Observasjonspraksis (LPRA10)
Dette emnet skal gjøre studentene kjent med hva det vil si å være en profesjonell lærer. Studentene skal observere undervisning aktivt og følge en lærer gjennom arbeidsdagen på ungdomstrinnet eller videregående skole. Gjennom forskjellige læringsaktiviteter på campus og i praksis, får studenten innblikk i hvordan lærere tilrettelegger for læring og hvilke faktorer som påvirker elevers motivasjon og mestring. Emnet utgjør en praksisperiode på ti dager det første studieåret.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
LPRA10
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter observasjonspraksisperioden skal studentene
- ha innblikk i læring i praksis
- kunne reflektere over samspillet mellom elev og lærer
- ha kunnskap om observasjonsmetoder
Ferdighet
Etter observasjonspraksisperioden skal studentene
- kunne vurdere og reflektere over lærerrollen og ulike undervisningsmetoder
- kunne identifisere læringsmål i undervisningen ut fra læreplanene
- kunne gjennomføre systematisk observasjon av ulike læringssituasjoner
Generell kompetanse
Etter observasjonspraksisperioden skal studentene
- kunne utvikle sin læreridentitet og opptre profesjonelt i møte med elever og lærere
- kunne bruke observasjoner som grunnlag for vurderinger i utvikling av egen lærerrolle
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | 10 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
All praksis er obligatorisk, og det er krav om 100 prosent deltakelse.