Åsmund Hennig

Førsteamanuensis i norsk

Åsmund Hennig

Kontakt

Telefon: 51831347

E-post: asmund.hennig@uis.no

Rom: HG O-260

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Hennig, Åsmund

(2025)

Krapyl? Ambivalens i møte med fortellinger om rampete barn. I: Samtaler om litteratur. Hva kan lærerstudenter lære oss?.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205598881.

s.102-125.

Hennig, Åsmund

(2022)

Etikk og utforsking i litterære samtaler på mellomtrinnet – om å stille spørsmål til en fortelling om moralske dilemma.

Forskning om undervisning och lärande.

ISSN 2000-9674.

Volum 10.

Hefte 1.

s.100-118.

Hennig, Åsmund; Eriksen, Kristin

(2021)

Opplevelse og utforsking : Litterære samtaler i praksis.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205546349.

Hennig, Åsmund

(2020)

Litterær faglighet i en samtale om Roy Jacobsens novelle ”Brønnen”. Formativ vurdering av en litterær samtale gjennomført av elever på tiende trinn.

Learning Tech -Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi.

ISSN 2445-7981.

Hefte 7.

s.130-153.

DOI: 10.7146/lt.v5i7.114856

Hennig, Åsmund

(2020)

Utforskende dialoger om to ungdomsromaner.

Nordic Journal of Literacy Research.

ISSN 2464-1596.

Volum 6.

Hefte 3.

s.136-151.

Hennig, Åsmund

(2019)

Leselyst i klasserommet : om trusler og redningsaksjoner.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205519121.

Hennig, Åsmund

(2018)

Reven får stemme : animasjonsfilm som uttrykk for litterær kompetanse og faglighet. I: Multimodalitet i skole- og fritidstekstar.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245022889.

s.181-195.

Hennig, Åsmund

(2018)

Overganger i Roy Jakobsens novelle "Brønnen". I: Norsk litterær årbok 2018.

Det Norske Samlaget.

ISBN 9788252195644.

s.312-334.

Hennig, Åsmund

(2018)

Siri Pettersens Odinsbarn som flerkulturell litteratur. I: Fantastisk litteratur for barn og unge.

Fagbokforlaget.

ISBN 978-82-450-2296-4.

s.63-76.

Hennig, Åsmund

(2012)

Multimodal makt og frihet: Personframstillinger i Gummi-Tarzan (1975).

Barnelitterært forskningstidsskrift.

ISSN 2000-7493.

Volum 3.

DOI: 10.3402/blft.v3i0.20083

Hennig, Åsmund

(2005)

"Se slike historier skal man fortælle" : Knut Hamsuns noveller - ni analyser.

Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

ISBN 8276341896.

Hennig, Åsmund

(2005)

Noveller, historier og skisser. I: Den litterære Hamsun.

Fagbokforlaget.

s.77-103.

Hennig, Åsmund

(1999)

«På turné». I: Hamsun i Tromsø II: Rapport fra den 2. internasjonale Hamsun-konferanse 1999.

Bøker og kapitler

Hennig, Åsmund

(2025)

Samtaler om litteratur. Hva kan lærerstudenter lære oss?.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205598881.

Hennig, Åsmund

(2012)

Effektive lesere snakker sammen: Innføring i litterære samtaler.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 978-82-05-42385-5.

Hennig, Åsmund

(2010)

Litterær forståelse: Innføring i litteraturdidaktikk.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 978-82-05-38265-7.

Rogne, Magne; Hennig, Åsmund

(2006)

Å lykkes med norsk i lærerutdanningen.

ISBN 8204118147.

Hennig, Åsmund

(2003)

Knut Hamsuns noveller : ni analyser.

Universitetet i Bergen.

ISBN 8249701976.

Hennig, Åsmund

(1996)

Knut Hamsuns kortprosaforfatterskap : litterære analyser av et utvalg noveller.

Universitetet i Bergen.

Formidling

Hennig, Åsmund

(2006)

Sartre i og om litteraturen.

utenTitteltekst;

2006-09-06.

Hennig, Åsmund

(2005)

Hamsun sirklet inn og spilt ut: Tre bilder av Ringen sluttet.

utenTitteltekst;

2005-11-16.