FAQ ved søking til lokalt opptak

Lurer du på hvordan du går fram for å søke opptak til PPU, master og videreutdanninger ved UiS? Her finner du svar på ofte stilte spørsmål.

Publisert Sist oppdatert
Kontakt opptakskontoret

Master- og videreutdanninger: masteropptak@uis.no

Telefon

51 83 15 44

Praktisk-pedagogisk utdanning: ppu-opptak@uis.no

Før du søker: Fristene du må huske

Noen studier har egne søknadsfrister og du har selv ansvar for å søke innen riktig frist. Les om de ulike søknadsfristene.

Dokumentasjonsfrist er din frist for å laste opp alle nødvendige dokumentene til søknaden. Denne fristen er den samme som søknadsfristen. Det vil si for studieprogram med søknadsfrist 15. april er dokumentasjonsfristen 15. april.

Ettersendingsfrist er fristen for å sende inn/laste opp informasjon som ikke er fullført innen den originale dokumentasjonsfristen. I søknadsweb under «mine søknader» kan du se ettersendingsfristen som gjelder din søknad.

Dette gjelder blant annet søkere som fullfører sin bachelorgrad det vårsemesteret de søker om opptak. Man må likevel dokumentere resultatene fra de første semestrene som er gjennomført.

Lokale søkere som skal fullføre språktest våren de søker, må dokumentere innen søknadsfristen at de skal ta språktest, og laste opp resultat innen 1. juli for opptak til PPU, master- og videreutdanninger (gjelder ikke studier med søknadsfrist 5. februar som har krav om praksis for opptak).

For søkere med søknadsfrist 5. februar med krav om dokumentasjon av arbeidserfaring, må all dokumentasjon lastes opp til søknaden senest innen 10. februar.

For å søke om tidlig svar må du søke innen 1. mars og huke av for dette i søknadsweb. Det er ikke alltid mulig å få svar tidlig.  Les mer om tidlig opptak for lokale søkere ved UiS.

Det er mulig å søke om realkompetansevurdering til flere av våre studier, dersom du ikke har utdanning som kvalifiserer deg til studieprogrammet på ordinær måte. Fristen for dette er 1. mars for flertallet av våre program. Noen program kan ha tidligere frister. Les mer om realkompetanse gjennom lokalt opptak ved UiS

Før du søker: Om opptakskrav

Hvis du har tatt din bachelor ved Universitetet i Stavanger, kan du finne her en oversikt over hva du kan studere etter din bachelorgrad.

Opptakskravene finner du på nettsiden til det enkelte studieprogram. Finn studieprogrammet på vår oversikt over studietilbud. Sjekk også nettsidene med informasjon om dokumentasjonskrav og språkkrav.

Etter du har sjekket hva som er opptakskravet til studiet du ønsker å søke på og hvilket språk programmet undervises på, anbefaler vi å sjekke dokumentasjonskrav. Dokumentene lastes opp i søknadsweb.

Ja, for søkere med utenlandsk utdanning kan det være egne krav som gjelder søknadsfrister, språkkrav og dokumentasjonskrav.

Dette kan gjelde søkere med utdanning på videregående skole, høyere utdanning eller begge deler fra utenfor Norge. Sjekk derfor nettsiden med mer informasjon for søkere med utenlandsk utdanning.

Det dokumenteres med arbeidsattest eller tjenestebevis. Les mer om hva som må være med på dokumentet på dokumentasjonskrav.

Husk å sjekke at alle datoer, stillingsprosent, timeantall, stillingstitler, etc. stemmer før du laster opp dokumentet til søknaden. Dersom noe mangler eller er feil, kan det føre til at det regnes ut at du har mindre arbeidserfaring enn du faktisk har.

For å regne ut hvor mye det er i fulltid, må vi se på hvor lenge du har jobbet i stillingen.

Vi regner ut hvor mange måneder du har jobbet i stillingen. Deretter multipliserer vi antall måneder med stillingsprosenten og deler på 100 (fulltidsstillingsprosent).

Eksempel: Hvis du har jobbet ca. 13,5 måneder i 80% stilling regnes det om slik: 13,5 måneder i stilling*80 stillingsprosent/100=10,8 måneder i fulltidsstilling. Det betyr at det ikke dekker kravet om 1 år.

