhånd (etter godkjenning av instituttet). Steder med etablerte praksisplasser: Madagaskar, Kamerun, Thailand, Madrid i Spania, Ghent i Belgia.

Semesterutveksling
Mulighet for å ta hele 6. semester hos en av våre partneruniversiteter i utlandet.

Ordning for utvekslingen i 6. semester
En rekke av universitetene i oversikten under tilbyr faste semesterpakker rettet mot utdanninger hvor man skal jobbe med små barn. Disse tilbudene er faglig forhåndsgodkjente av instituttet og kan velges av alle barnehagelærerstudenter.

For de øvrige alternativene må studentene selv velge ut emner ved partneruniversitetet og søke om å få disse forhåndsgodkjent. Her er mulighetene mange, og instituttet er åpne for å godkjenne det meste som på en eller annen måte relaterer seg til små barn, også kortere opphold i forbindelse med konferanser el. l.. Slike opphold kan godkjennes etter søknad gjennom studieforløpet.

Hos de europeiske partnerne våre er praksis vanligvis inkludert i oppholdet. Dersom det ikke er mulig å få praksis dit man skal reise, kan denne tas hjemme enten før eller etter oppholdet.

Kontaktperson
Veiledning om muligheter: Studiekoordinator Madli Dagetad, Hagbard Lines hus

Forhåndsgodkjenning av faglig innhold: Faglig internasjonal koordinator Mariella Annika Asikanius , Hagbard Lines hus

Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon

Dette sier studentene

Blir barnehagelærer med fordypning innenfor digital teknologi

Linn Braut Pettersen hadde jobberfaring fra barnehagen som assistent før hun begynte å studere. Jo mer hun jobbet i barn...

Barnehagelærarutdanninga vil hjelpe meg å gjere ein skilnad for born med særskilde behov

Liv Randi Erdal Bergsagel er engasjert og motivert, og vil vere der ho kan gjere ein skilnad; som pedagogisk leiar i ein...

‒ Barnehagelærerutdanningen byr på gode variasjoner!

‒ Det var da jeg jobbet som ringevikar i barnehage ved siden av studiet at jeg oppdaget at jeg trives veldig godt med jo...

Barnehagelærerutdanningen gir henne mulighetene hun har ønsket seg

‒ Med dette vil jeg få mer ansvar og utfordringer. Lisemari Torgersen har bakgrunn fra arbeid som barne- og ungdomsarbei...

- Barnehagelærerutdanning rommer så mange muligheter

Jonas Topnes Jørgensen er snart ferdig utdannet barnehagelærer. Han setter pris på variasjonen innenfor utdanningen og m...

Kristine studerer barnehagelærer deltid

Det betyr at hun tar utdanningen over fire år i stedet for tre år.

Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning åpner muligheter

Marie Ørland studerer og jobber samtidig.