iPAR - I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning

iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor.

Publisert Sist oppdatert

Lærer og elev ved tavla foran klassen. Lærer skriver.
Ett av delmålene i iPAR er å styrke veiledningskompetanse for praksisveiledere i praksisskoler. (Illustrasjonsfoto: Getty Images)

Arbeidet i iPAR har en todelt målsetning. For det første å styrke praksisrelevant utdanning gjennom kunnskapsbaserte utprøvinger av partnerskapsmodeller mellom lærerutdanning, skoler og skoleeiere. I tillegg å styrke profesjonskunnskap for alle aktører og institusjoner i partnerskapet gjennom nye modeller for praksisopplæring og undervisning.

iPAR har fire delmål:

• Styrke veiledningskompetanse for praksisveiledere i praksisskoler.
  • Styrke profesjonsrettet forskning gjennom praksisbaserte masteroppgaver.
  • Styrke praksisrelevante og studentaktive læringsformer.
  • Etablere og utvikle lærende nettverk for økt profesjonskunnskap og praksisrelevant lærerutdanning for aktører i partnerskapet.

Prosjektet startet i år, og skal etter planen vare ut 2025. Du kan lese mer om det her.

Samarbeidspartnere:

• OsloMet