Kunstnerisk kontekst III (MUK603DI)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MUK603DI

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før våren 2025

Innhold

Emnet gir studenten verktøy og kunnskap til å bygge opp sin kunstneriske identitet, og kompetanse innen sitt fagfelt. Avhengig av innretning kan emnet inneholde både praktiske (utøvende/skapende) og teoretiske komponenter. Emnet støtter opp under masterprosjektet ved å gi praksisinnsikt og impulser for egen kunstnerisk utvikling.

De praktiske komponentene kan foregå i samarbeid med eksterne og interne ensembler og aktører. Aktuelle samarbeidspartnere her er for eksempel Stavanger Symfoniorkester (SSO), Stavanger konserthus, Stavanger jazzforum, MaiJazz, TOU, RIMI/IMIR SceneKunst, Regional Arena for Samtidsdans (RAS), DansiS, KRA-Kunst, Rom, Arbeid, STAR, Sandnes kulturhus, Vestnorsk jazzsenter, Opera Rogaland, Sandnes symfoniorkester, Elefantteateret, Norsk Jazzforum, Komponistforeningen, nyMusikks komponistgruppe (NMK), Forsvarets Musikk. Interne som eksterne mesterklasser og veiledning av besøkende artister vil også kunne inngå i emnet.

Emnet tilbys i 4 innretninger: samtidsdans, jazz/improvisasjon, klassisk og dirigering.

Dirigering:

Emnet støtter opp under masterprosjektet og bidrar inn i det store kunnskapsfeltet som profesjonell dirigentutdanning innebærer. De ulike fagområdene i emnet skal være profesjonsrettet, dvs. de skal komplettere dirigentens daglige arbeid med partiturinnstudering, prøvearbeid, konsertfremføring etc. samtidig som de skal gi perspektiv til dirigentvirket som et livslangt lærings- og utviklingsområde.

Emnet blir organisert på tvers av studieprogram og fagområder, der det er hensiktsmessig, og vil bli gitt i form av intensive kurs eller regelmessig undervisning gjennom studieåret.

Eksempler på tematikker er:

  • Partiturstudier med henblikk på interpretasjon, herunder partituranalyse og instrumentasjon på høyt nivå
  • Sammenheng mellom musikk og andre kunstneriske uttrykksformer, særlig vektlagt forholdet mellom musikk og poesi, og mellom musikk og dans
  • Grunnleggende forståelse for sang og stemmedannelse, herunder fonetikk i noen av vokallitteraturens hovedspråk
  • Musikkpsykologi og musikalsk ledelse, med særlig fokus på dirigentens muligheter for å oppnå resultater gjennom andre utøvere.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:

Kunnskap

  • ha avansert kunnskap innenfor sitt fagområde.

Ferdigheter

  • realisere og formidle sine kunstneriske intensjoner med et profilert personlig uttrykk.
  • kunne arbeide selvstendig med metoder og teknikker relevant for fagområdet og med en større grad av modenhet sammenlignet med Kunstnerisk kontekst II.

Generell kompetanse

  • kunne anvende kunnskap og relevante metoder for utvikling av egen utøvende /skapende kompetanse og en tydelig kunstnerisk profil.
  • kunne innfri profesjonelle utøverkrav innen fagområdet.

Studenten vurderes etter de samme læringsutbyttene i Kunstnerisk kontekst I, II og III. Ved avslutningen av Kunstnerisk kontekst I og II vurderes om studentens progresjon i forhold til læringsutbyttene har vært tilfredsstillende. Ved avslutningen av Kunstnerisk kontekst III vurderes i hvilken grad studenten har oppnådd læringsutbyttene, enten i progresjon eller komplementaritet med Kunstnerisk kontekst I og II.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Mappevurdering. Det skal settes én karakter på grunnlag av en individuell totalvurdering av studentens innsats og faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Godkjent fremmøte og deltakelse på undervisningsaktiviteter fastsettes i samråd mellom student, veilederteamet og mastergradsutvalg i begynnelsen av studieåret og er for øvrig i samsvar med forskriften om krav til fremmøte ved Fakultet for utøvende kunstfag (UK).

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Emneansvarlig:

Olaf Eggestad

Studiekoordinator:

Anne Siri Norland

Arbeidsformer

Arbeidsformer variere i forhold til innretning (samtidsdans, jazz/improvisasjon, klassisk, dirigering) og inkluderer praktisk og teoretisk gruppeundervisning og -veiledning, inklusive gruppeøvelser, seminarer, mesterklasser, selvstendig arbeid m.m. Emnet kan gjennomføres i samarbeid med etablerte ensembler og overgripende prosjekter ved UK. Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas.

Undervisningsspråk

Skandinaviske språk, engelsk

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto