Egendefinert prosjekt (BDA850)

I egendefinert prosjekt får studenten fordype seg i et emne som har spesiell interesse for den enkelte. Med fokus på eget, selvstendig arbeid og med støtte fra faglig veileder får studenten lære seg å planlegge, gjennomføre og evaluere eget prosjekt. Egendefinert prosjekt skal videreutvikle studenten sin kunnskap som dansekunstner i et bredt perspektiv.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BDA850

Versjon

2

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Prosjektets innhold blir definert av studenten. På bakgrunn av en godkjent prosjektbeskrivelse arbeider studenten selvstendig med sitt prosjekt, veiledning er obligatorisk. Prosjektet skal forankres i det praktisk utøvende/skapende, men kan også omfatte det fagteoretiske eller pedagogiske. Prosjektet skal bidra til studentens utvikling som dansekunstner, og skal derfor inneholde en egen plan for fysisk trening i løpet av semesteret. Emnet inneholder også et felles oppstartsseminar og et midtveisseminar. Emnet er campus-basert ved Fakultet for utøvende kunstfag.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • arbeide selvstendig med et egendefinert prosjekt og sette sin problemstilling inn i en større faglig sammenheng.
  • planlegge, gjennomføre og evaluere et egeninitiert prosjektarbeid.
  • reflektere selvstendig over en kunstnerisk, egendefinert prosess, kroppslig- og/eller teoretisk.

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • bruke komponenter/metoder som inngår i et selvstendig og egendefinert prosjektarbeid
  • bruke erfaringen fra egendefinert prosjekt i videre selvstendig arbeid med hensyn til planlegging, gjennomføring og evaluering.
  • reflektere kritisk og analyserende i selvstendig prosjektarbeid.

Generell kunnskap

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • arbeide selvstendig i mange typer kunstneriske prosesser og anvende et utvalg arbeidsmetoder.
  • forstå hvilke komponenter som inngår i et selvstendig arbeid og overføre disse erfaringene til andre arbeidsprosesser.
  • dele sine erfaringer fra et selvstendig prosjektarbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Presentasjon av prosjektarbeid 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Prosjektet blir evaluert med bestått / ikke bestått av den tildelte veileder og en ekstern. Hva som skal vurderes skal fremgå av prosjektbeskrivelsen studenten skriver. Midtveisseminaret består av en prosesspresentasjon og skal være godkjent av veileder. En egen plan for regelmessig fysisk trening skal inngå og gjennomføres som del av prosjektet. Her forventes det at studenten deltar på daglig og ukentlig danseteknikkundervisning ved Fakultet for utøvende kunstfag. Eventuelle unntak skal argumenteres for i prosjektbeskrivelsen og godkjennes av veileder.Oppgaver i emnet leveres på norsk eller engelsk. Svensk og dansk er også tillatt.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er forpliktende obligatorisk fremmøte til all undervisning i hh til UKs fraværsreglement. Innføringsseminar, godkjent prosjekbeskrivelse, midtveisseminar, veiledning, gjennomføring av egen treningsplan og sluttvurdering er obligatorisk i emnet.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Faglærer:

Siri Dybwik

Arbeidsformer

Studenten skriver en prosjektbeskrivelse til emneansvarlig som i samråd med faglærere/faggrupper godkjenner prosjektet. Studenten arbeider selvstendig med prosjektet sammen med en tildelt veileder fra fakultetet som følger prosjektet fra prosjektbeskrivelse til sluttvurdering er gjennomført. Studenten kan kombinere arbeid ved UiS med et kortere studieopphold/studiereise til annen institusjon. Studenten må ta ansvar for daglig trening i denne perioden. Innføringsseminar og midtveisseminar inngår i arbeidsformer.

Åpent for

Dans - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto