Maren Stabel Tvedt

Associate Professor

Maren Stabel Tvedt

Contact

Telephone: 51832932

Email: maren.s.tvedt@uis.no

Room: HG Q-250

Location: Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger

Department

Faculty of Arts and Education

Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Tharaldsen, Kjersti Balle; Tvedt, Maren Stabel; Caravita, Simona Carla Silvia; Bru, Lars Edvin

(2022)

Academic stress: links with emotional problems and motivational climate among upper secondary school students.

Scandinavian Journal of Educational Research.

ISSN 0031-3831.

DOI: 10.1080/00313831.2022.2116480

Fandrem, Hildegunn; Tvedt, Maren Stabel; Virtanen, Tuomo Erkki; Bru, Lars Edvin

(2021)

Intentions to quit upper secondary education among first generation immigrants and native Norwegians: the role of loneliness and peer victimization.

Social Psychology of Education.

ISSN 1381-2890.

s.1-21.

DOI: 10.1007/s11218-021-09614-1

Tvedt, Maren Stabel; Bru, Lars Edvin; Idsøe, Thormod; Niemiec, Christopher

(2021)

Intentions to quit, emotional support from teachers, and loneliness among peers: Developmental trajectories and longitudinal associations in upper secondary school.

Educational Psychology.

ISSN 0144-3410.

Volum 41.

Hefte 8.

s.967-984 .

DOI: 10.1080/01443410.2021.1948505

Tvedt, Maren Stabel; Bru, Lars Edvin

(2019)

Et motivasjonsfremmende og stressdempende læringsmiljø. I: Stress og mestring i skolen.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245032857.

s.47-72.

Tvedt, Maren Stabel; Bru, Lars Edvin; Idsøe, Thormod

(2019)

Perceived Teacher Support and Intentions to Quit Upper Secondary School: Direct, and Indirect Associations via Emotional Engagement and Boredom.

Scandinavian Journal of Educational Research.

ISSN 0031-3831.

DOI: 10.1080/00313831.2019.1659401

Størksen, Ingunn; Ellingsen, Ingunn T; Tvedt, Maren Stabel; Idsøe, Ella Maria C.

(2013)

Norsk vokabulartest (NVT) for barn i overgangen mellom barnehage og skole : psykometrisk vurdering av en nettbasert test.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Volum 78.

Hefte 4.

s.41-54.

Stornes, Tor; Tvedt, Maren Stabel; Bru, Lars Edvin

(2013)

Best med test? Et motivasjonsteoretisk perspektiv på bruk av normative tester i grunnskolen.

Norsk pedagogisk tidsskrift.

ISSN 0029-2052.

Volum 97.

Hefte 4-5.

s.315-325.

Bøker og kapitler

Tvedt, Maren Stabel

(2022)

Supported to stay in school: How students' perceptions of the psychosocial learning environment are related to intentions to quit upper secondary school.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-8439-058-1.

Hefte 626.

Bru, Lars Edvin; Tvedt, Maren Stabel; Byrkjedal-Sørby, Liv Jorunn; Tharaldsen, Kjersti Balle; Kolstø-Johansen, Ann Kristin

(2019)

Erfaringer med å fjerne karakter i orden og atferd. Evaluering av et forsøk ved seks videregående skoler i Rogaland.

ISBN 978-82-7578-062-9.

Bru, Lars Edvin; Tvedt, Maren Stabel

(2017)

Evalueringen av forsøket uten karakterer i orden og atferd i videregående skoler i Rogaland 2016–2017.

ISBN 978-82-7578-059-9.

Formidling

Tvedt, Maren Stabel

(2024)

Relasjoner og sosial tilhørighet i vgo: Verdien av det, og mulighetsrommet det gir..

Pilot: ufrivillig skolefravær;

2024-01-11.

Tvedt, Maren Stabel

(2024)

Real pilot: Relevant and authentic learning in upper secondary school. Presentasjon av resultater for Tryggheim videregående skole.

Faglig innlegg;

2024-09-12.

Tvedt, Maren Stabel

(2024)

Moderation in statistical analyses.

Methods festival;

2024-05-30.

Tvedt, Maren Stabel

(2024)

Upper secondary students’ perceptions of interactions with their teachers: A multilevel investigation of associations with structural, teacher, and student-related factors.

Brown Bag, intern forskningsformidling;

2024-05-29.

Tvedt, Maren Stabel

(2024)

Ensomme elever har større sjanse for frafall.

Tvedt, Maren Stabel; Bru, Lars Edvin

(2023)

Completion of upper secondary education: Predictions of the psychosocial learning environment and academic achievement..

EARLI 2023;

2023-08-23.

