Mobbing- forebygging og håndtering i skole og barnehage (VAM100)
Emnet tar sikte på å styrke generell kompetanse knyttet til mobbing. Slik at den enkelte kan bli bedre til å håndtere mobbeproblematikk i praksis.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VAM100
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Følgende tema vil bli tatt opp:
- Forståelse av fenomenet mobbing både ansikt til ansikt og digitalt og avgrensing fra nærliggende begreper.
- Teori og forskning om hva som karakteriserer mobbing mellom jevnaldrende i ulike aldre.
- Teori og forskning om hva som karakteriserer situasjoner der barn og unge blir mobbet av voksne.
- Teori og forskning om tiltak på individ-, gruppe- og systemnivå som forebygger, avdekker, stopper og følger opp mobbing. Presentasjon av aktuelle verktøy.
- Lov og regelverk i arbeid med mobbing.
- Oversikt over ulike roller og ansvar i kommuner og fylkeskommuner, samt tilsynsrollen på statlig nivå som er knyttet til forebygging, avdekking, stopping og oppfølging av mobbing.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:
- Fenomenet mobbing
- Teorier som er relevante til studiet om mobbing
- Forskningsbaserte og egnede tiltak for å forebygge, avdekke og stoppe mobbing
- Juridiske og etiske forhold knyttet til arbeid med mobbing og andre krenkelser
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:
- Forstå faktorer som fører til at mobbing oppstår på individ, gruppe og systemnivå.
- Følge opp aktivitetsplikten i loven, ved å iverksette forskningsbaserte metoder for å:
A) forebygge at mobbing skjer
B) avdekke mobbing
C) stoppe mobbing som skjer
D) følge opp i etterkant av en mobbesak.
Profesjonell (generell) kompetanse
Etter fullført emne skal studentene
- Ha utviklet en grunnleggende kunnskap og forståelse om mobbing slik at de blir bedre rustet til å forebygge og håndtere mobbeproblematikk.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 1 Måneder | Bokstavkarakterer |
Individuell hjemmeeksamen. 4000 ord (+/- 10%).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
To arbeidskrav a 1000 ord +/- 10%. Ved ikke- godkjent arbeidskrav vil man få mulighet til en andregangs innlevering av arbeidskrav. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke-godkjent
Fagperson(er)
Faglærer:
Johannes Nilsson FinneEmneansvarlig:
Ida Risanger SjursøFaglærer:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Mobbing- forebygging og intervensjon i skolen (ES597_1) | 7.5 |