Praksis 2 (SFPPR2)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFPPR2

Versjon

1

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Praksisperioden i 2. semester i skolefritidsordningen og skolen tilsvarer 20 arbeidsdager. Fokus for praksisperioden er emnene; 1.Språk og kommunikasjon og Profesjon, organisasjon og ledelse. Praksis skal forberede studenten på aktuelle arbeidsoppgaver og ansvar, og i 2.praksisperiode skal studenten planlegge, gjennomføre og reflektere rundt et selvvalgt opplegg rettet mot en barnegruppe.

Den skal være variert, veiledet og vurdert og foregå i SFO og grunnskolen. Praksisperioden skal innbefatte en delperiode med vekt på forberedelse, en delperiode med vekt på gjennomføring, og en delperiode med vekt på etterarbeid og vurdering.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte

Kunnskap:

  • om pedagogens arbeid og ledelse knyttet til et inkluderende leke- og læringsmiljø
  • om skolen som lærende organisasjon og profesjonelt læringsfellesskap
  • yrkesrettet pedagogikk, inkludert profesjonsetikk
  • Kunneskp om barns utvikling og forutsetninger, om mangfold og flerkulturalitet
  • skolen som lærende organisasjon og profesjonelt læringsfellesskap
  • om språk og kommunikasjons praksis og kultur i organisasjonen

Ferdigheter:

  • kunne utvise yrkesutøvelse gjennom å planlegge, gjennomføre, lede, vurdere og kommentere aktiviteter i skolefritidsordningen og i skolen, på egenhånd og sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
  • kunne anvende hensiktsmessige arbeidsmåter og relevante forskningsmetoder, samt bruke digitale ressurser som grunnlag for inkludering av elevmangfoldet i det psykososiale miljøet
  • drøfte undervisning og læring ut fra profesjonsetiske perspektiv

Generell kompetanse:

  • Kan til å ta til seg tilbakemelding fra elever, medstudenter og praksislærer som grunnlag for profesjonell utvikling
  • Kan diskutere og kommentere lærerarbeidet i lys av nasjonale planer, praksisskolens lokale planer og teori

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

SFPPR1 Praksis 1

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger

For de 20 dagene med veiledet og vurdert praksis gjelder tilstedeværelse hver dag på praksisskolen.

  • Aktiv deltakelse i før - og etterveiledning. Vurderes av praksislærer som godkjent/ikke godkjent

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Eli Marie Hoftun Kvæstad

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Emneansvarlig:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Emnet består av gruppediskusjoner og individuell veiledning

Praksis kan tas ved egen arbeidsplass.

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto