Hun er lærer på en barneskole hvor ungene elsker å lære.
- Navn og alder: Katharina Olsen, 23 år
- Hjemsted: Bergen
- Her bor jeg i Stavanger: Studentbolig på Bjergsted, like utenfor sentrum.
- Dette studerer jeg nå: Master i spesialpedagogikk.
Jeg studerer spesialpedagogikk fordi:
Jeg har grunnskolelærer trinn 5-10 fra før med fagene norsk og samfunnsfag, og er spesielt interessert i barna som faller utenfor den ordinære undervisningen og hjelpe dem.
Mitt favorittemne på grunnskolelærer trinn 5-10:
Jeg synes ped-faget alle årene var kjekkest. Gode og engasjerende forelesere!
Dette er mitt beste studietips:
Varier hvor du studerer! Jobb både på grupperom eller på biblioteket med andre studenter, og hjemme alene på hybelen. En god kombinasjon av effektiv lesing alene og det å diskutere med medstudenter i andre omgivelser, gjør godt! Noe av det viktigste er også å ta gode pauser der du bare gjøre noe helt annet enn å lese eller skrive; gå på trening eller ta deg en tur, se en film eller ta deg en liten «powernap».
Slik ble jeg kjent med medstudenter på UiS:
Jeg har siden starten aktivt oppsøkt mitt studieprogram sin linjeforening, Pedagogstudentene, og her hatt styreverv i flere år. Her har jeg også fått mulighet til å bli kjent med studenter i andre linjeforeninger da vi samarbeider om forskjellige arrangementer i løpet av semesteret. Gjennom mitt aktive arbeid i studentforeningen, har jeg også fått muligheten til å utforske andre verv som for eksempel fadderleder. Her møter du studenter fra alle studieretninger, i tillegg til at man har et spesielt ansvar for de nye studentene på egen studieretning, som har sitt første møte med UiS.
Dette liker jeg å gjøre i fritiden:
Være med venner, trene, gå tur og utforske aktiviteter i Stavanger/Rogaland.
Dette er typisk Stavanger:
Litt blyge og tilbaketrukne mennesker, men skal ikke mye til for å knekke skallet deres og bli gode venner. Siddiser er veldig glad i byen sin og er spesielt opptatt av den flotte naturen, som for eksempel Preikestolen. De har noen morsomme uttrykk som «herliga London!», «løye» og «ska sei». Og en ting de virkelig elsker er «hallthornmedostskinkapiffivarmt».
Dette er min drømmejobb:
Det må nok være jobben jeg har nå; på en skole der barn elsker å lære, og med en lærer som elsker å lære.
STEAM Upgrade - et Erasmus+-prosjekt
Oppgradering av digitale ferdigheter for lærerstudenter og utdannede lærere gjennom praktiske STEAM-opplæringsmoduler ...
Fremtidens klasserom
Podkast laga av ansatte i DDV om temaer som kunstig intelligens, bruk av Minecraft i skolen og kva vi gjere på DDV
Inviterer til seminar for å skape god overgang til yrkeslivet for nytilsatte lærere
Hver vår i snart tjue år har UiS invitert nytilsatte lærere, veiledere, ledere og skole-eiere til et felles seminar på S...
Kurs i det du alltid har lurt på i matematikk (men ikke tort å spørre om)
Førsteårsstudenter ved grunnskolelærerutdanningen 1 -7 får tilbud om å booste kunnskap og forståelse i matematikk før ob...
Solveig Bergsliens pris for kritisk tenkning i skolen ‒ 2024
Påmeldingen har åpnet! Prisen har som formål å stimulere lærere og elever til å arbeide med kritisk tekning i undervisni...
Utvidet praksis - hva betyr det for lærerutdanningen?
En ny rapport, utarbeidet av Kunnskapssenter for utdanning (KSU), ser nærmere på begrepet «utvidet praksis» og hva det. ...
Bærekraftdidaktisk verksted (BDV)
BDV er en tverrfaglig læringslab for bærekraftstenkning og grønn omstilling ved UH-fakultetet. Som et møtested med fokus...
‒ Videreutdanningen i kunst og håndverk har gitt meg et fornyet syn på det å undervise!
Inger Louise Grude og Morten Eriksen har god fartstid som lærere. Nå får de formell kompetanse i et fag de begge er spes...
Knytter teori og praksis tettere sammen gjennom universitetsskolesamarbeidet
Førsteårsstudentene ved lærerutdanningen får undervisning om tematikken 'vurdering' på Lunde ungdomsskole. Lærere fra sk...
Ferske grunnskolelærerstudenter ved UiS får unik praksisopplevelse på campus
Gjennom opplegget "Første møter første" får grunnskolelærerstudenter ved UiS i oppgave å planlegge og gjennomføre læring...
På studietur i den digitale verkstaden
Lærarar frå Kroatia tok turen til Universitetet i Stavanger for å læra meir om korleis me jobbar med teknologi i utdanni...
Pionérdykkerne måtte sørge for egen sikkerhet
Sikkerhetstenkningen til dykkerne selv, og hvordan de tok vare på hverandre som gruppe, gjorde at ulykkene og skadene bl...
Lærarstudenter får kjenne utvandringshistoria på kroppen
Ein tro kopi av utvandrarskipet "Restauration" skal fungere som klasserom når lærarstudentar no utviklar eit formidlings...
Tenkande klasserom - korleis læra bort matematikk ved at elevar og studentar sjølv er kreative og aktive
Undervisingsmodellen Tenkande klasserom blir meir og meir brukt innan matematikk, både i grunnopplæringa og i høgare utd...
Sola-seminaret: For nyutdannede lærere og barnehagelærere
Bli med på Sola-seminaret! Dette er en møteplass for alle som jobber innen skole, men nyutdannede barnehagelærere og lær...
Forum for lokale veiledere i skole og barnehage
Dette er et tilbud for veiledere i barnehage- og skole som er ferdig utdannet. Hensikten er å bidra med faglig påfyll bå...
Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole?
En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en be...
Marie Smith-Solbakken får pris for formidling om Kielland-ulykken
Professoren og oljehistorikeren har over tid vist stort engasjement og er blitt en profil i offentligheten. Hun har vært...
Pilotprosjekt resulterte i formidlingsopplegg
I samarbeid med Kulturtanken og Den kulturelle skolesekken har DDV utviklet et formidlingsopplegg til dataspillene "Embr...