Ingrid Veronika Midteide Løkken

Associate Professor

Ingrid Veronika Midteide Løkken

Contact

Telephone: 51834566

Email: ingrid.m.lokken@uis.no

Location: Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn

Department

Faculty of Arts and Education

Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education

Avdeling Porsgrunn

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Furenes, May Irene; Andresen, Anne Kristin Hansen; Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas; Nilsen, Tone Rove; Dahl, Anne-Lene Skog

(2023)

Norwegian Research on ECEC Quality from 2010 to 2021—A Systematic Scoping Review.

Education Sciences.

ISSN 2227-7102.

Volum 13.

Hefte 6.

DOI: 10.3390/educsci13060600

Løkken, Ingrid Veronika Midteide; Campbell, Janine Anne; Kucirkova, Natalia; Dale, Philip S

(2023)

Experiment protocol: Exploring the sense of smell in digital book reading.

International Journal of Educational Research Open.

ISSN 2666-3740.

Volum 5.

DOI: 10.1016/j.ijedro.2023.100285

Campbell, Janine Anne; Løkken, Ingrid Veronika Midteide

(2022)

Inside Out: A Scoping Review on Optimism, Growth Mindsets, and Positive Psychology for Child Well-Being in ECEC.

Education Sciences.

ISSN 2227-7102.

Volum 13.

Hefte 1.

DOI: 10.3390/educsci13010029

Løkken, Ingrid Midteide; Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas

(2018)

The relationship between structural factors and interaction quality in Norwegian ECEC for toddlers.

International Journal of Child Care and Education Policy.

ISSN 1976-5681.

Volum 12:9.

s.1-15.

DOI: 10.1186/s40723-018-0048-z

Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth; Hegna, Maren Meyer

(2018)

Evaluation of the Lamer social competence in preschool scale.

Nordisk barnehageforskning.

ISSN 1890-9167.

Volum 17.

Hefte 1.

s.1-22.

DOI: 10.7577/nbf.2424

Størksen, Ingunn; Stanghelle, Cecilie Evertsen; Løkken, Ingrid Midteide

(2018)

Psykisk helse i barnehagen. I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-58640-9.

s.59-85.

Løkken, Ingrid Midteide; Martinsen, Marianne Torve

(2018)

Vennskap og fellesskap i barnehagen. I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-58640-9.

s.131-147.

Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine Louise; Barnes, Jaqueline; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth

(2018)

Interaction-quality and children’s social competence in Norwegian ECEC..

Journal of Early Childhood Education Research (JECER).

ISSN 2323-7414.

Volum 7.

Hefte 2.

s.338-361.

DOI: 10.1186/s40723-018-0048-z

Gradovski, Mikhail; Løkken, Ingrid Midteide

(2015)

Chronotopic Thresholds, Reflection, and Transformation of Supervision Experiences for Preschool Assistants in Norwegian Preschools.

International Journal of Early Childhood.

ISSN 0020-7187.

Volum 47.

Hefte 2.

s.331-345.

DOI: 10.1007/s13158-015-0137-x

Løkken, Ingrid V. Midteide; Gradovski, Mikhail

(2014)

Barnehagen som lærende organisasjon: bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene. I: FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.

Akademika forlag.

ISBN 978-82-321-04215.

Bøker og kapitler

Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Campbell, Janine Anne; Løkken, Ingrid Midteide

(2023)

Sosial og emosjonell utvikling og livsmestring - Ressursbok for barnehagen [tilgjengelig for barnehagene i forskningsprosjektet SELMA].

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-79684-6.

Løkken, Ingrid Midteide

(2021)

Foreldresamarbeid. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202699567.

s.175-190.

Martinsen, Marianne Torve; Elvethon, Ellen; Lunde, Svanaug; Løkken, Ingrid Midteide

(2021)

Barnehagelovens kapittel VIII om psykososialt barnehagemiljø. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202699567.

s.15-61.

