Korleis blir det arbeida med det tverrfaglege temaet “demokrati og medborgarskap”, både innan og på tvers av fag i grunnskulen, vidaregåande og i lærarutdanninga?
Korleis blir det arbeida med det tverrfaglege temaet “demokrati og medborgarskap”, både innan og på tvers av fag i grunnskulen, vidaregåande og i lærarutdanninga? Programområdet rommar óg refleksjonar rundt, og arbeid med, lokale, nasjonale og globale politiske føringar og dokument, og kritiske perspektiv på kva demokrati og medborgarskap inneber. Det strategiske programområdet Demokrati og medborgerskap (DEMCI) er et tverrfaglig programområde som samarbeider på tvers av:
- engelsk
- norsk
- NORINT
- samfunnsfag
- pedagogikk
- drama
- kroppsøving
- sosiologi
på tvers av institutt og fakultet:
- Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
- Institutt for kultur- og språkvitenskap
- Institutt for medie- og samfunnsfag
- Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
- Det samfunnsvitenskapelige fakultet
og i samarbeid med nasjonale og internasjonale forskernettverk:
- Nettverk for Kjønnsforskning
- Smartby nettverk
- Dembra LU nasjonalt nettverk
- TCLN: Transnational critical literacy network
- ITAP: International association for teaching pragmatics
Med et fokus på global medborgerskapsforskning og undervisning, tar progromområdet i bruk inkluderende deltagende forsknings- og undervisningsmetoder som tar sikte på å øke student- og elevmedvirkning og gi stemme til underrepresenterte grupper.
Det strategiske programområdet har tre hovedforskningsområder som er interrelaterte:
- (1) utvikling av inkluderende deltakende undervisnings- og forskningsmetoder med barn og unge voksne;
- (2) narrativ forskning gjennom bruk av estetiske og deltakende metoder som photovoice, testimonio og prosessdrama;
- (3) forskning og utvikling av undervisningsmetoder som forebygger fordommer og diskriminasjon gjennom demokratiske medborgerskapspraksiser som legger vekt på inkludering, deltagelse, kritisk tenkning og mangsfoldskompetanse.
DEMCI har flere grupperinger som samarbeider på tvers av tematiske fokusområder:
- Flerspråklighet og andrespråksinnlæring (inkludert arbeid med pragmatikk, interkulturell kompetanse og kritisk literacy);
- flykning- og migrasjonsstudier (inkludert arbeid med migrasjonslitteratur, identitet, og sosial inkludering);
- og Dembra-forskergruppen er fokusert på pedagogiske tilnærminger som forebygger fordommer, diskriminering og rasisme i utdanningskontekster.
DEMBRA lærerutdanning
Universitet i Stavanger er del av DEMBRA sitt lærerutdanningsnettverk. DEMBRA står for demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme.
DEMBRA LU er Senter for Holocaust og livssynsminoriteter sitt lærerutdanningsopplegg. Gjennom dette partnerskapsarbeidet skal UiS jobbe tverrfaglig med utvikling av undervisningsopplegg og ressurser som styrker profesjonskompetanse i temaer knyttet til rasisme, antisemittisme, fordommer og diskriminering i lærerutdanningen. Dette skal gjøres gjennom Faculty Learning Communities (FLC) på tvers av fag og lærerutdanningene ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora.
Les mer om DEMBRA LU
Universitetet i Stavanger ønsker å fortsette sitt arbeid med forebygging av fordommer og diskriminering i lærerutdanningen gjennom etableringen av en FLC rundt Dembras tematikker. En FLC er en tverrfaglig gruppe av undervisere som fokuserer på utvikling og forbedring av undervisningspraksiser gjennom erfaringsdeling, diskusjon og refleksjon.
FLCer har vist seg å øke underviseres engasjement i undervisning og læring, samtidig som de gir et trygt rom for å utforske og implementere nye tilnærminger, gi og motta tilbakemeldinger, og generere en kunnskapsbase som kan videre deles med det øvrige profesjonsfelleskapet. I Dembra FLC vil forskjellige faggrupper fra de tre lærerutdanningene ved UiS (grunnskolelærerutdanning, lektorutdanning, og praktisk-pedagogisk utdanning) arbeide med utvikling og videreutvikling av undervisningsopplegg og undervisningsressurser i egne emner og faggrupper og på tvers av fag og lærerutdanninger.
Erfaringer fra undervisningsarbeidet vil diskuteres og reflekteres over i FLC møter i løpet av prosjektperioden og resultater fra utviklingsarbeidet vil formidles internt og eksternt. Fora for slik formidling vil blant annet være fagdager for praksisfeltet, instituttmøter, forum for utdanningsforskning og for studentaktive undervisningsformer ved UiS, podcaster, samt deling av undervisningsopplegg og ressurser på programområdet DEMCIs nettsider og Dembra.no.
Fagene i Dembra FLC prosjektet består av norsk (internasjonale studenter/lektor/GLU), KRLE og religion og etikkfaget (lektor/PPU), historie/samfunnsfag (lektor/PPU), engelsk (GLU), pedagogikk (GLU) og kroppsøving (GLU).
Dembra LU finansieres med midler fra Kunnskapsdepartementet.
Kontaktperson er Silje Normand
Leder av forskningsområdet
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Forskergruppe
Eksterne medlemmer
Rebecca Stuvland (Høgskolen i Innlandet)
Sandra Fylkesnes (Høgskolen i Østfold)
Delia Schipor (Universitetet i Sørøst-Norge)
Jena Lee Habegger-Conti (Høgskulen på Vestlandet)
Kimble Walsh-Knarvik (UiT Norges arktiske universitet)
Spiwe Thandabani Rønning (Fremmedspråksenteret/Høgskolen i Østfold)
Monica Torreiro-Casal (University of California, Davis, USA)
Johanna Ennser-Kananen (University of Jyväskylä, Finland)
Alberta Giorgi (University of Bergamo, Italia)