Hanne Egenæs Staurseth

Førsteamanuensis i norsk

Hanne Egenæs Staurseth

Kontakt

Telefon: 51833263

E-post: hanne.e.staurseth@uis.no

Rom: HG O-212

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

Kort om meg

Kjerneinteresse: Hvordan vi på ulike måter kan konstruere mening gjennom tekst, hvordan språket selv bærer mening, og hvordan denne meningen kan oppfattes ulikt av ulike mennesker.

Mine forskningsområder:

  • multimodalitet

  • (fagspesifikk) literacy

  • muntlighet

  • undervisningsplanlegging

  • akademisk skriving

  • å snakke om tekst som tekst

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Hoem, Toril Frafjord; Bugge, Hans Erik; Fuglestad, Unni ; Mangen, Anne; Staurseth, Hanne Egenæs; Støle, Hildegunn; Sønneland, Margrethe; Sæbø, Johanne Ur; Billington, Mary Genevieve

(2024)

The Collaborative Development of an Online Planning Tool for Teachers in Norway: Study Protocol for DigUp.

Nordic Journal of Literacy Research.

ISSN 2464-1596.

Volum 10 .

Hefte 3.

s.82-103.

DOI: 10.23865/njlr.v10.5205

Staurseth, Hanne Egenæs

(2019)

Hvordan har didaktiske dilemma i undervisningsplanlegging konsekvenser for literacy-praksis? – et eksempel fra et geografiemne i ungdomsskolens samfunnsfag.

Nordidactica.

ISSN 2000-9879.

Volum 2019.

Hefte 4.

s.28-53.

Staurseth, Hanne Egenæs

(2018)

Geoliteracy i ungdomsskolen: Hvordan legger en ungdomsskolelærer til rette for lesing av grafiske representasjoner i geografi?.

Nordic Journal of Literacy Research.

ISSN 2464-1596.

Volum 4.

Hefte 1.

s.81-102.

DOI: 10.23865/njlr.v4.687

Staurseth, Hanne Egenæs; Håland, Anne

(2018)

Ninth-Grade Students` Use of Graphical Representations in Social Studies Writing.

Journal of Adolescent & Adult Literacy.

ISSN 1081-3004.

Volum 62.

Hefte 4.

s.421-434.

DOI: 10.1002/jaal.908

Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

(2014)

Lesing i samfunnsfag. I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-40457-4.

s.145-165.

Bøker og kapitler

Staurseth, Hanne Egenæs; Hoem, Toril Frafjord

(2023)

Hvordan støtter DigUp lærerne i undervisningsplanleggingen?. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202773816.

Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

(2023)

Mål. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202773816.

Staurseth, Hanne Egenæs

(2020)

(Geo)grafiske representasjoner i ungdomsskolens samfunnsfag: En case-studie av hvordan en ungdomsskolelærer og hans elever skaper literacy-praksiser i møte med grafiske representasjoner i samfunnsfag.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-938-9.

Hefte 531.

Formidling

Jølbo, Ingri Dommersnes; Staurseth, Hanne Egenæs

(2024)

Hva skjer når førsteårsstudenter får ansvar for å undervise førsteklassinger etter bare tre uker?.

Lærerutdanningskonferansen 2024: Lærerprofesjonen for fremtiden;

2024-04-30.

Staurseth, Hanne Egenæs

(2024)

Hva gjør en tekst god? Inngang til et aksjonsforskingsprosjekt der ungdomsskoleelever vurderer tekster.

Skriv!Les! 2024;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Staurseth, Hanne Egenæs

(2020)

Hvordan kan man forstå forholdet mellom (faglig) literacy og (faglig) læring i utdanningskontekster? .

Prøveforelesning, disputas;

2020-09-10.

Staurseth, Hanne Egenæs; Sædberg, Leif Tore

(2018)

Kartet og terrenget – korleis forstår eigentleg elevar grafikk og andre visuelle tekstar?.

Staurseth, Hanne Egenæs

(2015)

Disciplinary literacy in social studies.

Skriv!Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

2015-05-18 - 2015-05-20.

Staurseth, Hanne Egenæs

(2015)

Hvilke lese- og skriveaktiviteter gjennomføres i en norsk åttendeklasse i samfunnsfag? .

Skriv!Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

2015-05-19.

Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

(2013)

Skolebasert kompetanseutvikling med fokus på lesing.

Fagdag for lærere;

2013-01-21.

Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

(2013)

Skolebasert kompetanseutvikling med fokus på lesing.

Fagdag for lærere;

2013-01-22.

Rønneberg, Vibeke; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Husebø, Dag; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Staurseth, Hanne Egenæs

(2013)

Faglig lesing - lesing i fagene.

Nasjonal konferanse ;

2013-03-18 - 2013-03-19.

Kunstnerisk produksjon

Fuglestad, Unni ; Angvik, Stine Aarønes; Alfsvåg, Trude; Staurseth, Hanne Egenæs; Mørk, Peter

(2019)

Lesing, skriving og munnlegheit i samfunnsfaga. (Kompetanseutviklingspakke i fagspesifikk lesing og skriving for ungdomstrinn og vidergående).

Angvik, Stine Aarønes; Alfsvåg, Trude; Fuglestad, Unni ; Staurseth, Hanne Egenæs; Mørk, Peter; Skartveit, Bente Stausland

(2018)

Lesing, skriving og munnlegheit i samfunnsfaga. Pakke i Språkløyper..