Elvethon, Ellen; Løkken, Ingrid Midteide

(2021)

Språk og kommunikasjon. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202699567.

s.138-153.

Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

(2021)

Vennskap og lek. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202699567.

s.154-174.

Aaseth, Helene Marie Storli; Elvethon, Ellen; Løkken, Ingrid Midteide; Nilsen, Tone Rove; Moser, Thomas

(2021)

Mobbing i norske barnehager- en kunnskapsoversikt.

ISBN 978-82-303-4936-6.

Formidling

Sandgrind, Silje Wiken; Løkken, Ingrid Veronika Midteide; Ulriksen, Robin; Norheim, Helga

(2024)

Samspillskvalitet er et av de mest krevende områdene å veilede på.

barnehage.no.

Baraldsnes, Dziuginta; Løkken, Ingrid Midteide; Helgøy, Guttorm Hermann; Baraldsnes, André

(2024)

Collaboration between home and educational settings in Nordic Countries- A scoping review.

International Society for the study of behavioral development (ISSBD);

2024-06-16 - 2024-06-20.

Løkken, Ingrid Midteide; Campbell, Janine Anne; Dale, Philip S; Kucirkova, Natalia

(2024)

Experiment with olfaction in reading with young children .

EARLI SIG5 and SIG28 conference 2024;

2024-07-10 - 2024-07-13.

Løkken, Ingrid Midteide; Baraldsnes, Dziuginta; Helgøy, Guttorm Hermann; Baraldsnes, André

(2024)

Collaboration between parents and staff in Early Childhood Education and Care (ECEC) in the Nordic countries. .

European Early Childhood Education Research Association;

2024-09-03 - 2024-09-06.

Baraldsnes, Dziuginta; Løkken, Ingrid Midteide; Helgøy, Guttorm Hermann; Baraldsnes, André

(2024)

School – home collaboration in the Nordic countries: A scoping review..

European Association for Research on Adolescence ;

2024-09-25 - 2024-09-28.

Løkken, Ingrid Midteide

(2024)

Digital guidance for the development of ECEC Leaders’ competence in dialogic interaction.

The Quality of Preschool Teachers Training: Todays Challenges;

2024-10-25.

Løkken, Ingrid Midteide; Gradovski, Mikhail

(2024)

Digital veilednings betydning- for utvikling av lederes kompetanse om dialogisk samhandling.

Barnehageforskningskonferansen 2025;

2024-10-23 - 2024-10-24.

Løkken, Ingrid Midteide; Campbell, Janine Anne

(2023)

Exploring the Sense of Smell in Digital Book Reading .

Association for Visual Pedagogies (AVP) Conference: Decolonising Visualities, Visibilising Pedagogies. ;

2023-06-08 - 2023-06-10.

Gradovski, Mikhail; Løkken, Ingrid Midteide

(2023)

Polyphonic journey of becoming academicians.

Association for Visual Pedagogies (AVP) Conference: Decolonising Visualities, Visibilising Pedagogies. ;

2023-06-08 - 2023-06-10.

Løkken, Ingrid Midteide

(2023)

Å skape gode team- om teamarbeid og roller i team. Personlighetstyper: selvutvikling og utvikling av forståelse av andre. .

Planleggingsdag Troms;

2023-08-15.

Løkken, Ingrid Midteide

(2023)

Pedagogisk analyse og veiledning.

Planleggingsdag Troms;

2023-08-14.

Løkken, Ingrid Veronika Midteide

(2023)

Optimisme og lærende tankesett.

Filiorum Ressursbank ;

2023-10-26.

Strand, Maria Gilje; Løkken, Ingrid Midteide

(2023)

Relasjonskvalitet i barnehagen. Læringsmiljø i skole og barnehage. Episode 10.

Løkken, Ingrid Midteide; Elvethon, Ellen; Svensson, Helene Berntsen; Moser, Thomas

(2023)

Staff’s response to negative social behavior between toddlers in Norwegian ECEC .

