Edle Inga Bentsen

Universitetslektor i lesevitenskap/spesialpedagogikk

Edle Inga Bentsen

Kontakt

Telefon: 51833261

E-post: edle.i.bentsen@uis.no

Rom: OD B-24166

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Kort om meg

Edle Inga Bentsen er universitetslektor ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun er utdannet førskolelærer og spesialpedagog og har arbeidet som lærer i grunnskolen. For tiden er hun faglig ansvarlig for videreutdanning for lærere i begynneropplæring (Kompetanse for kvalitet). I utviklingen av en prøve for kartlegging av bokstavkunnskap (Bokstavprøven), hadde Bentsen en sentral rolle. Hun har videre bidratt med flere ressurser knyttet til barnetrinnet inn i Lesesenteret sin nettsatsing ”Språkløyper,” feks knyttet til elever som strever med leseflyt og kartlegging av leseferdighet. På nasjonal konferanse i lesing har Bentsen bidratt med innlegg om leseflyt, samt skrevet en artikkel til Bedre Skole om fagspesifikk lek i begynneropplæringa. Bentsen har hatt ansvar for koordinering av Lesesenterets del av Grunnskolelærerutdanning​en, hatt forelesninger, veiledning av studenter og sensur på mastermoduler innenfor utdanningsvitenskap (MUT), samt veiledet studenter på masteroppgaver. Hun har deltatt i oppdrag fra Utdanningsdirektoratet med utvikling av Kartleggingsprøvene i lesing for 1. - 3. trinn. 

 

Publikasjoner

Formidling

Bentsen, Edle Inga; Håland, Anne

(2021)

Hvordan integrere lek i begynneropplæringa.

Bedre Skole.

ISSN 0802-183X.

Hefte 3.

s.46-51.

Bentsen, Edle Inga

(2020)

Bokstavprøven.

Bentsen, Edle Inga

(2018)

Elever som strever med leseflyt.

Nasjonal konferanse om lesing;

2018-03-19 - 2018-03-20.

Bentsen, Edle Inga

(2017)

Hva gjør vi når elever strever med ordlesing?.

Bentsen, Edle Inga

(2017)

Fartsblind leseopplæring.

Lesesenterbloggen.

Bentsen, Edle Inga

(2017)

Elever som strever med leseflyt og "den andre leseopplæringen".

Lesesenterbloggen.

Scarbocci, Paolo Haaland; Bentsen, Edle Inga

(2017)

Lese- og skrivevansker på 1. og 2. årstrinn - Økt 2: Når elever strever med å lese ord..

Dahle, Anne Elisabeth; Bentsen, Edle Inga

(2016)

Tidlig kartlegging og kartleggingsprøvers kvalitet.

Dahle, Anne Elisabeth; Bentsen, Edle Inga

(2016)

Obligatoriske kartleggingsprøver i lesing for 1. til 3. trinn.

Bentsen, Edle Inga; Dahle, Anne Elisabeth

(2016)

Bokstavprøve.

Dahle, Anne Elisabeth; Bentsen, Edle Inga

(2016)

Vurdering og oppfølging av kartleggingsresultater.

Sunde, Kristin; Bentsen, Edle Inga

(2015)

Faktorer som kan påvirke ordavkodings- og staveferdighet.

Språkløyper;

2015-10-28 - .

Kunstnerisk produksjon

Mossige, Margunn; Bentsen, Edle Inga

(2017)

Lese- og skrivevansker på 1. og 2. årstrinn.