Tvedt, Maren Stabel; Kristiansen, Nina

(2023)

Undgom kjeder seg på prøver og eksamen, ifølge ny studie .

Tvedt, Maren Stabel

(2023)

Social relatedness in upper secondary school: Why and how it matters for students' engagement and school completion..

SOSUS: Social sustainability for children and families;

2023-10-12.

Tvedt, Maren Stabel

(2022)

Ny Uis-doktorgrad: Dette kan gjøre at vgs-elever dropper ut.

Tvedt, Maren Stabel

(2022)

Disputas om intensjoner om å slutte på skolen.

Tvedt, Maren Stabel

(2022)

Betydningen av - og kompleksiteten i- relasjoner i skolen, blant elever i vgo..

Samling for vgo, Rogaland: Kompetanseløftet og inkluderende praksis;

2022-06-02 - .

Tvedt, Maren Stabel

(2022)

Betydningen av - og kompleksiteten i- relasjoner i skolen, blant elever i vgo..

Samling for vgo, Rogaland: Kompetanseløftet og inkluderende praksis;

2022-06-13.

Tvedt, Maren Stabel

(2022)

Elevmedvirkning og verdsetting av ungdommenes perspektiv.

Innlegg på forskningsseminar: Læringsmiljø og læring;

2022-03-09.

Tvedt, Maren Stabel

(2021)

Hva er det som svikter når elever vurderer å slutte på skolen?.

Tvedt, Maren Stabel

(2019)

Trajectories of intentions to quit in upper secondary school, and the longitudinal associations with perceived emotional support from teachers and loneliness. A latent growth curve approach..

Kvantitativt Forum;

2019-03-13.

Tvedt, Maren Stabel

(2019)

Perceived teacher support and intentions to quit upper secondary school: Direct, and indirect associations via emotional engagement and boredom.

7th International Self-Determination Theory Conference ;

2019-05-22.

Tvedt, Maren Stabel

(2019)

Ulike typer motivasjon - betydning for psykisk helse.

Tvedt, Maren Stabel

(2019)

Se videre-prosjektet. Opplevelse av læringsmiljø i videregående skole, motivasjon og fullføring av opplæringen.

Fagseminar: Bedre sammen;

2019-10-31.

Tvedt, Maren Stabel

(2019)

Kjedsomhet kan føre til frafall i skolen.

Tvedt, Maren Stabel; Bru, Lars Edvin

(2019)

Betydning av kjedsomhet på skolen.

Bru, Lars Edvin; Tvedt, Maren Stabel

(2019)

Å fjerne karakter i orden og atferd kan være bra.

Tvedt, Maren Stabel

(2018)

Perceived learning environment in upper secondary school: Its' contribution to motivation, mental health and school completion.

SDT-research, seminar with prof. Christopher Niemiec;

2018-05-23.

Fandrem, Hildegunn; Tvedt, Maren Stabel; Virtanen, Tuomo Erkki; Bru, Lars Edvin

(2018)

Intentions to quit among natives and immigrants in upper secondary school: The role of peer relation.

International Society for Study of Behavioural Development Conference 2018;

2018-07-15 - 2018-07-19.

Tvedt, Maren Stabel

(2018)

Intentions to quit among natives and immigrants in upper secondary school: The role of peer relations.

Kvantitativt forum;

2018-06-20.

Tvedt, Maren Stabel

(2018)

Skolevise tilbakemeldinger fra Se videre-prosjektet. Endringer i opplevelse av læringsmiljø, motivasjon og psykisk helse fra T1-T3..

Presentasjon for ledergruppene ved fire videregående skoler i regionen;

2018-06-10 - 2019-01-15.

Tvedt, Maren Stabel

(2017)

Emotional engagement and disaffection among upper secondary school students: the role of the learning environment.

Kvantitativt forum;

2017-06-21.

Tvedt, Maren Stabel

(2017)

Hva skjer når skoler dropper karakterer i orden og atferd?.

Tvedt, Maren Stabel

(2017)

Tilbakemelding på skolevise resultater i Se videre-prosjektet.

Presentasjoner for ledergrupper ved fem videregående skoler;

2017-06-21 - 2017-06-22.

Bru, Lars Edvin; Tvedt, Maren Stabel

(2017)

Hva skjer når skoler kutter ut karakterer i orden og atferd?.

Tvedt, Maren Stabel; Bru, Lars Edvin

(2016)

Dobbelt så mange elever føler at de ikke passer inn i skolen.

Laringsmiljosenteret.uis.no.

Tvedt, Maren Stabel

(2016)

The learning environment in upper secondary school: It’s contribution to motivation, mental health and school completion.

Adolescents and mental health promotion in a school setting;

2016-09-05.