De første kommunikasjonsstudentene ved UiS noensinne har inntatt campus og startet sin kommunikasjonsfaglige kunnskapsreise.
– Det er et nyttig studium å ta uansett hva jeg vil gjøre videre, sier student Jenny Møller.
Hun hadde i utgangpunktet tenkt å studere juss, men valgte å søke seg til kommunikasjonsstudiet da hun så at det kunne komme godt med i både nåværende og framtidig jobb. Går ting etter planen, ender hun gjerne opp med å jobbe med menneskerettigheter eller politikk.
– Jeg ønsker å kunne være med på å påvirke, sier Møller, som planlegger å fylle på med enda et studium etter at hun har lært seg det grunnleggende innen kommunikasjonsfeltet.
Møller kommer rett fra videregående skole, men gjennom vervet sitt som fylkessekretær i Rogaland Unge Høyre har hun vært innom både sosiale medier, arbeid med nettsider og strategisk kommunikasjon. Nettopp disse områdene ønsker hun å lære mer om på kommunikasjonsstudiet.
– Jeg vil gjerne lære mer om å legge strategier for å nå ut til folk, for eksempel hvordan sette opp planer for når det er best å publisere, hvilke kommunikasjonsformer en skal bruke i ulike situasjoner og hvor man best når folk, sier hun.
Gleder seg til en grundig innføring i kommunikasjonsfaget
Camilla Larsen tilhører den delen av kommunikasjonsstudentene som har vært en stund i arbeidslivet, men som nå ønsker seg mer faglig påfyll. Larsen har arbeidet som selvstendig oversetter i rundt 20 år.
– Jeg begynner å bli litt lei av hjemmekontor og har lyst på en fast jobb med kolleger, forteller hun.
Gjennom jobben som oversetter har hun snust på kommunikasjonsbransjen ved å oversette blant annet markedsføringsmateriell, pressemeldinger og nettsider.
– Jeg synes at det med kommunikasjon, å formidle ulike budskap og å jobbe mot målgrupper virker spennende. Så jeg har litt lyst til å jobbe med det, forteller hun.
Hun håper årsstudiet vil gi en grundig innføring i kommunikasjonsfaget og at en spennende jobb venter i andre enden.
– Jeg synes mange av jobbene som ble presentert her i dag virker spennende, for eksempel det å jobbe på sykehuset eller med barn og unge, sier hun.
Kom gjennom trangt nåløye
Årsstudiet i kommunikasjon skal gi en innføring i kommunikasjonsfaglige prosesser i arbeids- og organisasjonslivet, og er rettet mot studenter som tar sikte på å arbeide med kommunikasjon i privat og offentlig sektor.
Studentene som nå begynner på kommunikasjonsstudiet, har kommet gjennom et trangt nåløye. Studiet var nemlig universitetets fjerde mest søkte studium i kategorien primærsøkere per studieplass. Totalt 228 primærsøkere søkte på de 30 studieplassene programmet har. Det betyr at nær åtte søkere kjempet om én studieplass.
I løpet av studiestartuken har de nye kommunikasjonsstudentene blitt introdusert for hverandre og fått et innblikk i hva som venter dem det kommende året. Torsdag fikk de møte representanter fra kommunikasjonsbransjen, som fortalte om sine egne erfaringer og ga uttrykk for at den nye kommunikasjonsutdanningen vil komme godt med for studentene.
– Velg med hjertet
Blant bransjerepresentantene var Mari Hult, markedsansvarlig i Stavanger symfoniorkester. Hult er best kjent som Vegetarbloggeren og har ca. 70 000 følgere i sosiale medier. Hun begynte sin kommunikasjonsfaglige reise som matblogger, og senere har hun vært innom Stavanger Aftenblad, IT-bransjen og Universitetet i Stavanger. Nå har hun nylig gått videre til Stavanger symfoniorkester som markedsansvarlig.
– Vår jobb er å fortelle historien rundt alt det som skjer med orkesteret. Vi gjør ting hele veien, men folk er nødt til å høre om det, fortalte hun.
Hult kom med et utvalg gode råd til de ferske kommunikasjonsstudentene.
– Prøv å være tidlig ute med ting. Når Instagram ruller ut ny funksjonalitet, test det ut, sa hun.
Hun oppfordret også studentene til å stadig søke ny kunnskap.
– Aldri slutt å lære ting og utdanne dere. Det er hovedjobben deres i år, men aldri slutt med det. Aldri vær tilfredse, du kommer ikke videre hvis du ikke vil lære mer, sa hun.
Hun anbefalte også studentene å velge med hjertet.
– Ingenting av det fine som har skjedd meg, hadde skjedd hvis jeg ikke hadde valgt med hjertet, sa hun.
– Viktig å være nysgjerrige
Ole Kristian Larsen har jobbet som kommunikasjonsrådgiver i NAV i to år og har ansvar for eksternkommunikasjonen i Rogaland. Han fortalte at kommunikasjon er helt essensielt for å gjøre NAVs informasjon allment, særlig fordi NAV ofte er omdiskutert i den offentlige debatten.
