Prosjektet «Design av digitalt støttet praksislæring i lærerutdanning» er et samarbeidsprosjekt mellom seks lærerutdanninger ved Universitetet i Tromsø (UiT). Målet er å utvikle digitalt støttede læringsdesign, deriblant veiledningsdesign og feedbackdesign, som hjelper lærerstudentene i deres praksislæring.
![En person ser på datamaskin og skriver med kulepenn på notatblokk](/sites/default/files/styles/large/public/2023-03/Design%20av%20digitalt%20st%C3%B8ttet%20praksisl%C3%A6ring.jpg?itok=vUIgtqIn)
Prosjektet «Design av digitalt støttet praksislæring i lærerutdanning» er et samarbeidsprosjekt mellom seks lærerutdanninger ved Universitetet i Tromsø/Norges arktiske universitet – UiT. Utdanningene er lokalisert i Tromsø og Alta.
Utviklingen av disse læringsdesignene skal gjøres med utgangspunkt i programvaren MOSO (Mentoring and observation software).
Programvaren er tidligere prøvd ut i begrenset skala i grunnskolelærerutdanningene ved UiT, uten et systematisk fokus på utvikling av denne type læringsdesign.
«Alle lærerutdanningene har som overordnet læringsmål å utvikle kompetente lærere i skoler og barnehager, og kvaliteten i studentenes veiledede praksisperioder er selvsagt avgjørende for å nå læringsmålet. Praksislærerne som veileder studentene i de ulike lærerutdanningene skal kvalifiseres ved å gjennomføre emner i videreutdanning i veiledning for lærere i skole og barnehage. Av denne grunn inngår også veilederutdanning i prosjektet,» lyder det i prosjektbeskrivelsen.
I prosjektet er det produsert flere videoer, der det blir gjort rede for resultater.