Kari-Anne Bottegård Næss
Professor
Kontakt
E-post: kari-anne.b.ness@uis.no
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Professor
E-post: kari-anne.b.ness@uis.no
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Sjøstrand, Åse; Næss, Kari-Anne Bottegård; Melle, Ane Hestmann; Hoff, Karoline; Hansen, Elisabeth Holm; Guttormsen, Linn Stokke
(2024)
Treatment for Stuttering in Preschool-Age Children: A Qualitative Document Analysis of Treatment Programs.Journal of Speech, Language and Hearing Research.
ISSN 1092-4388.
Volum 67.
Hefte 4.
s.1020-1041.
Moi, Anna Lange; Fandrem, Hildegunn; Næss, Kari-Anne Bottegård; Finne, Johannes Nilsson
(2024)
Research Characteristics and Approaches Taken to Follow up with Students Exposed to Bullying: A Scoping Review.International Journal of Bullying Prevention.
ISSN 2523-3653.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hokstad, Silje; Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth; Østvik, Jørn
(2024)
Inclusive Education for Students With Special Education Needs in Norway.Remedial and special education.
ISSN 0741-9325.
Volum 45.
Hefte 6.
s.351-358.
Hjetland, Hanne Næss; Hofslundsengen, Hilde Christine; Klem, Marianne; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Engevik, Liv Inger; Geva, Esther; Norbury, Courtenay Frazier; Monsrud, May-Britt; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2023)
Vocabulary interventions for second language (L2) learners up to six years of age.Cochrane Database of Systematic Reviews.
ISSN 1469-493X.
Volum 2023.
Hefte 8.
Kirmess, Melanie; Guttormsen, Linn Stokke; Hofslundsengen, Hilde Christine; Næss, Kari-Anne Bottegård; Kefalianos, Elaina
(2023)
Norwegian speech-language pathologists treatment practices for preschool children who stutter: An explorative study.Journal of Fluency Disorders.
ISSN 0094-730X.
Volum 77.
Bredesen, Marit; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2023)
Video Observation of Kindergarten Teachers’ Use of Questions in Picture-Book Reading with Quiet Multilingual Children: A Pilot Study.Education Sciences.
ISSN 2227-7102.
Volum 13.
Hefte 10.
Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2023)
Stuttering in individuals with Down syndrome: a systematic review of earlier research.Frontiers in Psychology.
ISSN 1664-1078.
Volum 14.
s.1-16.
Holmen, Frida Johanne; Haakonsen, Susanne; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2023)
Spørsmålstyper og responser - en studie av bildebokdialoger mellom barnehagelærer og flerspråklige barn .
Norsk tidsskrift for logopedi.
ISSN 0332-7256.
s.6-17.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hokstad, Silje; Engevik, Liv Inger; Lervåg, Arne; Smith, Elizabeth
(2022)
A Randomized Trial of the Digital Down Syndrome LanguagePlus (DSL+) Vocabulary Intervention Program.Remedial and special education.
ISSN 0741-9325.
Kefalianos, Elaina; Guttormsen, Linn Stokke; Hansen, Elisabeth Holm; Hofslundsengen, Hilde Christine; Næss, Kari-Anne Bottegård; Antypas, Konstantinos; Kirmess, Melanie
(2022)
Early Childhood Professionals' Management of Young Children Who Stutter: A Cross-Sectional Study.American Journal of Speech-Language Pathology.
ISSN 1058-0360.
Volum 31.
Hefte 2.
s.923-941.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Hofslundsengen, Hilde Christine
(2022)
Ulike forståelser av vansker med skriving. I: Skriveutvikling og skrivevansker.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202694319.
s.55-75.
Arnesen, Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2022)
Kartlegging av skriveutvikling og skrivevansker på barnetrinnet. I: Skriveutvikling og skrivevansker.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202694319.
s.116-136.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Karlsen, Asgjerd Vea
(2022)
Multimodal skriving i førsteklasse. I: Skriveutvikling og skrivevansker.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202694319.
s.139-163.
Eide, Marit Aars; Svendsen, Hilde Henriksrud; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2022)
Oppdagende skriving - for hånd og på tastatur. I: Skriveutvikling og skrivevansker.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202694319.
s.164-185.
Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Furnes, Bjarte Reidar; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2022)
Tiltak for barn og unge med eller i risiko for skrivevansker - en systematisk litteraturgjennomgang. I: Skriveutvikling og skrivevansker.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202694319.
s.232-249.
Bakken, Karine; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2022)
Skrivetiltak for elever med utviklingshemming - en systematisk litteraturgjennomgang. I: Skriveutvikling og skrivevansker.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202694319.
s.250-273.
Bakken, Karine; Næss, Kari-Anne Bottegård; Garrels, Veerle; Hagen, Åste Mjelve
(2022)
Single-Case Writing Interventions for Students with Disorders of Intellectual Development: A Systematic Review and Meta-Analysis.Education Sciences.
ISSN 2227-7102.
Volum 12.
Hefte 10.
Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegård; Yaruss, J. Scott; Hoff, Karoline; Melle, Ane H.; Lervåg, Arne
(2022)
Stuttering Behavior in a National Age Cohort of Norwegian First-Graders With Down Syndrome.Journal of Speech, Language and Hearing Research.
ISSN 1092-4388.
Volum 65.
Hefte 11.
s.4133-4150.
Kalandadze, Tamara; Braeken, Johan; Brynskov, Cecilia; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2021)
Metaphor Comprehension in Individuals with Autism Spectrum Disorder: Core Language Skills Matter.Journal of Autism and Developmental Disorders.
ISSN 0162-3257.
s.1-11.
LeJeune, Lauren; Lemons, Christopher; Hokstad, Silje; Aldama, Rebeca; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2021)
Parent-Implemented Oral Vocabulary Intervention for Children With Down Syndrome.Topics in Early Childhood Special Education.
ISSN 0271-1214.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Ostad, Johanne; Nygaard, Egil
(2021)
Differences and similarities in predictors of expressive vocabulary development between children with down syndrome and young typically developing children.Brain Sciences.
ISSN 2076-3425.
Volum 11.
Hefte 3.
s.1-19.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Nygaard, Egil; Smith, Elizabeth
(2021)
Occurrence of reading skills in a national age cohort of Norwegian children with Down syndrome: What characterizes those who develop early reading skills? .Brain Sciences.
ISSN 2076-3425.
Volum 11.
Hefte 5.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Nygaard, Egil; Hofslundsengen, Hilde Christine; Yaruss, Scott
(2021)
The association between difficulties with speech fluency and language skills in a national age cohort of children with Down syndrome..Brain Sciences.
ISSN 2076-3425.
Volum 11.
Hefte 6.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Guttormsen, Linn Stokke; Hofslundsengen, Hilde Christine
(2021)
Barnehagelærers praksis med barn som stammer. I: Barnehagelærerrollen. Mangfold, mestring og likeverd.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-04072-1.
s.49-67.
Hansen, Elisabeth Holm; Sandvik, Berit Margrethe; Teige, Anne-May; Antypas, Konstantinos; Guttormsen, Linn Stokke; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2021)
Tidlig identifisering av barn som stammer- en spørreundersøkelse av helsesykepleieres vurderinger.Sykepleien Forskning.
ISSN 1890-2936.
Volum 16.
s.1-21.
Torkildsen, Janne von Koss; Bratlie, Siri Steffensen; Kristensen, Jarl Kleppe; Gustafsson, Jan-Eric; Lyster, Solveig Alma Halaas; Snow, Catherine; Hulme, Charles; Mononen, Riikka; Næss, Kari-Anne Bottegård; Lopez-Pedersen, Anita; Wie, Ona Bø; Hagtvet, Bente Eriksen
(2021)
App-based morphological training produces lasting effects on word knowledge in primary school children: A randomized controlled trial.Journal of Educational Psychology.
ISSN 0022-0663.
s.1-23.
DOI: 10.1037/edu0000688
Guttormsen, Linn Stokke; Yaruss, Scott; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2021)
Parents' Perceptions of the Overall Impact of Stuttering on Young Children. .American Journal of Speech-Language Pathology.
ISSN 1058-0360.
Volum 30.
s.2130-2142.
Haraldseid, Ingrid T; Næss, Kari-Anne Bottegård; Guttormsen, Linn Stokke; Hokstad, Silje
(2021)
Stamming forekommer hyppig hos barn med Down syndrom: Resultater fra en landsomfattende empirisk studie .
Norsk tidsskrift for logopedi.
ISSN 0332-7256.
Sjøstrand, Åse; Kefalianos, Elaina; Hofslundsengen, Hilde Christine; Guttormsen, Linn Stokke; Kirmess, Melanie; Lervåg, Arne; Hulme, Charles; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2021)
Non-pharmacological interventions for stuttering in children six years and younger.Cochrane Database of Systematic Reviews.
ISSN 1469-493X.
Volum 2021.
Hefte 9.
s.1-63.
Kristoffersen, Kristian Emil; Rygvold, Anne-Lise; Klem, Marianne; Valand, Stian Barbo; Asbjørnsen, Arve Egil; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2021)
Terminologi for vansker med språk hos barn og unge – en konsensusstudie.
Norsk tidsskrift for logopedi.
ISSN 0332-7256.
Hefte 3.
s.6-23.
Bakken, Karine; Næss, Kari-Anne Bottegård; Lemons, Christopher J.; Hjetland, Hanne Næss
(2021)
A systematic review and meta-analysis of reading and writing interventions for students with disorders of intellectual development.Education Sciences.
ISSN 2227-7102.
Volum 11:638.
Hefte 10.
s.1-19.
Hofslundsengen, Hilde Christine; Kirmess, Melanie; Guttormsen, Linn Stokke; Næss, Kari-Anne Bottegård; Kefalianos, Elaina
(2021)
Systematic review of implementation quality of non-pharmacological stuttering intervention trials for children and adolescents.Journal of Fluency Disorders.
ISSN 0094-730X.
Volum 71.
Smith, Elizabeth; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2020)
Children with Down syndrome can benefit from language interventions; Results from a systematic review and meta-analysis.Journal of Communication Disorders.
ISSN 0021-9924.
Volum 85:105992.
s.1-12.
Guttormsen, Linn Stokke; Yaruss, J Scott; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2020)
Caregivers’ Perceptions of Stuttering Impact in Young Children: Agreement in Mothers’, Fathers’ and Teachers’ Ratings.Journal of Communication Disorders.
ISSN 0021-9924.
Volum 86.
s.1-13.
Rygvold, Anne-Lise; Garmann, Nina Gram; Torkildsen, Janne von Koss; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2019)
Språkforstyrrelser hos barn. I: Spesialpedagogikk.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202592059.
s.301-337.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Zambrana, Imac Maria
(2019)
Kommunikasjon og Kommunikasjonsvansker. I: Spesialpedagogikk.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202592059.
s.279-297.
Guttormsen, Linn Stokke; Melle, Ane Hestmann; Hoff, Karoline; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
Stammebehandling av barnehagebarn: Norske logopeders praksis : .
Norsk tidsskrift for logopedi.
ISSN 0332-7256.
Volum 65.
Hefte 2.
s.6-13.
Kalandadze, Tamar; Valentina, Bambini; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
A Systematic Review and Meta-analysis of Studies on Metaphor Comprehension in Individuals with Autism Spectrum Disorder: Do Task Properties Matter?.Applied Psycholinguistics.
ISSN 0142-7164.
Volum 40.
Hefte 6.
s.1421-1454.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Engevik, Liv Inger; Garrels, Veerle; Gomnæs, Ulf Tore; Moljord, Gøril; Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2019)
Barn og unge med utviklingshemming - deltakelse, utvikling og læring.. I: Spesialpedagogikk.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202592059.
s.396-427.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Moljord, Gøril
(2019)
Special Educational Needs and Disabilities in Secondary Education (Norway). I: Bloomsbury Education and Childhood Studies.Bloomsbury Academic.
ISBN 9781474209434.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Mjøberg, Anne Grethe
(2017)
Vokabularstimuleringstiltak for barn med Down syndrom: Hva sier forskningen?.
Norsk tidsskrift for logopedi.
ISSN 0332-7256.
Volum 2017.
Hefte 1.
s.6-17.
Smith, Elizabeth; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Jarrold, Christopher
(2017)
Assessing Pragmatic Communication in Children with Down syndrome.Journal of Communication Disorders.
ISSN 0021-9924.
Volum 68.
s.10-23.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje
(2017)
Prioriteres språkstimulering i opplæringstilbudet til 3. klasse-elever med Down syndrom?.
Norsk tidsskrift for logopedi.
ISSN 0332-7256.
Volum 63.
Hefte 3.
s.6-13.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
Development of phonological awareness in down syndrome: A meta-analysis and empirical study.Developmental Psychology.
ISSN 0012-1649.
Volum 52.
Hefte 2.
s.177-190.
DOI: 10.1037/a0039840
Engevik, Liv Inger; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hagtvet, Bente Eriksen
(2016)
Cognitive stimulation of pupils with Down syndrome: A study of inferential talk during book-sharing.Research in Developmental Disabilities.
ISSN 0891-4222.
Volum 55.
s.287-300.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Nygaard, Egil; Ostad, Johanne; Dolva, Anne-Stine; Lyster, Solveig-Alma Halaas
(2016)
The profile of social functioning in children with Down syndrom (The Down Syndrome LanguagePlus-project).Disability and Rehabilitation.
ISSN 0963-8288.
Volum 39.
Hefte 13.
s.1320-1331.
Engevik, Liv Inger; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Berntsen, Line
(2016)
Quality of Inclusion and Related Predictors: A Survey to Teachers of Pupils with Down Syndrome.Scandinavian Journal of Educational Research.
ISSN 0031-3831.
Volum 62.
Hefte 1.
s.34-51.
Kalandadze, Tamar; Norbury, Courtenay; Nærland, Terje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
Figurative language comprehension in individuals with autism spectrum disorder: A meta-analytic review.Autism.
ISSN 1362-3613.
Volum 22.
Hefte 2.
s.99-117.
Midtlin, Hanne Sofie; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Taxt, Tone; Karlsen, Asgjerd Vea
(2015)
What communication strategies do AAC users want their communication partners to use? A preliminary study.Disability and Rehabilitation.
ISSN 0963-8288.
Volum 37.
Hefte 14.
s.1260-1267.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Lervåg, Arne; Lyster, Solveig-Alma Halaas; Hulme, Charles
(2015)
Longitudinal relationships between language and verbal short-term memory skills in children with Down syndrome.Journal of Experimental Child Psychology.
ISSN 0022-0965.
Volum 135.
s.43-55.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
God kommunikasjon med ASK. I: God kommunikasjon med ASK-brukere.
Fagbokforlaget.
ISBN 978-82-450-1837-0.
s.15-45.
Guttormsen, Linn Stokke; Kefalianos, Elaina; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Communication attitudes in children who stutter: A meta-analytic review.Journal of Fluency Disorders.
ISSN 0094-730X.
Volum 46.
s.1-14.
Karlsen, Asgjerd Vea; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Skriftspråklig begynneropplæring for elever med flerspråklig bakgrunn - en eksempelfortelling. I: Flerkulturelt verksted: Ulike tilnærminger til kompetanse for mangfold.
Portal forlag.
ISBN 9788283140637.
s.72-86.
