Formålet med denne studien er å undersøke hvordan erfarne arbeidere tilpasser seg nye arbeidsmetoder, og hvilke samarbeids- og organisatoriske praksiser som støtter slike overganger, inkludert effektiviteten av kliniske opplæringsprosesser.
Kristy E. Stohlmann (doktorgradsstipendiat)
2022-2028
Måten vi leverer helsetjenester på er i stadig endring. Dette som skaper et stort behov for tilpasning for å sikre at helsetjenesten kan gi pasientbehandling av høy kvalitet. Etter hvert som befolkningen blir eldre og sykere, krever det at spesielt sykepleiere har en høy evne til omstilling hvor de aktivt må lære nye prosedyrer, forståelser og arbeidsprosesser for å kunne yte gode tjenester. Å lære en ny prosedyre og ta den i bruk i praksis er derfor en viktig egenskap som det vil være enda større behov for i fremtiden.
Formålet med denne studien er å undersøke hvilke faktorer det er som påvirker evnen og muligheten til å tilegne seg nye kunnskaper og arbeidspraksiser. Gjennom tre studier vil en kartlegge læringsbehov, designe en opplæringsprosess basert på disse behovene, før en vil utforske erfaringene med denne prosessen. Dette med tanke på å øke kunnskap om hvordan man kan optimalisere slike prosesser. Resultatene av denne forskningen vil bli brukt til å informere helsetjenesten generelt, og ledere og profesjonsutøvere spesielt, om hvordan man på best mulig måte kan bidra til effektive og gode omstillingsprosesser ved opplæring av nye ferdigheter.
Informasjon til deltakere i studien
Her finner dere informasjonen dere trenger i løpet av perioden dere skal øve på å bruke ultralydapparatene i praksis. Nedenfor finner dere både videoer og lenker som dere kan bruke når dere trener dersom dere er usikre på noen elementer i prosedyren.
Om dere har ytterligere spørsmål eller problemer kan dere kontakte:
- Paul Magnus Heggland på e-post paul.m.heggland@uis.no eller
- Kristy Elizabeth Stohlmann på e-post kristy.e.stohlmann@uis.no
Lykke til med UL skanning!
NB! Husk å legge Butterfly-proben og iPaden til lading når den ikke er i bruk. Noen ganger kan det forekomme en oppdatering av enhetene. Dersom dette skjer når du bruker apparatet, klikker du bare ' OK' og oppdateringen vil starte. Det er lurt at iPaden er på hele tiden slik at den kan oppdateres automatisk over natten. Da slipper dere oppdateringer når dere øver.
Lenker til opplæringsvideoer
- Ultralydveiledet innleggelse av PVK presentasjon
- Grunnleggende ultralyd fysikks presentasjon
- Demo av kompresjon mens du sjekker etter en vene under ultralydundersøkelse
- Skjerm på kompresjon mens du sjekker etter en vene under ultralydundersøkelse
- Demo av ultralydveiledet innleggelse av PVK teknikken i tverrsnitt
- Skjerm under ultralydveiledet innleggelse av PVK i tverrsnitt
- Demo av ultralydveiledet innleggelse av PVK teknikken i lengdesnitt
- Nerve i tverrsnitt
- Skjermen under ultralydveiledet innleggelse av PVK teknikken i lengdesnitt
Lenker til nettsider
- Lading av Butterfly proben: Charging the Butterfly - Butterfly Education (butterflynetwork.com)
- Gain: Adjusting Gain - Butterfly Education (butterflynetwork.com)
- Dybde: Adjusting Depth - Butterfly Education (butterflynetwork.com)
- Anekkoisk: Anechoic - Butterfly Education (butterflynetwork.com)
- Orientering / Probe markør: Orientation - Butterfly Education (butterflynetwork.com)
- Holder Butterfly proben: Holding the Butterfly - Butterfly Education (butterflynetwork.com)
- Hvor mye gel bruker dere? Gel and the Butterfly - Butterfly Education (butterflynetwork.com)
Viktig informasjon om agarfantomene
- Etter endel bruk kan agarfantomet bli noe stivt og fult av hull. Da kan det varmes opp i mikrobølgeovn for å gjøre det mykt igjen.
- Sett agarmatrise i mikrobølgeovn på svak varme i ca 1 min.
- Om fantomet kjennes mykt kan du bruke det, hvis det fremdeles er hard, kan prosessen gjentas.
Referanse: Agar ultrasound phantoms for low-cost training without refrigeration - PMC (nih.gov)
Tips
- Prøv å bruke ultralyd hver dag (på fantom eller pasient)
- Se videoene på nettsiden om det er noe du lurer på
- Spør de andre om hjelp, jobb sammen
- Prøv både «in-plane» og «out-of-plane» teknikker
- Ikke bli motløs hvis forsøket ditt ikke lykkes første gang
- Fokuser på det du kan og tro at du kan, så kan du.
- Reflekter alene eller sammen med andre om hvordan det gikk, bruk gjerne loggbok eller noter tanker og spørsmål til neste øving
;
Forskere i prosjektet
Avdeling for kvalitet og helseteknologi
Avdeling for kvalitet og helseteknologi
Avdeling for kvalitet og helseteknologi