Studiet er både kjekt, interessant og lærerikt, mener Karl Ole.
- Navn og alder: Karl Ole Midtbø, 67 år
- Kommer fra: Os, rett sør for Bergen
- Her bor jeg nå: Os
- Dette studerer jeg: Digitale jazzstudier (DigJazz)
Jeg studerer DigJazz fordi?
Jeg er klassisk utdannet, og har vært utøvende musiker og profesjonell dirigent i en årrekke. Jeg har min utdannelse fra London, der jeg tok dirigenteksamen ved bl.a. Royal Academy of Music. Før det studerte jeg trompet ved Bergen musikkonservatorium (nå Griegakademiet).
Som utøver har jeg alltid spilt litt tradjazz, men likevel har jazz og gehørbasert musikk framstått litt som et svart hull for meg. Nå har jeg muligheten til å søke ny kunnskap, og jeg hadde hørt gode ting om Digjazz. De som har gått på DigJazz har synes det har vært spennende og kjekt, og flott å få med seg, så nå benytter jeg meg av muligheten.
Hva har du tenkt å bruke dette studiet til:
Når man er klassisk utdannet så har man den klassiske tilnærmingen til musikk. Jeg spiller mye for tiden, og når jeg fordyper meg i musikken så ønsker jeg å spille mer gehørbasert. Jeg vil ha et mer lekent forhold til mitt instrument. Dette går også igjen hos andre studenter på studiet. For oss som er klassisk utdannet blir det litt som en frigjøringsprosess. Jeg er aktiv som instruktør og dirigent, og vil også ha nytte av dette i den virksomheten.
Hvordan er studiehverdagen på DigJazz?
Jeg er vant til å spille det jeg ser og leser, og her skal vi spille det vi hører gjennom lytteprosesser. For oss som spiller det man kaller single lined instruments så er det ganske krevende. I samlingene gjennomgår vi en del teori, som gir oss fine verktøykasser vi kan jobbe med som utøvere. I studiet har vi gode og grundige arbeidsprosesser, og så spiller vi masse sammen!
Det er fint lagt opp ved at det er deltidsstudium. På den måten kan folk være i jobb og tilegne seg dette i tillegg. Det er ganske fleksibelt, slik at man kan jobbe intenst i perioder når det er åpning for det, og mindre i perioder hvor man har det travelt med andre ting. På den måten kan du som student organisere arbeidsfordelingen ganske mye selv.
Hvordan er studentmiljøet på DigJazz og hvordan ble du kjent med dine medstudenter?
Studiemiljøet er fantastisk kjekt og interessant; masse musisering, latter og god stemning. Vi får leke oss med musikken! Vi er 18 stykker, en fargerik og flink gjeng som er veldig motivert. Det er folk med ulik musikalsk bakgrunn. Mange har sterk teoretisk bakgrunn, og andre har spilt denne type musikk i lengre periode. Jeg lærer veldig mye og har det veldig kjekt.
Dette er mitt beste studietips?
Min inngang er å få åpne opp sinnet og få inn musikk og input på en ny måte. Og så er det viktig å bruke tid på det. Det gjelder uansett hvilken type musikk man jobber med, man må bruke tid!
Mine favorittaktiviteter på campus Bjergsted er?
Jeg har vært musikksjef og generalsekretær for Norges Musikkorps Forbund (NMF). I begge de jobbene har det vært et veldig godt samarbeid med UiS. UiS har, ikke minst, gått foran og satset stort på dirigentutdanning. For meg i mitt virke har det vært et veldig viktig satsingsområde. Dette har jeg vært veldig opptatt av veldig lenge, så jeg har vært mye i Stavanger og i Bjergsted.
Sist samling i november stakk jeg av en time og spilte Siddis Brass-konsert i Kuppelhallen (som ligger i Bjergstedparken på campus). Så for meg er institusjonene i Bjergsted steder jeg har vært mange ganger og ofte kommer tilbake til.
Dette er typisk Stavanger?
For meg er Stavanger alle de spennende aktivitetene som foregår i Bjergstedparken, og så har jeg svigerfamilie som også bor i byen. Så derfor passer det spesielt godt for meg å ta et samlingsstudium i Stavanger!
Dette liker jeg å gjøre på fritiden?
Det blir mye musisering - musikk i ulike former! Ellers går jeg lange turer hver dag - har hund. I tillegg er det jo sånn at når man er godt voksen og har hus og heim så er det masse som er kjekt å gjøre, som man må gjøre og som man bør gjøre, men mest av alt: masse musisering!