World Anti Bullying Forum;

2023-10-25 - 2023-10-27.

Elvethon, Ellen; Moser, Thomas; Berntsen Svensson, Helene; Løkken, Ingrid Midteide

(2023)

Samarbeid mellom foreldre og personalet for å fremme jevnalderrelasjoner i barnehagen .

Norsk Barnehageforskningskonferanse;

2023-10-24 - 2023-10-26.

Campbell, Janine Anne; Løkken, Ingrid Veronika Midteide

(2022)

Inside out: A scoping review of optimism and growth mindsets for child development and wellbeing in ECEC.

Earli SIG5 Conference. Learning and development in Early Childhood;

2022-07-12 - 2022-07-14.

Furenes, May Irene; Løkken, Ingrid Veronika Midteide; Nilsen, Tone Rove; Moser, Thomas; Andresen, Anne Kristin Hansen; Skog Dahl, Anne-Lene; Aaseth, Helene Marie Storli

(2022)

Kvalitet i barnehagen - hva forskes det på og hvordan?.

Kvalitet i barnehagen - hva forskes det på og hvordan? ;

2022-10-26 - 2022-10-28.

Løkken, Ingrid Midteide; Campbell, Janine Anne

(2022)

Inside out: A scoping review of the literature on optimism, growth mindsets, and positive psychology for child well-being in ECEC. .

Presentasjon IRECE: Diversity in early childhood education- global and local arctic perspectives. ;

2022-11-21 - 2022-11-22.

Løkken, Ingrid Midteide; Elvethon, Ellen; Svensson, Helene Berntsen

(2022)

Staff- parents collaboration to support peer interactions in ECEC settings. .

Presentasjon på European Early Childhood Research Association (EECERA). ;

2022-08-23 - 2022-08-26.

Elvethon, Ellen; Løkken, Ingrid Midteide

(2022)

Personalets rolle i å fremme relasjoner mellom de yngste barna i barnehagen..

Læringsmiljøkonferansen 2022. ;

2022-11-07 - 2022-11-08.

Helgøy, Guttorm Hermann; Løkken, Ingrid Midteide

(2022)

Trygge og inkluderende oppvekstmiljøer- muligheter og utfordringer .

Fagdag ;

2022-08-18.

Helgøy, Guttorm Hermann; Løkken, Ingrid Midteide

(2022)

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og økt inkludering- Barn og unges rett til et trygt og godt lærings- og oppvekstmiljø.

Fagdag ;

2022-08-19.

Wiken Sandgrind, Silje; Løkken, Ingrid Veronika Midteide

(2022)

Har forsket på hvordan relasjonskvaliteten påvirker barns sosiale og emosjonelle kompetanse.

barnehage.no.

Elvethon, Ellen; Løkken, Ingrid Midteide; Brennås, Helene Berntsen

(2021)

Håndtering av negative handlinger mellom barn i småbarnsgrupper.

Konferanse om nytt kapittel i barnehageloven;

2021-01-20.

Løkken, Ingrid Midteide; Nilsen, Tone Rove; Moser, Thomas; Elvethon, Ellen

(2021)

Bullying in Norwegian kindergartens – what do we know?.

EADP Summer tour;

2021-09-17.

Løkken, Ingrid Midteide; Brennås, Helene Berntsen; Elvethon, Ellen; Moser, Thomas

(2021)

Staff's handling of negative actions in interactions between children in toddler groups.

EECERA ;

2021-09-01 - 2021-09-17.

Løkken, Ingrid Midteide

(2021)

Prolog. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202699567.

Løkken, Ingrid Midteide; Elvethon, Ellen

(2021)

Psykososialt barnehagemiljø.

Digital fagsamling;

2021-05-28.

Løkken, Ingrid Midteide; Elvethon, Ellen

(2021)

Psykososialt barnehagemiljø.