Dersom stillingen som du har på søknadstidspunktet har åpen sluttdato (eller har sluttdato etter 31. juli) på dokumentasjonen du laster opp, vil vi regne at du er i samme stilling frem til 31. juli så lenge attesten er fra året du søker.

Hvis det er en endring i stillingen din før 31. juli i f.eks. stillingsprosent eller arbeidssted, vil vi regne frem til endringen av stillingen. Vi kan ikke ta med stillingen du eventuelt skal starte i etter dokumentet er skrevet eller timer som skal gjennomføres etter dette, da vi må ha bekreftelse på at du jobber i denne stillingen eller at timene er gjennomført for å kunne inkludere det.

Før du søker: Om poenggrenser og snitt

Ja, dette ligger på poenggrenser for lokalt opptak.

Poengsummen man konkurrerer med består av karaktersnittet fra utdanningen som kvalifiserer til opptak på studiet og eventuelle tilleggspoeng.

Vi har beskrevet litt mer om utregning av karaktersnitt på omregning av karaktersystem.

Dersom vi ikke har en omregningstabell for din karakterskala, vil vi foreta en skjønnsmessig beregning. Vi anbefaler å legge ved en karakterbeskrivelse/diploma supplement fra ditt universitet/høgskole dersom det brukes et annet karaktersystem enn ECTS skalaen (A-F) som brukes i Norge nå.

Har et studieprogram krav om C i karaktersnitt av alle eksamensresultater som inngår i opptaksgrunnlaget, må en ha en snitt på min. 2,50 med mindre det er spesifisert noe annet i opptakskravene. Se hvordan du regner ut karaktersnittet ditt på Omregning av karaktersystem.

Vi tar med alle emnene i utdanningen som kvalifiserer deg når vi regner ut snittet. Dersom du har en bachelorgrad som kvalifiserer deg, vil vi ta med alle emnene i denne graden når vi regner ut snittet.

Hvis det er uklart hvilke emner som inngår i graden, vil vi etterlyse vitnemål fra graden hvor alle emner skal stå.

Dersom du har tatt emner utenfor din bachelorgrad som er med å kvalifisere deg for opptak, vil disse emnene også tas med i utregning av karaktersnitt.

Nei, ikke uten videre. Vi regner ut snitt av emnene i bachelorgraden, og kan ikke bytte ut emnene som utgjør graden.

Dersom du har tatt et emne utenfor graden eller etter du fikk vitnemål, må ditt studiested godkjenne at emnet tilsvarer et av emnene i graden. Du må laste opp bekreftelse fra ditt studiested vedrørende hvilket emne i din grad kan erstattes med hvilket emne tatt utenfor graden.

Dersom du har et vitnemål med emner som har bokstav- eller tallkarakterer, vil emner med beståttkarakter ikke inngå i utregningen av karaktersnitt.

Hvis du har et vitnemål med kun beståttkarakterer, og ikke tall- eller bokstavkarakterer, regnes bestått som C=3.

I søknaden til masterstudier kan man få tilleggspoeng for:

  • Studiepoeng fra høyere utdanning: Det gis 0,1 tilleggspoeng pr. 60 studiepoeng ut over opptaksgrunnlaget, maksimalt 0,2 poeng.
  • Arbeidserfaring: Det gis 0,1 tilleggspoeng pr. år for relevant praksis etter fullført utdanning som kvalifiserer for opptak, maksimalt 0,2 poeng. (utover et eventuelt praksiskrav)
  • Utveksling: Det gis 0,1 tilleggspoeng pr. semester for gjennomført utvekslingsopphold som del av graden, maksimalt 0,2 poeng.

Det enkelte studiet kan ha egne tilleggspoeng i tillegg, dette vil i tilfelle være spesifisert i studiets utfyllende regler.
Husk at arbeidsattester eller tjenestebevis må være dokumentert i følge våre dokumentasjonskrav for at det kan tas med i utregning.

Nei, det gis ikke tilleggspoeng for alder.

Nei, dersom studieprogrammet du ønsker å søke på har krav om minimum C i gjennomsnitt av eksamensresultater, gjelder det karakterene som gjør deg faglig kvalifisert for opptak. Tilleggspoeng legges kun til hvis man dekker karakterkravet.

Flere av våre studier har krav om minimum C i snitt av bachelorgraden, og det er C i ECTS-skala hvor A-E er bestått karakterer og F er strykkarakter. Dersom du har en utdanning som har brukt en annen karakterskala (og ditt studiested ikke har egen omregning fra din skala til ECTS-skala) må vi regne om til ECTS-skala. Vi har en egen side med mer informasjon om omregning av karaktersystem.

Karakterer fra utveksling regnes ikke med i snittet når du søker opptak til masterstudier ved UiS.

Vi får dessverre ikke inn emnene du har tatt på utveksling i systemet, slik at du må laste opp ditt vitnemål og karakterutskrift e.l. fra utveksling som viser emnene (med studiepoeng og karakterer).

Gjennomført utvekslingsopphold som del av graden gir tilleggspoeng.

Etter at du har sendt inn søknad

Det kan variere litt mellom de ulike studiene. Det er viktig at du dokumenterer at du dekker opptakskrav til studiet du søker på. Søknadskvitteringen din inneholder en del viktig informasjon, som du kan finne i Søknadsweb under "Mine Søknader". Du får den også på e-post kort tid etter du har søkt. Les søknadskvitteringen og finn ut hvilke dokumenter du trenger å laste opp.

Dokumentene skal du laste opp til «mine dokumenter» i Søknadsweb. (Obs - ikke i Studentweb!) Les mer om hvilke dokumenter du skal laste opp under dokumentasjonskrav.

Sjekk hvilket språk studieprogrammet undervises på, og deretter sjekk nettsiden for språkkrav for å se hva du må dokumentere.

Alle må laste opp pass eller nasjonalt ID kort til sin søknad. I tillegg finnes det enkelte ting som kan gi tilleggspoeng (utveksling i løpet av bachelorgraden du kvalifiserer med, relevant arbeidserfaring etter fullført bachelorgrad, utdanning utover kravet). Det kan være at du kan kvalifisere til tilleggspoeng – så sjekk informasjon om dette.

Det betyr at du rangerer søknadsalternativene dine med det du ønsker helst å komme inn på først. Dersom du får tilbud på 1. eller 2. prioritet i søknaden din, vil alle alternativene under det falle bort. Det er derfor viktig å sjekke hvilket studium du har mest lyst å starte på.

Dersom du ønsker å endre prioritering på alternativene må du velge det innen 1. mai for studier med søknadsfrist 15. april. Du kan ikke legge til nye studier etter søknadsfristen.

For studier med søknadsfrist 1. mars eller tidligere, er det ikke mulig å endre prioritering etter søknadsfrist.

Først og fremst er det ditt eget ansvar å laste opp dokumentasjon som kan være relevant til søknaden. Det er derfor viktig at du leser hvordan dokumentasjonen skal se ut på dokumentasjonskrav og sjekker opptakskrav på det enkelte studieprogrammets nettside.

Men, vi sender e-post dersom vi ser at det er noe som mangler som kan kvalifisere deg til studiet.  Husk derfor å sjekke at e-postadressen du er registrert med i søknaden, er en e-post du sjekker ofte. Vi anbefaler også å sjekke søppelpost jevnlig.

Du får svar på søknad

Dette er avhengig av hvilke studieprogram du søker på, og innen hvilken frist. Studier som har krav om praksis etter fullført utdanning, kan sende svar så tidlig som i mars/april.

Innen 25. juli skal alle søkere ha fått svar på søknaden sin. Men vi sender ofte tilbud eller spørsmål før dette, slik at du må sjekke jevnlig e-post innboksen din, fra du søker og utover vår og sommer. Det kan også hende at vi etterlyser dokumenter som mangler i søknaden din.

Sjekk derfor at du er registrert med en e-postadresse i din profil som du sjekker minst 1 gang pr. uke hele opptaksperioden, slik at du har mulighet til å svare på spørsmål, etterlysninger eller tilbud som kan komme før 25. juli med svarfrist på ca. 1 uke.

Har dere søkt på forskjellige studieprogram, kan det hende at dere får svar på ulike tidspunkt. Tilbud sendes ut etter poengsum, og i flere runder. Det kan være at du har lavere poengsum enn de du kjenner, og får svar senere på søknaden din.

