Det begynte med undervisning i mørke kjellerlokaler. I dag har Universitetet i Stavanger et av landets ledende kompetansemiljø innen barnehageforskning. Barnehagelærerutdanningen feirer 50 år og har kommet langt fra der alt startet.
Barnehagelærerutdanningen i Stavanger kan i år feire femti år, noe som fredag 27. oktober ble markert ved Institutt for barnehagelærerutdanning med et jubileumsseminar og lunsj.
På programmet var blant annet festtale og hilsener og et historisk tilbakeblikk på barnehagelærerutdanningen i Stavanger:
‒ Det begynte i kjelleren. Man kan gjerne si at rom kan ha sin symbolikk, for det var også litt slik vi kjente at det var rundt det med at vi var der nede. Vi hadde undervisning i rommene under det som var lærerutdanningens lokaler, og holdt oss mest for oss selv. Slik åpner Monica Röthle, tidligere førstelektor ved UiS, sitt historiske tilbakeblikk, som vil vise å ha en god og positiv utvikling fra der det starter, i kjelleren.
Hun forteller videre om omstendigheter for undervisningen i starten. Telt nevnes, tomme butikklokaler på Tjensvolltorget er oppe. Det er langt fra dagens situasjon. Noen i salen nikker og ler gjenkjennende av gjennomgangen. Minner vekkes, så lenge siden er det tross alt ikke! Og litt morsomt er det jo å tenke tilbake på også, hvordan ting var i begynnelsen.
Röthle tar den jubilerende forsamlingen gjennom fem innholdsrike tiår på en halvtime.
Hun forteller at barnehagefeltet var lite kjent. Kompetanse rundt barnehage fantes det lite av ute i kommunene, denne måtte man til barnehagelærerutdanningene og til praksisfeltet for å finne. På den tiden da barnehagelærerutdanningen i Stavanger startet opp, gikk ca. 2% av barna i Norge i barnehage.
Faglitteratur fantes knapt. Röthle forteller at studentene leste Piaget på svensk, en norsk oversettelse fantes ikke. Å spore opp praksisbarnehager hvor studentene kunne praktisere var en annen, stor utfordring for den nyoppstartede barnehagelærerutdanningen. Å bygge opp feltet var med andre ord en stor oppgave.
Da barnehagelærerutdanningen startet var det en to-årig utdannelse. Fra 1980 ble utdanningen tre-årig og i dag er det mulig å bygge videre på en treårig bachelor barnehagelærer med en to-årig- master i barnehagevitenskap. For tiden har institutt for barnehagelærerutdanning 25 studenter på masterprogrammet.
En annen viktig utvikling er at kunnskapsgrunnlaget for utdannelsen har gått fra å være erfaringsbasert til forsknings- og kunnskapsbasert.
‒ Med overgangen til universitet ble forsknings- og utviklingsarbeidet ved barnehagelærerutdanningen ytterligere styrket. Institutt for barnehagelærerutdanning har lang tradisjon for å ha høy innsats når det kommer til forskning, sier Röthle.
Hun forteller at det i 2008 ble holdt en konferanse for den største sammenslutningen av europeisk barnehageforskning, ECERA (European Early Childhood Research Association). Her var UiS var vertskap, i samarbeid med Dronning Mauds Minne.
Institutt for barnehagelærerutdanning er ikke lenger plassert i en kjeller, i et telt eller i gamle butikklokaler på Tjensvoll. I dag finner du barnehagelærerutdanningen ved UiS trygt plassert med hovedsete i Hagbard Lines hus på campus Ullandhaug. Instituttet utdanner nye barnehagelærere til praksisfeltet og har i dag et av landets ledende kompetansefelt innenfor barnehageforskning.
Program 50 års-jubileum barnehagelærerutdanning:
- Velkomstsang ved Hannes Lekestue
- Åpning v/Brita Strand Rangnes, prodekan for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Hilsninger fra samarbeidspartnere i distriktet - Historisk blikk på barnehagelærerutdanningen i Stavanger Monica Röthle og Per Einar Sæbbe
- Aktuell forskning og fremtidsutsikter Francesca Granone og medforskere fra DiCoTe-prosjektet
- Lekens betydning Charlotte Lunde, medforfatter av boken Lek og læring i et nevroperspektiv
- Kulturelt innslag Hallgjerd Byrkjeland og Kirsten Halle
Tekst og foto: Kristin Vestrheim Cranner.