iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor.
Publisert
Sist oppdatert
![Lærer og elev ved tavla foran klassen. Lærer skriver.](/sites/default/files/styles/large/public/2020-11/L%C3%A6ringsmilj%C3%B8senteret-VITE%20l%C3%A6rer%20elev%20tavle.jpg?itok=vO-IyxUp)
Arbeidet i iPAR har en todelt målsetning. For det første å styrke praksisrelevant utdanning gjennom kunnskapsbaserte utprøvinger av partnerskapsmodeller mellom lærerutdanning, skoler og skoleeiere. I tillegg å styrke profesjonskunnskap for alle aktører og institusjoner i partnerskapet gjennom nye modeller for praksisopplæring og undervisning.
iPAR har fire delmål:
- Styrke veiledningskompetanse for praksisveiledere i praksisskoler.
- Styrke profesjonsrettet forskning gjennom praksisbaserte masteroppgaver.
- Styrke praksisrelevante og studentaktive læringsformer.
- Etablere og utvikle lærende nettverk for økt profesjonskunnskap og praksisrelevant lærerutdanning for aktører i partnerskapet.
Prosjektet startet i år, og skal etter planen vare ut 2025. Du kan lese mer om det her.
Samarbeidspartnere:
- OsloMet
- Kjelsås skole
- Bærum kommune
- Kjenn ungdomsskole S
- Lørenskog kommune
- Oslo kommune
- Oslo skolemuseum
- Slemmestad skole
- Stabekk skole
- Vetland skole og ressurssenter
Prosjektleder er Nanna Paaske, førstelektor ved OsloMet