Ja. Men dersom du takker ja til ventelisteplass og får nytt tilbud innen 25. juli, vil du miste studieplassen som du først har takket ja til.

Dersom du får tilbud fra 25. juli, kan du velge å beholde studieplassen som du først har takket ja til eller takke ja til ny studieplass.

Ja, det er mulig å endre svaret etter du har takket ja. Du må sende e-post til opptakskontoret med ditt søknadsnummer (XXXXXX) og forklare hva du ønsker å endre.

Nei – Per nå er ikke vår Søknadsweb koblet sammen med andre studiesteders Søknadsweb. 
Det vil si at dersom du skulle takke ja til studieplass et annet sted, setter vi veldig pris på at du gir beskjed at du trekker deg fra plassen hos oss.

Dersom du ønsker å trekke deg, og ikke har meldt deg opp til emner i Studentweb eller har betalt semesteravgift, kan du sende e-post med ditt søknadsnummer og forklare at du ønsker å trekke deg fra (navn på studiet):

Hvis du har semesterregistrert deg kan du sende inn sluttmelding i Digital Studentekspedisjon. Her kan du også be om refusjon av betalt semesteravgift.

Dessverre har vi ikke et system som oppdaterer dette automatisk i Søknadsweb. Det er mulig å ta kontakt med masteropptak@uis.no og legge ved ditt søknadsnummer med spørsmål om ventelisteplass og poenggrenser. I travle perioder kan det ta litt tid før du får svar, men vi svarer så snart som mulig.

Tildelt studieplass kan reserveres til året etter i forbindelse med militærtjeneste, fødsel, adopsjon eller dersom det foreligger andre tungtveiende grunner, jf. Forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Stavanger, §1-10.

Grunn for å reservere må gå ut på at det er utenfor egen kontroll, og ikke at man selv velger å ikke starte på studiet det året man får tilbud om plass.

For å søke om å reservere studieplass må man takke ja til tilbudet om plass og sende inn søknad innen 3 uker fra mottatt tilbud. Denne fristen gjelder ikke dersom grunn for reservasjon oppstår etter de 3 ukene, men da må det tydelig dokumenteres i søknaden om reservasjon så snart som mulig.

Søknad med dokumentasjon på grunn for reservasjon må sendes til: 

I eksamensforskriften ved UiS står det at studieretten opphører når du oppnår studierett ved et annet studium ved UiS, med mindre det er forutsatt at også den tidligere studieretten skal bestå. Les §2-1. 6c) i Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Flere av våre fakultet ønsker ikke at studenter skal ha studierett på flere enn ett studieprogram om gangen. Dette grunnes med at fakultetet ønsker å opprettholde kvaliteten på både faglige og administrative tjenester til alle studenter, noe som er vanskelig å opprettholde for studenter som har studierett på flere studieprogram samtidig.

På bakgrunn av dette vil fakultetene at studenter som ønsker å opprettholde aktiv studierett på flere enn ett studieprogram om gangen, tar kontakt med instituttene det gjelder så fort som mulig etter opptak for å avklare situasjonen.

Etter du har takket ja til plass

Mot slutten av juli vil vi overføre studierett til de søkerne som har takket ja til studieplass. Noen dager etter man har fått studierett vil man få innlogging av IT, dersom man ikke tidligere har vært student ved UiS.

Alle emner som du har bestått tidligere, og som er en del av utdanningsplanen på det studieprogrammet du får opptak til, vil automatisk bli en del av planen din. 

Har du tatt utdanning ved andre institusjoner kan du søke om innpass etter opptak til studiet. Forutsetningen er at denne utdanningen tilsvarer våre emner i innhold, omfang og nivå.

Dersom du ønsker å trekke deg, og ikke har meldt deg opp til emner i Studentweb eller har betalt semesteravgift, kan du sende e-post med ditt søknadsnummer og forklare at du ønsker å trekke deg fra (navn på studiet):

Hvis du har semesterregistrert deg kan du sende inn sluttmelding i Digital Studentekspedisjon. Her kan du også be om refusjon av betalt semesteravgift.

Vi har en egen samleside om studiestart.

Det er også mulig å ta kontakt med din studiekonsulent eller fakultetet dersom du har spørsmål.