Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode (BPS130)
Emnet tar for seg ulike perspektiv med felles mål om å beskrive, predikere, årsaksbestemme og forklare deler av menneskets atferd. Hovedfokus er sentrale tema innen personlighetspsykologi, sosialpsykologi og metode. Gjennom undervisning i plenum og seminar sammen med gruppepresentasjon og anvendelse av statistiske metoder skal studentene lære sentrale begrep og anvende dem gjennom kritisk og teoridrevet refleksjon.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BPS130
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten:
- ha kunnskap om utvalgte personlighetspsykologiske og sosialpsykologiske begreper, teorier og empiri
- ha kunnskap om sentrale likheter og forskjeller mellom de behandlede begreper, teorier og empiri, herunder teorienes styrker og svakheter
- ha kunnskap om hovedinndelinger i psykologiens forskningsmetode, herunder særlig vekt på statistikk og bruk av SPSS
- kjenne til ulike forskningsdesign og deres styrker og svakheter
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne gjenkjenne ulike målemetoder for personlighet, og kort redegjøre for styrker og svakheter
- kunne skille mellom personlighetstrekk og tilstander
- kunne anvende ulike sosialpsykologiske teorier for å forstå, påvirke og predikere menneskers atferd i sosiale situasjoner
- kunne anvende både sosialpsykologiske teorier og personlighetsteorier for å forklare vanlige fenomen fra to perspektiver
- kunne foreta en basal vurdering av design og resultater fra ulike forskningsdesign
- kunne bruke SPSS for å fullføre ulike statistiske tester
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne definere, anvende og diskutere sentrale begreper
- kunne lese og anvende grunnleggende statistikk
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 3 Timer | Bokstavkarakterer |
Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter:
- Seminarer: Det er 75 % obligatorisk oppmøte på all seminarundervisning. Fravær utover 25 % vil ikke godkjennes som gyldig fravær, uansett årsak.
- Skriftlig innlevering: Skriftlig gruppearbeidskrav med vektingsuttrykk godkjent / ikke godkjent. Referansestil: APA 7th. Oppgaven blir definert av emneansvarlig.
- Presentasjon: Gruppepresentasjonen omfatter presentasjon av viktige funn fra skriftlig gruppearbeid og har vektingsuttrykk godkjent / ikke godkjent.
Fagperson(er)
Faglærer:
Alberto Danilo GarciaEmneansvarlig:
Muriel Marisa Katharina BruchhageStudieprogramleder:
Bianka Anna KarshikoffArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger og seminar.
- Til forelesningene forventes studentene å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
- Gruppearbeid med arbeidskrav.
- På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. Seminarene vil også bli brukt til å lære studentene hvordan de kan gi hverandre konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav før innlevering.