Eksplitt undervisning i leseforståelse på 3.-10. trinn (VEU200)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
VEU200
Versjon
1
Vekting (stp)
2.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Tilbys av
Timeplan
Merk
Emnet starter ikke før våren 2025
Innhold
Dette emnet vil gi deg som student konkrete verktøy for å støtte elevers utvikling av leseforståelse som en integrert del av fagopplæringen. I Kunnskapsløftet (LK20) beskrives ulike leseforståelsesprosesser som en leser må engasjere seg i for å skape helhetlig mening i tekst. Eksempler på slike leseforståelsesprosesser er å kunne finne og kombinere informasjon fra flere steder i teksten, sammenholde og tolke informasjon, samt å reflektere over og vurdere tekster ved å forholde seg kritisk og selvstendig til både form og innhold. Å mestre disse prosessene er viktig for elevenes leseforståelse i alle fag. I dette emnet lærer du å identifisere leseprosesser som kreves i en gitt oppgave. Deretter retter vi oppmerksomheten mot hvordan du kan støtte elevenes leseforståelse gjennom eksplisitt undervisning. En slik undervisning følger tre steg: Først hvordan du kan modellere og tegne og forklare i tekst, via at elevene øver seg i grupper med høy lærerstøtte, til hvordan du kan lede en samtale der du involverer elevene aktivt i en felles forståelse av hvordan du må tenke for å forstå teksten.
Læringsutbytte
Læringsutbytte (Læringsutbytte studentene forventes å ha tilegnet seg ved fullført emne beskrevet i form av kunnskaper og/eller ferdigheter og/eller generell kompetanse):
Kunnskaper:
- Har inngående forskningsbasert kunnskap om hva god leseforståelse innebærer.
- Har avansert forskningsbasert kunnskap om eksplisitt undervisning i leseforståelse.
Ferdigheter:
- Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og anvende disse i faglige diskusjoner.
- Kan analysere og identifisere hvilke leseforståelsesprosesser elevene må mestre for å forstå en tekst.
- Kan omsette og anvende kunnskap om eksplisitt undervisning i leseforståelse for å støtte elevenes utvikling av leseferdigheter i samtale om tekster.
Generell kompetanse:
- Kan kommunisere faglige problemstillinger knyttet til egen leseundervisningspraksis i lys av teori og forskning.
- Kan bidra til nytenkning om leseundervisning.
Forkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning. Det forutsettes at søker er ansatt i skolen slik at det er mulig å prøve ut i praksis.
Eksamen / vurdering
Muntlig digital presentasjon av erfaringer og refleksjoner fra utprøving med egne elever. 10 minutter presentasjon og ca. 5 minutters samtale. Vurderingsuttrykk (B/IB eller A-F): Bestått/Ikke bestått
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Marit AasenÅpent for
Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.