Åsmund Hennig
Førsteamanuensis i norsk
Kontakt
Telefon: 51831347
E-post: asmund.hennig@uis.no
Rom: HG O-260
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Førsteamanuensis i norsk
Telefon: 51831347
E-post: asmund.hennig@uis.no
Rom: HG O-260
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Hennig, Åsmund
(2025)
Krapyl? Ambivalens i møte med fortellinger om rampete barn. I: Samtaler om litteratur. Hva kan lærerstudenter lære oss?.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 9788205598881.
s.102-125.
Hennig, Åsmund
(2024)
Substans i litterære samtaler : Elever på tiende trinn leser og diskuterer en novelle med motstand. I: Tekster og lesere: Et nærmere blikk på ungdomstrinnet.Fagbokforlaget.
ISBN 9788245043532.
s.31-51.
DOI: 0.55669/oa350202
Hennig, Åsmund
(2022)
Etikk og utforsking i litterære samtaler på mellomtrinnet – om å stille spørsmål til en fortelling om moralske dilemma.
Forskning om undervisning och lärande.
ISSN 2000-9674.
Volum 10.
Hefte 1.
s.100-118.
Hennig, Åsmund; Eriksen, Kristin
(2021)
Opplevelse og utforsking : Litterære samtaler i praksis.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 9788205546349.
Hennig, Åsmund
(2020)
Litterær faglighet i en samtale om Roy Jacobsens novelle ”Brønnen”. Formativ vurdering av en litterær samtale gjennomført av elever på tiende trinn.Learning Tech -Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi.
ISSN 2445-7981.
Hefte 7.
s.130-153.
Hennig, Åsmund
(2020)
Utforskende dialoger om to ungdomsromaner.
Nordic Journal of Literacy Research.
ISSN 2464-1596.
Volum 6.
Hefte 3.
s.136-151.
Hennig, Åsmund
(2019)
Leselyst i klasserommet : om trusler og redningsaksjoner.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 9788205519121.
Hennig, Åsmund
(2019)
Lydopptak av litterære samtaler – litteraturdidaktiske muligheter og utfordringer. I: Ny hverdag? Literacy-praksiser i digitaliserte klasserom på ungdomstrinnet.Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-03160-6.
s.213-238.
Hennig, Åsmund
(2018)
Reven får stemme : animasjonsfilm som uttrykk for litterær kompetanse og faglighet. I: Multimodalitet i skole- og fritidstekstar.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245022889.
s.181-195.
Hennig, Åsmund
(2018)
Overganger i Roy Jakobsens novelle "Brønnen". I: Norsk litterær årbok 2018.
Det Norske Samlaget.
ISBN 9788252195644.
s.312-334.
Hennig, Åsmund
(2018)
Siri Pettersens Odinsbarn som flerkulturell litteratur. I: Fantastisk litteratur for barn og unge.
Fagbokforlaget.
ISBN 978-82-450-2296-4.
s.63-76.
Hennig, Åsmund
(2012)
Multimodal makt og frihet: Personframstillinger i Gummi-Tarzan (1975).Barnelitterært forskningstidsskrift.
ISSN 2000-7493.
Volum 3.
Hennig, Åsmund
(2005)
"Se slike historier skal man fortælle" : Knut Hamsuns noveller - ni analyser.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget.
ISBN 8276341896.
Hennig, Åsmund
(2005)
Noveller, historier og skisser. I: Den litterære Hamsun.
Fagbokforlaget.
s.77-103.
Hennig, Åsmund
(1999)
«På turné». I: Hamsun i Tromsø II: Rapport fra den 2. internasjonale Hamsun-konferanse 1999.
Hennig, Åsmund
(2025)
Samtaler om litteratur. Hva kan lærerstudenter lære oss?.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 9788205598881.
Hennig, Åsmund
(2012)
Effektive lesere snakker sammen: Innføring i litterære samtaler.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 978-82-05-42385-5.
Hennig, Åsmund
(2010)
Litterær forståelse: Innføring i litteraturdidaktikk.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 978-82-05-38265-7.
Rogne, Magne; Hennig, Åsmund
(2006)
Å lykkes med norsk i lærerutdanningen.
ISBN 8204118147.
Hennig, Åsmund
(2003)
Knut Hamsuns noveller : ni analyser.
Universitetet i Bergen.
ISBN 8249701976.
Hennig, Åsmund
(1996)
Knut Hamsuns kortprosaforfatterskap : litterære analyser av et utvalg noveller.
Universitetet i Bergen.
Hennig, Åsmund
(2006)
Sartre i og om litteraturen.
utenTitteltekst;
2006-09-06.
Hennig, Åsmund
(2005)
Hamsun sirklet inn og spilt ut: Tre bilder av Ringen sluttet.
utenTitteltekst;
2005-11-16.