Lederskap og mestring (E-MBA100)

Målet for en leder er å oppnå gode resultater for den organisasjonen eller avdelingen hun eller han har ansvar for, samtidig som medarbeiderne trives, utvikler seg og bidrar til fellesskapets beste. "Lederskap og mestring" tar utgangspunkt i evidensbasert ledelse og fokuserer på bruk av den beste tilgjengelige vitenskapelige dokumentasjon for å fremme kvaliteten på lederes og organisasjoners beslutninger og praksis. Emnet gir innføring i ulike lederroller, «soft skills» og metoder for å identifisere og mestre lederens utfordringer i ulike kontekster. Det gis også en innføring i distribuerte ledelsesformer der ledelse ikke er avhengig av en formell lederposisjon, men vektlegger ledelse som oppstår i sosial samhandling. I undervisningen brukes «business case», og vi øver på å definere lederutfordringene, stille kritiske spørsmål og diskutere alternative måter å utøve lederskap på. Blant de myke ferdighetene som vektlegges, er arbeid i team, mentalisering, å kunne gi og motta tilbakemelding og kritisk tenkning.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MBA100

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet og undervisningen vil blant annet dekke følgende tema:

  • Hensikt og mål i ledelse
  • Hva ledelse, lederutfordringer og hvordan en kan mestre ulike lederroller?
  • Betydningen av kritisk tenkning i ledelse
  • Distribuert ledelse: Trenger en å være ansatt som leder for å utøve ledelse?
  • Effektiv lederatferd: relasjoner, oppgaver og endring. Makt og innflytelsestaktikker
  • Hvordan påvirker interne og eksterne forhold og endringer lederens hverdag - kontekst og situasjonsbestemte teorier for ledelse
  • Transformasjonsledelse og endringsprosesser
  • Agile ledelse
  • Hva betyr følelser for ledelse og mestring? Mentalisering som metode
  • Finnes en norsk lederstil?
  • Effektive ledergrupper
  • Etikk og samfunnsansvar i ledelse

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter avsluttet emne skal studentene ha kunnskap om

  • Kunne definere ledelsesutfordringer i virksomheter
  • Kunne analysere og finne løsninger på ledelsesproblemer
  • Kjenne til ulike mestringsstrategier i ledelse
  • Strategier for håndtering av endring i organisasjoner
  • Kunne reflektere over bedriftens samfunnsansvar og etiske dilemma i ledelse

Ferdigheter

Ved avsluttet emne skal studentene kunne

  • Presentere ledelsesutfordringer muntlig og skriftlig
  • Arbeide og løse ledelsesproblemer i team
  • Tenke kritisk og gi og motta tilbakemelding
  • Kunne diskutere og ta beslutninger i etiske dilemma i ledelse

Forkunnskapskrav

Emnet er på mastergradsnivå og er åpent for studenter med bachelorutdanning eller tilsvarende treårig høyskole/-universitetsutdanning, og minimum to års relevant yrkeserfaring. Realkompetanse kan kompensere for manglende studiekompetanse. Dette vurderes av Opptaksnemnda.

Eksamen / vurdering

Gruppepresentasjon og skriftlig hjemmeeksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Gruppepresentasjon 1/4 Bokstavkarakterer Alle
Skriftlig hjemmeeksamen 3/4 14 Dager Bokstavkarakterer Alle

Eksamen består av en muntlig gruppeeksamen og en skriftlig hjemmeeksamen. Begge eksamener har karakterskala A-F. Kandidaten må ha bestått muntlig gruppeeksamen for å kunne gå opp til skriftlig hjemmeeksamen.Gruppeeksamen går over en halv dag.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Fremmøtekrav
Det kreves tilstedeværelse på minst fire av seks forelesningsdager.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Silje Haus-Reve

Emneansvarlig:

Aslaug Mikkelsen

Arbeidsformer

Emnet gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og plenumsdiskusjoner med case. De oppsatte forelesningene er ment som introduksjoner til ulike tema som studentene selv skal arbeide videre med gjennom case, selvstudier og gruppeoppgaver.

Åpent for

Executive Master of Business Administration

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto