Grunnmodul: Profesjonsveiledning for lærerstudenter og nyutdannede lærere (VVL100)
Emnet «Profesjonsveiledning for lærerstudenter og lærere i skolen» er et profesjonsrettet videreutdanningstilbud på masternivå. Tilbudet er støttet av Utdanningsdirektoratet og er en del av Kompetanse for kvalitet. Utdanningen tar utgangspunkt i retningslinjer for lærerutdanningene og læreplaner for grunnskole og videregående opplæring, samt praksisplaner for studiene og gjeldende avtaler og retningslinjer for veiledningsordninger for nyutdannede lærere.
Studiet vil bygge på sosiokulturelle perspektiver på læring og en grunnleggende teoretisk forståelse som sier at veiledning er et redskap blant flere (medierende artefakter) for læring i utdanning og yrke. Veiledning diskuteres også i lys av nye lærer- og lederroller i skolen, samt som vilkår for skoleutvikling. Studiet er praksisrettet, og studentenes erfaringer fra egen yrkespraksis vil bli benyttet som en del av refleksjonsgrunnlaget i studiet.
Med ny forskrift for skikkethetsvurdering i høyere utdanning gjeldende fra 1.08.24, vil også studenter på emnene VVL100/110 være underlagt skikkethetsvurdering
.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VVL100
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Profesjonsveiledning for lærerstudenter og nyutdannede lærere
I grunnmodulen skal studentene få mulighet til å utvikle inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt. Vi vektlegger betydningen av språk som redskap og didaktikk som lærerprofesjonens kunnskapsbase. Veiledning blir i et slikt perspektiv forstått som et didaktisk møte der både sakkunnskap, veiledningskunnskap og ferdigheter, samt relasjonene mellom disse står sentralt. Dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging vil bli vektlagt. Grunnmodulen skal videre gi studenten ferdigheter i å anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å analysere og kritisk reflektere over profesjonsveiledning i utdanning og yrke. Gjennom praksis på egen arbeidsplass vil studenten videre få kompetanse i å planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser.
Læringsutbytte
Etter gjennomført grunnmodul skal kandidatene ha:
Kunnskap
Kandidaten
- har forskningsbasert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering, læring, utvikling og etiske utfordringer og dilemma knyttet til rollen som lærerstudent og lærer.
- har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på veilederrollen.
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging.
- har spesialisert kunnskap om lærerstudenters og nyutdannede læreres situasjon og generelle kontekst.
Ferdigheter
Kandidaten
- skal kunne koreografere, gjennomføre, vurdere og kommentere ulike didaktiske møter
- skal kunne velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudenters og nye kollegaers læring alt etter person, sak og situasjon
- skal kunne analysere hemmende og fremmende faktorer i organisasjonen som vilkår for lærers profesjonsutvikling
- skal kunne utvikle skole - og gruppebaserte planer for praksisopplæring og veiledning for nyutdannede med utgangspunkt i nasjonale og lokale føringer
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser
- vurdere og kommentere egen utvikling som profesjonsveileder i utdanning og yrke
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell tekst/oppgave | 1/1 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer | Alle |
En individuell metakognitiv tekst over det å være praksislærerer for lærerstudenter og/eller veileder for nyutdanna lærere i skolen. Omfang på oppgaven: 6000 ord, ekskl. litteraturlisten (+/- 10%)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
• Deltakelse i undervisning og basisgruppe (80%)
• Innlevering av en koreografi på ett læringsmøte med en eller flere lærerstudenter
• Innlevering av en koreografi på ett didaktisk møte med en nyutdannet kollega
• Planlegge, gjennomføre og evaluere tre veiledningsmøter med studenter eller en nyutdannet kollega
• Delta i faglig diskusjon og refleksjon i basisgruppe og utarbeide to fellesgruppereferat fra 2 slike møter.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Mette Irene HvalbyStudiekoordinator:
Kjetil EndresenFaglærer:
Nina HelgevoldArbeidsformer
Studiet bygger på sosiokulturelle perspektiver på læring og kunnskapsutvikling. Dette innebærer aktiv deltakelse og refleksjon, og obligatorisk deltakelse (80 %). Studiet består av faglige samlinger, basisgruppemøter, selvstudium og egne øvinger/praksis mellom samlingene. Omfang og innhold i samlingene presiseres i semesterplanen. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstilles for eksamen. Gjennomføring av selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til relevante veiledningsprosesser.
Forventet arbeidsmengde: 450 timer
Undervisning med faglærer - ca.45 timer
Arbeid i basisgruppe m.m - ca. 230 timer
Individuelt arbeid - ca.175 timer