– Da må man tenke strategisk for hvordan vi skal formidle budskapet. Det finnes mange gode historier i NAV, så det handler om å finne den gode historien og fortelle at folk gjør jobben sin på NAV-kontorene, sa han.
Larsen mener at det i kommunikasjonsbransjen er lett å gjøre en forskjell og påvirke.
– Har du de rette egenskapene og den rette innstillingen, er det lett å påvirke bedriften, gjøre en forskjell og gjøre deg synlig. Det er noe av det mest spennende med denne jobben, sa han.
I likhet med Hult trakk Larsen fram ønsket om å stadig tilegne seg ny kunnskap som en viktig egenskap for kommunikasjonsarbeidere.
– Du må være nysgjerrig hele veien, for feltet utvikler seg hele tiden, sa han.
Han mener utbyttet studentene kommer til å ha av å studere kommunikasjon, er svært relevant for videre karriere.
– Det dere lærer på dette studiet er kjempeviktig, og dere kan ta det rett ut i praksis når dere begynner å jobbe med kommunikasjon, sier han.
– Engasjer dere
Frida Ripland Moland, kommunikasjonsrådgiver i Helse Stavanger, Stavanger universitetssjukehus, startet innlegget sitt med å gratulere studentene.
– Dette studiet var det jo skikkelig konkurranse om å komme inn på, så gratulerer til dere, sa hun.
Moland har hele tiden visst at hun var interessert i mediebransjen og det kreative. Nå jobber hun som kommunikasjonsrådgiver ved SUS, hvor en del av arbeidet hennes går ut på å ha ansvar for sykehusets sosiale medier. Hun anbefalte kommunikasjonsstudentene å engasjere seg i ting utover studiet.
– Det er ikke nok å bare studere. Jeg engasjerte meg i Oslo Student-TV og Norsk Journalistlag og traff folk jeg aldri hadde truffet hvis jeg ikke hadde engasjert meg. Bli med i kommunikasjonsforeningen, studentorganisasjoner eller engasjer dere i politikk, sa hun.
Også hun oppfordret studentene til å være nysgjerrige.
– Vi må følge med på trendene og bli med på det som gjør at vi får fremmet vårt budskap, sier hun.
– Nyt og grip mulighetene dere får
Hilde Urdal Fløysvik er utdannet journalist og har tidligere jobbet i Rogalands Avis, før hun tok steget over på «motsatt side» og ble kommunikasjonsrådgiver i Boreal transport og deretter i Sør-Vest politidistrikt.
Hun fortalte om en hverdag fylt med varierte arbeidsoppgaver, hvor det i fjor ble sendt rundt 70 pressemeldinger og mottatt mange hundre, om ikke tusen, pressehenvendelser. I tillegg drifter politidistriktets kommunikasjonsrådgivere sosiale medier, de legger til rette for pressekonferanser og internkommunikasjon og planlegger besøk.
Hun oppfordret studentene til å være nysgjerrige og våge å kaste seg ut i ting, stille spørsmål og ikke late som de kan ting de ikke kan, være ydmyke, forstå rollen til den de skal intervjue og ta de jobbene de får.
– Nyt og grip mulighetene dere får, så ordner ting seg på veien, sa hun.
– Tør å ta plass
Øyvind Knoph Askeland, kommunikasjonsrådgiver i SR-Bank, har blant annet erfaring fra VG og Norsk olje og gass. Han innledet med en appell til studentene:
– Det er viktig med teoretisk utdannelse, og jeg håper dere får nytte av den. Men jeg håper dere også tenker praktisk og gjør flest mulige ting i løpet av studietiden. Da ender du gjerne opp med en jobb du aldri hadde sett for deg, og det kan bli veldig kjekt.
Han tipset studentene om å bli gode på strategisk kommunikasjon og å lære seg hva man skal si og hvordan man burde si det. Han oppfordret dem også til å ha tro på seg selv.
– Når du har studert dette, er det du som er eksperten på kommunikasjon. Mange kommer til å mene mye, men akkurat som man er utdannet innen økonomi, vil det være du som er utdannet innen kommunikasjon og du som er eksperten. Tør å ta litt plass, sa han.
Gulloppskrift fra Equinors talsperson
Lise Andreassen Hagir, talsperson i Equinor, fortalte om Equinors kommunikasjonsstrategi, som blant annet handler om å være åpen og samarbeidsvillig og å delta i den offentlige debatten. Hun hadde flere råd på veien til de ferske kommunikasjonsstudentene:
– Å ha en kombinasjon av studier og papirer på det du kan kombinert med erfaring er en gulloppskrift. For å få erfaring må dere bare prøve og prøve. Finn noe dere synes er kjekt, ta proaktivt kontakt med folk og spør om de trenger hjelp til noe, selv om det ikke er utlyst stillinger, oppfordret hun.
Avslutningsvis minnet hun på at uansett hvilken bedrift studentene ender opp med å jobbe i, handler kommunikasjonsarbeid mye om det samme:
– Hva skal jeg fortelle og hvordan kan jeg fortelle det på best mulig måte?
Tekst og foto: Live Kolstad Kvalsvik