Hagtvet, Bente Eriksen; Lyster, Solveig-Alma Halaas; Melby-Lervåg, Monica; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Hølland, Silje; Karlsen, Jannicke; Klem, Marianne; Kruse, Jana
(2011)
Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter - En metaanalytisk tilnærming.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
Hefte 1.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Lyster, Solveig-Alma Halaas; Hulme, Charles; Melby-Lervåg, Monica
(2011)
Language and verbal short-term memory skills in children with Down syndrome: A meta-analytic review.Research in Developmental Disabilities.
ISSN 0891-4222.
Volum 32.
Hefte 6.
s.2225-2234.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Melby-Lervåg, Monica; Hulme, Charles; Lyster, Solveig-Alma Halaas
(2011)
Reading skills in children with Down syndrome: A meta-analytic review.Research in Developmental Disabilities.
ISSN 0891-4222.
Volum 33.
Hefte (2012).
s.737-747.
Köver, Annelin; Næss, Kari-Anne Bottegård; Holmen, Frida Johanne
(2024)
Bildeboklesing i et flerspråklig barnehagemiljø.
Abi Jama, Amun; Næss, Kari-Anne Bottegård; Holmen, Frida Johanne
(2024)
Pedagogens implementering av skriptspørsmål under SL+ intervensjonen .
Gullheim, Caroline; Olsen Djuvik, Ingvil; Næss, Kari-Anne Bottegård; Holmen, Frida Johanne
(2024)
Sammenhengen mellom inferenser, arbeidsminne og reseptivt vokabular.
Ausel, Kristine; Stigler, Malin; Næss, Kari-Anne Bottegård; Holmen, Frida Johanne
(2024)
Inferensferdigheter hos barn med svake språkferdigheter.
Andersen, Freja Bock; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Interventioner ved udviklingsmæssige sprogforstyrrelser.
Krohn Nordhagen, Ingri Aurora; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2023)
Lingvistisk kvalitet og kvantitet i flerspråklige fireåringers ytringer – en mixed methods-studie av verbale ytringer i bildebokdialog.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Henriksen, May-Liss R; Stevnhoved-Aasheim, Linda
(2023)
Hvordan måle inferensferdigheter hos barn i barnehagealder? – En vurdering av inferenstesten OPIT og dens sammenheng med alder, vokabular og minne.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Huseby, Marjatta; Pelja, Selma; Hofslundsengen, Hilde Christine
(2023)
Barnehagelærerens interaksjonsmønstre i bildeboklesing.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Gustavsen, Stian
(2023)
Attention management in shared book reading in kindergarten: an observational study. Dette følges av en slags undertittel: An observational study of 11 individual shared book reading sessions. .
Spanne, Kristina Tufteskog; Næss, Kari-Anne Bottegård; Hagen, Åste Mjelve; Helland, Siri Saugestad
(2023)
Lytteforståelse og emosjonell fungering hos førsteklassinger med Down syndrom.
Sørtømme, Amanda; Næss, Kari-Anne Bottegård; Sønsterud, Hilda; Guttormsen, Linn Stokke; Sjøstrand, Åse
(2023)
Operasjonalisering av stamming. Vurderingen av stammefrekvens med to ulike operasjonaliseringer.
Vinnes, Livia; Næss, Kari-Anne Bottegård; Guttormsen, Linn Stokke; Sjøstrand, Åse; Sønsterud, Hilda
(2023)
Operasjonalisering av stamming. En kvantitativ studie med et ikke-eksperimentelt design.
Andreassen, Stine Emilie; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2023)
Ekspressivt vokabular og emosjonell fungering hos barn med Downs syndrom.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine
(2022)
Skriveutvikling og skrivevansker.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202694319.
Holmen, Frida Johanne; Haakonsen, Susanne; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2022)
Spørsmålstyper som engasjerer flerspråklige barnehagebarn i bildebokdialoger – en mixed-method studie av spørsmål og responser..
Bredesen, Marit; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2021)
Spørsmål som fremkaller responser fra stille flerspråklige barn under bildeboklesing.