Konferanse om nytt kapittel i barnehageloven;

2021-04-07.

Løkken, Ingrid Midteide; Helgøy, Guttorm Hermann

(2021)

Barnehage- og skolebasert utviklingsarbeid.

Fagsamling;

2021-09-10.

Løkken, Ingrid Midteide; Grini, Nina

(2021)

Trygge og gode barnehage og skolemiljø.

Fagsamling;

2021-08-16.

Løkken, Ingrid Midteide

(2021)

Her får Malin poeng for barnehagejobben sin.

Elvethon, Ellen; Løkken, Ingrid Midteide; Brennås, Helene Berntsen

(2020)

Personalets håndtering av negative handlinger i samspill mellom barn i småbarnsgrupper.

Norsk barnehageforskningskonferanse: Å skape bærekraftige barnehager – perspektiver, muligheter og utfordringer ;

2020-09-28 - 2020-09-30.

Løkken, Ingrid Midteide; Roland, Erling Georg

(2019)

Handling and preventing bullying in schools and early childhood education and care (ECEC).

ICSEI;

2019-01-09 - 2019-01-12.

Løkken, Ingrid Midteide; Melhuish, Edward; Martine Louise, Broekhuizen

(2019)

Associations between interaction-quality and self-regulation skills in ECEC for toddlers.

International Congress for School Effectiveness and Improvement (ICSEI);

2019-01-08 - 2019-01-12.

Løkken, Ingrid Midteide

(2019)

Relasjonskvalitet og sammenhengen med barns sosiale-emosjonelle kompetanse .

GoBaN avslutningskonferanse;

2019-01-14 - 2019-01-15.

Elvethon, Ellen; Brennås, Helene Berntsen; Løkken, Ingrid Midteide

(2019)

Fostering peer interactions to prevent bullying behavior in toddler groups in Norwegian ECEC..

EECERA 2019;

2019-08-20 - 2019-09-23.

Sølvik, Randi M.; Martinsen, Marianne Torve; Lunde, Svanaug; Plischewski, Henning; Løkken, Ingrid Midteide; Ellen, Elvethon; Vangsnes, Elin Nesvoll; Brennås, Helene Berntsen

(2019)

Self-organized symposium: Staff's role in preventing bullying behavior in ECEC. .

Europian Early Childhood Education Research Conference;

2019-08-20 - 2019-08-23.

Støen, Janne; Roland, Erling; Løkken, Ingrid Midteide

(2019)

Handling and preventing bullying in schools and early childhood education and care (ECEC).

ICSEI 2019;

2019-01-09 - 2019-01-12.

Elvethon, Ellen; Løkken, Ingrid Veronika Midteide; Berntsen Svensson, Helene

(2019)

Personalets rolle i jevnalderrelasjoner for å forebygge mobbeatferd..

Barnehageforskningskonferansen 2019;

2019-10-16 - 2019-10-17.

Løkken, Ingrid Midteide

(2018)

Sammenhengen mellom relasjonskvalitet og sosial kompetanse.

Sammen-for barna i Telemark;

2018-08-14.

Løkken, Ingrid Midteide; Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas

(2018)

The relationship between structural factors and interaction quality in Norwegian ECEC for toddlers.

Konferanse;

2018-08-29 - 2018-08-31.

Jahnsen, Hanne; Løkken, Ingrid Midteide

(2018)

Tiltak for å forebygge og stoppe mobbing i barnehage og skole.

Forelesning;

2018-11-07.

Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

(2018)

Barns trivsel – voksnes ansvar. Forebyggende arbeid mot krenkelser og mobbing i barnehagen. .

Fagdag;

2018-01-25.

Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

(2018)

Barnehagens læringsmiljø for de yngste barna. Barnehagebasert kompetanseutvikling..

Fagdag for barnehager som deltar i prosjektet om barnehagens læringsmiljø for de yngste;

2018-02-26.

Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

(2018)

Implementering av ny rammeplan - Barnehagens læringsmiljø. .

Fagdag for pedagogiske ledere i Telemark;

2018-04-04.

Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

(2018)

Implementering av utviklingsarbeid.

Fagdag for barnehageledere som deltar i prosjekt Livsmestring;

2018-04-10.

Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

(2018)

Barnehagens læringsmiljø med vekt på forebygging av begynnende mobbeatferd i barnegruppa.

Fagsamling for pedagogiske ledere i Telemark;

2018-09-25.

Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

(2018)

Livsglede og livsmestring.

Fagdag for barnehageledere som deltar i prosjekt Livsmestring;

2018-10-30.

Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas; Broekhuizen, Martine; Bjørnestad, Elisabeth

(2017)

"Interactionquality and differential associations on children’s social and emotional skills in Norway".

Earli;

2017-08-29 - 2017-09-02.

Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

(2017)

Barns trivsel er voksnes ansvar.Forebyggende arbeid mot krenkelser og mobbing i barnehagen..

Felles planleggingsdag for barnehagene i Tønsberg;

2017-08-14.

Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas; Broekhuizen, Martine; Bjørnestad, Elisabeth

(2017)

Effects of staff-child interaction-quality on children’s social skills in Norwegian ECEC–centers.

17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction;

2017-08-27 - 2017-09-02.

Løkken, Ingrid Midteide; Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas

(2016)

The relationship between caregiver-child interaction-quality, and children’s social and emotional skills in Norwegian ECEC..

Earli Conference on Sig 5 Learning and development in early childhood;

2016-06-29 - 2016-07-01.

Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth

(2016)

Measurement tools.

Brown Bag seminar;

2016-02-16.

Løkken, Ingrid Midteide

(2016)

Sammenhengen mellom relasjonskvalitet og barns sosiale og emosjonelle utvikling .

GoBan konferanse Vestfold;

2016-02-10.

Gradovski, Mikhail; Løkken, Ingrid Veronika Midteide

(2016)

The ethical dilemmas of video supervision in the age of social media.

The First Association of Visual Pedagogies Conference AVPC 2016: Visual Pedagogies and Digital Cultures;

2016-06-18 - 2016-06-19.

Løkken, Ingrid Veronika Midteide

(2016)

Relasjonen mellom voksne og barn i barnehagen, og sammenhengen med barns sosiale og emosjonelle utvikling..

Oppvekstkonferanse;

2016-11-16.

Løkken, Ingrid Midteide

(2015)

Måling av barns sosiale og emosjonelle kompetanse..

Forskningsrådets temaseminar "Ny forskning om barnehage";

2015-09-17 - .

Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth

(2015)

“Measuring childrens social and emotional competence in ECEC”. .

European Early Childhood Education Reaseach Association;

2015-09-07 - 2015-09-10.

Løkken, Ingrid Midteide; Martinsen, Marianne Torve

(2015)

Kindergarten leaders assessments of the staffs relational competence in Norwegian kindergartens. .

European Early Childhood Education Research Association;

2015-09-07 - 2015-09-10.

Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth

(2015)

Measurments tools.

Bra nok? Perspektiver på kvalitet for barn under 3 år i norske barnehager.;

2015-10-26 - 2015-10-27.

Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas

(2015)

Måling av sosiale ferdigheter.

Longitudinelle studier ;

2015-11-04.

Løkken, Ingrid Midteide; Martinsen, Marianne Torve

(2014)

How "Punisment and reward" is expressed in kindergarten teacher’s behavior practices..

European Early Childhood Education Research Assosiation;

2014-10-07 - 2014-10-10.

Kunstnerisk produksjon

Fredriksen, Torunn Helene Lindstad; Løkken, Ingrid Midteide

(2021)

Læringsmiljø i skole og barnehage: Episode 5: Den nye barnehageloven.

Løkken, Ingrid Midteide

(2021)

Foreldresamarbeid .