Veiledningsutøvelse (MHVEIL)
Studiet er tverrfaglig og henvender seg til personer som ønsker å utvikle sin kompetanse innen veiledning. Emnet gir en praktisk og teoretisk fordypning i veiledning både individuelt og i gruppe for ulike profesjoner innen helsevesenet. Helsevesenet er i stadig vekst med store krav til effektivitet og kvalitet, som stiller nye krav til faglig refleksjon. Å kunne møte studentene og kolleger med kvalifisert veilederkompetanse kan fremme slik refleksjon. Menneskelige møter i profesjonell sammenheng gir mulighet for å ivareta hverandre på en god måte, og kan fremme etiske praksiser. Fokus i dette emne vil derfor være innhold, prosess og metoder i veiledning samt menneskelige vilkår knyttet til arenaer for utvikling og læring. I emnet vektlegges studentens danningsprosess mot å utvikle en veileder identitet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHVEIL
Versjon
2
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I emnet vektlegges særlig utøvelse av veiledning, samt refleksjon over egen veiledning og veilederrollen. Gruppeprosesser og psykologiske prosesser i en gruppe er sentralt i emne. Emnet gir en introduksjon til veiledningens vitenskapelige grunnlag, etiske grunnlag og sentrale fenomener i veiledning. Kunnskap om ulike følelser og deres betydning i veiledning vektlegges i emne. Betydningen av kulturell forståelse relatert til veiledning utdypes. Den enkeltes erfaringer er sentralt i emne, samt forståelse av veiledning i et organisatorisk perspektiv.
Det forutsettes at studentene selv er veileder for kollegaer eller studenter i dette semester. Studentene vil motta veiledning på veiledning (metaveiledning) som en del av studiet i til sammen 20 timer.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om veiledningens vitenskapelige og etiske grunnlag
- integrerer og drøfter dialogens betydning i veiledning
- inngående kunnskap om gruppeprosesser og psykologiske prosesser i en gruppe
- inngående kunnskap om ledelse og kultur i en organisasjon
- inngående kunnskap om kulturelle forskjeller og dets betydning i veiledning
- inngående kunnskaper om ulike følelser og deres betydning i veiledning
- kunnskap om veiledningsmetodikk og metoder veiledning
- inngående kunnskaper om danningsprosesser mot en veilederidentitet
Ferdigheter:
Kandidaten kan:
- anvende forskjellig teoretisk tilgang til veiledning med tilhørende praktiske implikasjoner
- mestre å gi veiledning både individuelt og i gruppe
- mestre å gi tilbakemelding på medstudents veiledning
- bruke dialogen som et verktøy i veiledningen
- gjenkjenne og anerkjenne ulike følelser som oppstår i veiledningsrommet
- kan utøve og anvende ulike veiledningsmodeller og metoder med faglig skjønn
- tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med veisøkers læreforutsetninger
- planlegge og gjennomføre vurderinger i studentveiledninger
Generell kompetanse:
Kandidaten kan:
- kritisk reflektere over vitenskapelig grunnlag i veiledning
- refleksjon over egne grunnforestillinger og livsforståelse og dens påvirkning i relasjon til veiledning
- erkjenner betydningen av å reflektere over sin egen rolle og utviklingsprosess som veileder
- utøve etisk dømmekraft i utøvelse av veiledning og å kunne møte veisøker med anerkjennelse og verdighet
- utøve etisk dømmekraft på å gi tilbakemelding på medstudents veiledning etter å ha observert medstudent i veiledningsgruppe
- reflektere over dialogen og relasjonens betydning i egen veiledningsgruppe.
Forkunnskapskrav
MHV266 Profesjonsveiledning
MHV270 Profesjonsveiledning 15
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 1/1 | 14 Dager | Bokstavkarakterer |
En refleksjonsoppgave over egen veiledningsutøvelse med nærmere oppgitt tematikk. 4000 ord (+/- 10%)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Ad 1. Delta i veiledning på veiledning, metaveiledning, 20 timer (80% deltakelse)
Ad 2. Gi veiledning, individuelt eller i gruppe i 20 timer i det semesteret undervisningen foregår.
Ad 3. Delta i forelesninger med dialog og metoder er en forutsetning for faglig forståelse utøvelse av veiledning. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75%. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom fakultetet finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.
Konsekvenser når obligatoriske undervisningsaktiviteter ikke innfris:
Ikke godkjent obligatorisk undervisningsaktivitet fratar studenten adgang til å levere eksamen i MHVVEIL
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kari KaldestadArbeidsformer
Emnet inneholder forelesninger, dialoger, gruppearbeid og veiledning på veiledning. Utøvelse av egen veiledning er en sentral del av emnet og relasjoners betydning samt overføringer og motoverføringer vil stå sentralt. Å utvikle veilederkompetanse er essensielt.
Det forutsettes at studentene selv er veileder for kollegaer eller studenter. Studentene vil motta veiledning på veiledning (metaveiledning/etterveiledning) som en del av studiet i til sammen 20 timer.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Veiledningsutøvelse (MHVEIL_1) | 10 |