Forskere fra Sverige og Danmark besøkte nylig Stavanger og FILIORUM i forbindelse med forskningsprosjektet "Computational Play in Early Childhood Education and Care". Prosjektet tar sikte på å forstå hvordan barns lek med digitale verktøy kan støtte deres utvikling og læring. Gjennom deltakende workshops og tverrfaglig samarbeid ønsker forskerne å belyse den viktige rollen digital lek spiller i dagens barnehagemiljøer.
Prosjektet er et samarbeid mellom barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger, Aalborg Universitet, Professionshøjskolen UCN og Høgskolan i Halmstad, og skal bidra til mer kunnskap om hvordan algoritmisk tenkning i lek med digitale leker kan bidra til problemløsing, resonnement og læring for barn i nordiske barnehager.
I løpet av oppholdet i Stavanger samarbeidet forskergruppen med barnehagepedagoger, ledere og andre forskere for å utforske forskningsspørsmålet «Hvilke undervisningsmetoder utvikles når barnehagelærere utforsker algoritmisk lek?»
– Hovedmålet med denne workshoppen var å finne ut hvordan barnehagelærere kan bidra til å berike og støtte barns lek med kodeleker. Gruppene fikk mulighet til å undersøke en robot for å finne ut hvordan den fungerer og hvordan den kan brukes i barnehagen og sammen med barna. Alle workshoppene er datadrevne og skal resulterer i vitenskapelige artikler, forklarer prosjektleder Eva Brooks, professor ved Aalborg Universitet.
Ulike perspektiver
For å sikre data på tvers av Norden har forskerteamet valgt å arrangere en workshop i hvert av de deltakende landene (Norge, Sverige og Danmark). Den første workshoppen ble gjennomført ved Aalborg Universitet i Danmark, og fokuserte på algoritmisk lek og matematikk.
– Her jobbet vi direkte med barnehagebarn for å få en bedre forståelse av hvordan de engasjerer seg når de utforsker matematikk gjennom algoritmisk tenkning i lek med digitale verktøy, sier Brooks.
Den neste og siste workshoppen i prosjektet vil finne sted ved Høgskolan i Halmstad i november. Her skal forskerne undersøke virtuell virkelighet og hvordan man kan støtte barns digitale lek i programmerings-/kodingsaktiviteter.
Nordisk hub
Et av de mest verdifulle aspektene ved dette prosjektet er samarbeidet på tvers av landegrenser og fagfelt.
– Fordelene med et slik nettverksprosjekt er at det ikke bare involverer forskere fra ulike land, men også fra ulike fagområder, sier Brooks.
Hun understreket viktigheten av å samle eksperter fra ulike bakgrunner, fra barnehagelærerutdanning til barneteknologi, for å skape et miljø for innovasjon og kreativitet. Dette, mener hun, vil bidra til å sette det nordiske perspektivet på algoritmisk lek på kartet og videre utforske den nordiske barnehagemodellen.
Målet er å etablere en nordisk hub for utforskning, forskning og praksis rundt algoritmisk tenking i lek og de mulighetene og utfordringene dette fører med seg for barnehager i Norden.
Digitalt og analogt, hånd i hånd
– Ny og avansert teknologi som pedagogiske roboter, programmerbare elektroniske plattformer, virtuell virkelighet og 3D-printing blir i økende grad tatt i bruk i barnehager i Norden. Målet med disse verktøyene er å støtte barns ferdigheter, spesielt innen matematikk, problemløsing og algoritmisk tenkning. Likevel finnes det få studier som ser på hvordan algoritmisk tenking kan brukes i aktiviteter i barnehagen. Dette ønsker vi å gjøre noe med, sier Elin Reikerås, Senterleder ved FILIORUM og en av forskerne i prosjektet.
Gjennom prosjektet ønsker forskerne å vise at det ikke handler om enten-eller, men heller om et samspill mellom det digitale og det analoge.
– I vårt prosjekt bruker vi digitale leker i kombinasjon med analoge. Vi ønsker å vise at det digitale ikke trenger og ta over, men at det er et samspill, sier Brooks.
"Computational Play in Early Childhood Education and Care" representerer et viktig skritt i retning av å forstå og utnytte potensialet til barns digitale lek i barnehagemiljøer. Gjennom tverrfaglig samarbeid og praktisk utforskning søker prosjektet å legge grunnlaget for en dypere forståelse av den rollen digital lek spiller i dagens barnehager.