Kunstfagdidaktikk II (PPU411)
Emnet omfatter ulike perspektiver på kunstpedagogisk virksomhet, samt faglige, fagdidaktiske og etiske utfordringer i utøvende og skapende kunstfag.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
PPU411
Versjon
2
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Tilbys av
Timeplan
Innhold
Didaktikken som fagområde er møtepunktet mellom faget og pedagogikken og har på denne bakgrunn en sammenbindende funksjon i utdanningen. Kunstfagdidaktikken tar for seg ulike perspektiver på kunstpedagogisk virksomhet og er felles for musikk-, danse-, teater- og dramastudentene. Kunst- og kulturfagenes plass og rolle i opplæringssystemet og samfunnet, legitimering av kunstfagene og estetisk teori og grunnbegreper er sentrale temaer innenfor emnet.
Læringsutbytte
Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- ha kunnskap om didaktiske, estetiske og kunstfilosofiske grunnbegrep i tenkning, legitimering og argumentasjon omkring kulturpolitisk og kunstpedagogisk virksomhet
- ha inngående kunnskap om forskning i kunst og med kunst
Ferdigheter
- kunne kritisk presentere ulike syn på læring og undervisning i kunstfagene
- kunne bruke didaktiske, estetiske og kunstfilosofiske grunnbegrep i tenkning, legitimering og argumentasjon omkring kulturpolitisk og kunstpedagogisk virksomhet
- kunne analysere sentrale læreplaner og utvikle/utforme lokale læreplaner som grunnlag for planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av kunstfagundervisningen
Generell kompetanse
- orientere seg i og forholde seg analytisk og kritisk til aktuell faglitteratur og å utvikle egen praksis
- kunne bidra i fagfelleprosesser med medstudenter på støttende måter
- kunne reflektere over og delta i diskusjoner rundt faglige, fagdidaktiske og etiske utfordringer i utøvende og skapende kunstfag
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Nærmere opplysninger om innholdet i mappen gis ved semesterstart. For øvrig viser vi til Eksamensforskriften for Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fremmøte til ordinær undervisning
All undervisning i emnet er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for UK. Fravær ut over dette vil medføre tap av retten til å møte til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sanna Pauliina Törmälä-TranbergFaglærer:
Sanna Pauliina Törmälä-TranbergFaglærer:
Mari FlønesStudiekoordinator:
Per-Erik PetersenArbeidsformer
Undervisningen i emnet foregår ved klasse og gruppeundervisning bestående av forelesninger, diskusjoner, seminarvirksomhet, kollokvie/gruppe-arbeid, og prosjektarbeid. Undervisningen foregår hovedsaklig i vårsemesteret.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.