Dans i kontekst I (BDA810)
I dette emnet får studenten lære om den sceniske dansen i en kulturell og samfunnsmessig kontekst med fokus på utvikling av moderne dans og samtidsdans i perioden 1900 frem til i dag, samt tilknyttede problemstillinger innen etikk, kjønn og politikk.
Emnet gir samtidig studenten grunnleggende ferdigheter for å kunne analysere dans. Det historiske og analytiske aspektet går parallelt gjennom hele emnet og de ulike oppgavene såvel praktiske som skriftlige knyttet til studiet er laget for å gi studenten innsikt i sentrale koreografer, verk og tidsepoker. Studenten får trening i å arbeide med ulike oppgaver som krever refleksjon og kritisk tenkning om fortid så vel som nåtid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BDA810
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Studenten skal:
Kunnskap
- kunne gjøre rede for den sceniske dansens historiske og kontekstuelle utvikling med særlig vekt på modernisme, det postmoderne og samtiden
- forstå samtidsdans i en historisk, filosofisk, estetisk og sosial kontekst
- ha en grunnleggende forståelse for dans som estetisk fenomen
- forstå og kunne drøfte temaer som handler om etikk, kjønn og politikk i relasjon til dansekunstens utvikling gjennom tidene og i samfunnet i dag.
Ferdigheter
- kunne anvende dansehistorisk og kunsthistorisk kunnskap for å se en koreograf/verk i henhold til koreograf/verks egen samtid og betydning for ettertid/nåtid
- kunne bruke ulike metoder som redskap i analyse av dansekunst
- anvende relevant begreper i drøfting og refleksjon omkring dansekunst i fortid og nåtid
Generell kompetanse
- ha tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving
- kunne kontekstualisere seg selv og sin egen praksis.
- kunne anvende kunnskap om etikk, kjønn og politikk og relater disse til utvikling av fagfeltet, samt deres relevans for dansekunstnere og deres arbeidsliv.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Mappevurdering hvor 3 definerte skriftlige arbeid inngår.Oppgaver i emnet leveres på norsk eller engelsk. Svensk og dansk er også tillatt.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Birgitte Bauer-NilsenStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
Forelesninger/ klasseromsundervisning.
Undervisningen vil legge opp til diskusjoner og kritisk refleksjon både individuelt og i gruppe.
Skriftlig og praktisk innleveringsoppgaver.
Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.