Ultralydveiledet innleggelse av perifert venekateter (PVK)

Formålet med denne studien er å undersøke hvordan erfarne arbeidere tilpasser seg nye arbeidsmetoder, og hvilke samarbeids- og organisatoriske praksiser som støtter slike overganger, inkludert effektiviteten av kliniske opplæringsprosesser.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Prosjektleder

Kristy E. Stohlmann (doktorgradsstipendiat)

Tidsperiode

2022-2028

Studenter som trener med ultralyd i sykepleierlaben på UiS. (Foto: Elisabeth Tønnessen)

Måten vi leverer helsetjenester på er i stadig endring. Dette som skaper et stort behov for tilpasning for å sikre at helsetjenesten kan gi pasientbehandling av høy kvalitet. Etter hvert som befolkningen blir eldre og sykere, krever det at spesielt sykepleiere har en høy evne til omstilling hvor de aktivt må lære nye prosedyrer, forståelser og arbeidsprosesser for å kunne yte gode tjenester. Å lære en ny prosedyre og ta den i bruk i praksis er derfor en viktig egenskap som det vil være enda større behov for i fremtiden.

Formålet med denne studien er å undersøke hvilke faktorer det er som påvirker evnen og muligheten til å tilegne seg nye kunnskaper og arbeidspraksiser. Gjennom tre studier vil en kartlegge læringsbehov, designe en opplæringsprosess basert på disse behovene, før en vil utforske erfaringene med denne prosessen. Dette med tanke på å øke kunnskap om hvordan man kan optimalisere slike prosesser. Resultatene av denne forskningen vil bli brukt til å informere helsetjenesten generelt, og ledere og profesjonsutøvere spesielt, om hvordan man på best mulig måte kan bidra til effektive og gode omstillingsprosesser ved opplæring av nye ferdigheter.

Informasjon til deltakere i studien

Studenter som øver på innleggelse av ultralydveiledet PVK Foto: Elisabeth Tønnesen

Forskere i prosjektet

Universitetslektor i ultralyd
Det helsevitenskapelige fakultet
Avdeling for kvalitet og helseteknologi
Universitetslektor i anestesisykepleie
Det helsevitenskapelige fakultet
Avdeling for kvalitet og helseteknologi
Førsteamanuensis i helsevitenskap
51834254
Det helsevitenskapelige fakultet
Avdeling for kvalitet og helseteknologi