Masterfordypning III (MUK503)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MUK503

Versjon

1

Vekting (stp)

25

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før våren 2025

Innhold

Innholdet til emnene Masterfordypning I, II og III er sentrert om studentens individuelle arbeid og egenutvikling som kunstner. Det egendefinerte masterprosjekt som er knyttet til utøvende og/eller skapende kunstnerisk praksis utgjør kjernen i masterstudiet. Masterprosjektet skal være et selvstendig, kritisk og utforskende arbeid med et tydelig fokus.

Masterprosjektet vil ha sitt særpreg avhengig av fagområde, det vil si klassisk musikk (inkl. dirigering), jazz/improvisasjon eller samtidsdans. Det kan være knyttet til et tema, en stilistisk retning, en sjanger, et repertoarområde, en historisk epoke, samtidige kontekster, ulike tradisjoner, formidlings- og uttrykksformer, praksisfokusert arbeid, en fordypning i en oppføringspraktisk problemstilling, eller et teoretisk perspektiv.

En viktig del av arbeidet vil være knyttet til videre utvikling av studentens kunstneriske uttrykksevne, håndverksmessige ferdigheter og formidlingsferdigheter. I tillegg vil det være viktig å plassere det utøvende/skapende arbeidet med og i relevant teoretisk rammeverk. Her vil emnene Kunstfaglig teori og metode og Samfunn og formidling støtte opp under masterprosjektet. Form og innhold av sluttresultatet vil variere avhengig av prosjektets egenart, men må inneholde en kombinasjon av kunstnerisk uttrykk og refleksjon. Studenten oppfordres også til å sette sitt fordypningsprosjekt i et internasjonalt perspektiv.

Felles aktiviteter i emnet vil være organisert i form av fagspesifikke seminarer og tverrfaglige masterfora, der studentene deler kunstneriske arbeid/delresultater og responderer på hverandres presentasjoner. Studentene deltar også på fakultetets kunstfaglige forskerforum, der faglærere presenterer sine forsknings- og KU-prosjekter.

I Masterfordypning III fortsetter studenten å jobbe systematisk med sin utvikling som utøvende/skapende kunstner og ferdigstiller masterprosjektet.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:

Kunnskap

  • ha inngående kunnskap om kunstneriske innfallsvinkler, metode, teknikker og teori tilknyttet valgt tematikk/område.
  • ha avansert kunnskap om det fagfeltet en plasserer sitt prosjekt i.

Ferdigheter

  • bruke relevante metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte og med en større grad av modenhet sammenlignet med Masterfordypning II.
  • Kunne gjennomføre kunstneriske prosjekter, realisere og formidle sine kunstneriske intensjoner med et profilert personlig uttrykk.

Generell kompetanse

  • planlegge, gjennomføre og evaluere et selvstendig, avgrenset fordypningsprosjekt under veiledning med en stor grad av profesjonalitet.
  • demonstrere formidlingsferdigheter, refleksjon og nyskaping og et selvstendig og modent kunstnerisk uttrykk på et profesjonelt nivå.

Kriteriene for fremgang sammenlignet med Masterfordypning II er i stor grad basert på erfaringskunnskap og taus kunnskap, og et høynet kunnskapsnivå vil primært vises i en høyere grad av modenhet og dypere erkjennelse i den kunstneriske presentasjonen.

Forkunnskapskrav

Studenten må normalt ha gjennomført og bestått Masterfordypning II/Internasjonalt semester/tilsvarende og Kunstfaglig teori og metode/tilsvarende.

Eksamen / vurdering

Masterfordypning III avsluttes med en kombinasjon av kunstnerisk uttrykk og refleksjon. Format/lengde for det enkelte prosjektet fastsettes i samråd med veilederteamet og mastergradsutvalget. Masterprosjektet skal avspeile et høyt kunstnerisk nivå og den grad av selvstendighet, dybde og vanskelighet som kreves på et masternivå. Prosjektbeskrivelsen skal foreligge for sensoratet. Presentasjonen etterfølges av en åpen feedback-sekvens og deretter en lukket samtale med sensoratet der kandidaten får anledning til å svare på spørsmål, utdype aspekter ved arbeidet og får tilbakemeldinger. Sensoratet vurderer arbeidets nivå både ut ifra den kunstneriske kvaliteten på prosjektet og studentens refleksjonsevne. Bestått/ikke bestått. Ekstern sensur.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Godkjent fremmøte og deltakelse på undervisningsaktiviteter fastsettes i samråd mellom student, veilederteamet og mastergradsutvalg i begynnelsen av studieåret og er for øvrig i samsvar med forskriften om krav til fremmøte ved Fakultet for utøvende kunstfag (UK). Godkjent framdriftsrapport med dokumentasjon av gjennomført veiledning og undervisning og lenke til opptak av gjennomførte presentasjoner/kunstneriske arbeidsprøver.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Emneansvarlig:

Olaf Eggestad

Studiekoordinator:

Anne Siri Norland

Arbeidsformer

Hoveddelen av emnene Masterfordypning I-III er studentens selvstendige planlegging og gjennomføring av det kunstneriske masterprosjektet.

Uavhengig av kunstform og sjanger skal prosjektet følges opp med veiledning. For hver enkel student oppnevnes det et veilederteam som normalt består av en hovedveileder og en eller flere biveiledere. Det kan inkludere instrumentallærere eller andre kunstneriske veiledere og teoretiske veiledere, alt etter masterprosjektets egenart. For musikkstudenter kan det i tillegg inngå en akkompagnatør i veilederteamet der det er relevant. I særtilfeller kan veilederteamet suppleres med en ekstern veileder. Ved studiestart lages det en veiledningsavtale mellom studenten, veilederne og Fakultet for utøvende kunstfag. Den spesifiserer hvordan veiledningsressursen fordeles mellom veilederne, og på hvilken måte hver veileder skal bistå med masterprosjektet. Ved endringer i prosjektet som påvirker veiledernes rolle skal veiledningsavtalen revideres.

I tillegg til én-til-én-undervisning og veiledning kan gruppeundervisning og fagspesifikke seminarer inngå i emnet der det er naturlig i forhold til prosjektets egenart.

En del av undervisningen skal foregå i form av masterfora, der studentene presenterer prosjektene sine for hverandre, og i kunstfaglig forskerforum, der faglærerne presenterer sine forsknings- og KU-prosjekter. Deltakelse på og presentasjoner ved ulike fagfora og forskningsnettverk kan også inngå.

Studenten er selv ansvarlig for progresjon i masterprosjektet og må gjøre jevnlige avtaler med og levere materiale til veilederteamet (arbeidsprøver, innspillinger, noter, skriftlig arbeid, etc.), slik at progresjonen opprettholdes. En dokumentasjon av gjennomført veiledning og undervisning, opptak av presentasjoner og kunstneriske arbeidsprøver på Canvas danner grunnlag for semesterevalueringen og framdriftsrapport som godkjennes av veilederteamet og mastergradsutvalget. Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto