Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130)
Hvorfor er folk mer syke og dør tidligere i områder hvor det er stor forskjell mellom fattig og rik? Er moderat ulikhet i inntektsfordeling en fordel for alle? Hvilken sammenheng er det mellom velferdsstaten og arbeidslivet? Slike spørsmål om samfunnsmessige sammenhenger er tema i dette emnet. Med utgangspunkt i nyere og pågående forskning om det norske samfunn, presenteres utfordringer som gjelder endringer i sosial mobilitet, ulikhet og makt i velferdsstaten. Det legges vekt på sosiologifagets praktiske relevans og samfunnsmessige utfordringer knyttet til tema som utdanning, arbeid, innvandring, velferdsstaten, marginalisering, makt og ulikhet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BSS130
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
I dette emnet lærer du å utvikle analytiske tenkemåter rundt ulike sosiologiske tema. Det handler om å identifisere spørsmål og problemstillinger om sosiale forhold og innhente informasjon til å besvare dem med. Det handler videre om å analysere denne informasjonen og presentere resultatet for andre. Du lærer å få blikk for sammenhengen mellom ulike sosiale forhold i samfunnet. Slik lærer du å produsere og systematisere kunnskap om samfunnsspørsmål, og du lærer å forholde deg kritisk til kunnskap og forskning. Dette gir deg grunnlag til å føre informerte diskusjoner om sosiale forhold fra ulike synsvinkler.
Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal:
- Ha innsikt i kjennetegn ved sosiologiske tenkemåter
- Ha innsikt i utvalgte tema som: sosial ulikhet, arbeidslivet, sosial mobilitet. marginalisering, innvandring, utdanning, makt, velferdsstaten
- Kjenne til viktige sosiologiske forskningsbidrag og relevante studier i emnets ulike temaer
- Ha innsikt i relevante teoretikere og viktige teorier om emnets ulike sosiologiske tema
- Ha innsikt i nyere sosiologiske perspektivers forståelse på ulike sosiale fenomener
- Kjenne til inkluderings- og ekskluderingsprosesser i samfunnet
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne beskrive og fortolke sosiale prosesser og sosial handling
- Kunne presentere faglig baserte argumenter i en muntlig diskusjon
- Kunne diskutere samfunnsmessige endringsprosesser
- Kunne beskrive sentrale sosiologiske begreper og perspektiver i tema om samfunnsmessig endring og stabilitet
- Kunne beskrive samfunnsmessige sammenhenger mellom ulike sosiale fenomen som til dømes arbeid, innvandring, utdanning og sosial mobilitet
- Kunne gjøre rede for sammenhenger mellom samfunnsmessige endringer og politikk
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Kunne se sammenhenger mellom teoretisk kunnskap og praktisk kunnskap
- Ha oppøvd en viss sosiologisk fagidentitet
- Ha respekt og forståelse for emnets vitenskapelig tenkemåte
- Kunne bruke generelle begreper og teorier til å analysere sammenhenger mellom emnets ulike tema
- Kunne problematisere og kritisere fagkunnskap på selvstendig vis
- Kunne drøfte komplekse sammenhenger og resonnementer
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Turid RødneArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Samfunnsstruktur i endring (BSP110_1) | 10 |
Organisering, makt og endring (ØK0303_1) | 9 |