Steine Røysi, Oda; Næss, Kari-Anne Bottegård; Engevik, Liv Inger
(2021)
Barnehagelæreres opplevelse av å delta i piloteringen av bildebøker utviklet i SL+-prosjektet - En kvalitativ undersøkelse av barnehagelærere opplevelse av å benytte forhåndsskrevne skript versus selvbestemt innhold og struktur under bildeboklesing med flerspråklige 4-åringer..
Befring, Edvard; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Tangen, Reidun Synnøve
(2019)
Spesialpedagogikk.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202592059.
Befring, Edvard; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
Forord. I: Spesialpedagogikk.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202592059.
Befring, Edvard; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
Innledning og sammenfatning. I: Spesialpedagogikk.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202592059.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hokstad, Silje; Engevik, Liv Inger; Smith, Liz
(2019)
Final Report - The Down Syndrome LanguagePlus Project (DSL+).
Universitetet i Oslo.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Teacher Guidance DSL+.
Universitetet i Oslo.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Karlsen, Asgjerd Vea
(2015)
God kommunikasjon med ASK-brukere.
Fagbokforlaget.
ISBN 978-82-450-1837-0.
Karlsen, Asgjerd Vea; Midtlin, Hanne Sofie; Taxt, Tone; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Kommunikasjonspartnere og kommunikasjonsstrategier. I: God kommunikasjon med ASK-brukere.
Fagbokforlaget.
ISBN 978-82-450-1837-0.
s.187-215.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2013)
Language development in children. I: Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
Akademika forlag.
ISBN 978-82-321-0009-5.
Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Corrigendum: Stuttering in individuals with Down syndrome: a systematic review of earlier research (Frontiers in Psychology, (2023), 14, (1176743), 10.3389/fpsyg.2023.1176743).Frontiers in Psychology.
ISSN 1664-1078.
Volum 15.
Holmen, Frida Johanne; Idsøe, Thormod; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Inference-Making Skills in First- and Second Language Learners in Preschool.
SSSR Thirty-First Annual Meeting;
2024-07-10 - 3034-07-13.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Holmen, Frida Johanne; Spanne, Kristina Tufteskog; Monsrud, May-Britt; Klem, Marianne; Engevik, Liv Inger; Jannicke, Karlsen; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss
(2024)
Seminar for barnehagelærere i SL+.
Seminar for barnehagelærere i SL+;
2024-08-28 - .
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Concluding remarks.
Closing seminar of the EST-project: Stuttering in preschool aged children;
2024-04-09 - .
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Reading and intellectual disabilities: Discussant in the symposium Reading and intellectual disabilities chaired by Prof Henrik Danielsson. .
Scientific studies of reading (SSSR);
2024-07-10 - .
Yaruss, Scott; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Early Childhood Stuttering Therapy in an Era of Neurodiversity: What Is the Role of the SLP?.
Closing seminar of the EST-project: Stuttering in preschool aged children;
2024-04-09 - .
Johnson, Georgie; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Treatment in transition from preschool to school-aged children.
Closing seminar of the EST-project: Stuttering in preschool aged children;
2024-04-09 - .
Kefalianos, Elaina; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Anxiety development and management in preschool children.
Closing seminar of the EST-project: Stuttering in preschool aged children;
2024-04-09 - .
Næss, Kari-Anne Bottegård; Rognstad, May Sissel
(2024)
Åpent sluttlesingsseminar.
Sluttlesingsseminar;
2024-05-29.
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Midterm evaluation, Reading instruction for students with intellectual disabilities who require augmentative and alternative communication (AAC), Line Britt Ulriksen.
Midt-term evaluation;
2024-03-22.
Johnson, Georgie; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Gjesteforelesning om the Lidcombe Program: Georgina Johnson.
Gjesteforelesning;
2024-04-10 - .
Næss, Kari-Anne Bottegård; Spanne, Kristina Tufteskog
(2024)
Hva er vanlig praksis for språkstimulering med flerspråklige barn i barnehagen?.
SL+ barnehagelærerseminar;
2024-08-28 - .
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Hvordan gikk gjennomføringen av SL+?.
SL+ barnehagelærerseminar;
2024-08-28 - .
Holmen, Frida Johanne; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Foreløpige resultater av SL+ tiltaket.
SL+ barnehagelærerseminar;
2024-08-28 - .
Spanne, Kristina Tufteskog; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Hvordan evaluerte barnehagelærerne SL+ .
SL+ barnehagelærerseminar;
2024-08-28 - .
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Launching of the Top 10 Research Priorities in Stammering at UCL (blog post).
Spanne, Kristina Tufteskog; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Early Stuttering Conference: Advances in Diagnosis and Management (blogg post).
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2024)
Operationalisation of stuttering.
Australian Stuttering Conference - Advances in Diagnosis and Management;
2024-11-22 - .
Næss, Kari-Anne Bottegård; Kirmess, Melanie
(2024)
Referat: Avslutningsseminar i prosjektet The effective stuttering treatment (EST).
Norsk tidsskrift for logopedi.
ISSN 0332-7256.
Volum 70.
Hefte 2.
s.23-26.
Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2023)
Språktiltak for elevar med Down syndrom.
Forkningsdagane 2023 Faglunsj i biblioteket;
2023-09-27 - .
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2023)
Språktiltak for elevar med Down syndrom.
Forkningsdagane 2023 Faglunsj i biblioteket;
2023-09-27 - .
Sjøstrand, Åse; Næss, Kari-Anne Bottegård; Melle, Ane Hestmann; Hoff, Karoline; Hansen, Elisabeth Holm; Guttormsen, Linn Stokke
(2023)
Treatment for stuttering in preschool aged children– a qualitative content analysis of existing treatment programs.
13th Oxford Dysfluency Conference;
2023-09-19 - 2023-09-22.
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2023)
Ethical engagement in work with vulnerable groups ved Øyvind Snippstad. A Discussion of the content and methodology of the paper: Sensitive undervisningstemaer: En omsorgsetisk diskusjon om ivaretagende undervisningsstrategier by Rannveig Svendby.
Workshoip;
2023-11-29 - 2023-11-30.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Guttormsen, Linn Stokke
(2022)
The Effective Stuttering Treatment (EST) project .
Norsk interesseforening for stamming sitt årsmøte;
2022-03-19 - 2022-03-20.
Guttormsen, Linn Stokke; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2022)
Presentation at Nifs’ annual meeting and conference.
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2022)
Julekalender spesialpedagogikk 2022 .
Julekalender spesialpedagogikk 2022;
2022-12-01 - 2022-12-23.
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2022)
Narrative ferdigheter hos barn med utviklingshemming.
Julekalender spesialpedagogikk 2022;
2022-12-02.
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2022)
Julekalender spesialpedagogikk 2022 .
Hjetland, Hanne Næss; Hofslundsengen, Hilde Christine; Klem, Marianne; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Engevik, Liv Inger; Geva, Esther; Norbury, Courtenay Frazier; Monsrud, May-Britt; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2021)
Review proposal: Vocabulary interventions for second language (L2) learners aged 0 to 6 years with poor L2 vocabulary skills.
Cochrane Database of Systematic Reviews.
ISSN 1469-493X.
Kirmess, Melanie; Hofslundsengen, Hilde Christine; Guttormsen, Linn Stokke; Hansen, Elisabeth Holm; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2021)
Do early childhood professionals in Norway distinguish between stuttering and normal dysfluencies.
12th Oxford Dysfluency Conference;
2021-01-07 - 2021-01-08.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Nygaard, Egil; Hofslundsengen, Hilde Christine; Yaruss, Scott
(2021)
The stuttering and language link in children with Down syndrome.
Down Syndrome Research Forum 2021;
2021-01-11 - 2021-01-12.
Torkildsen, Janne von Koss; Bratlie, Siri Steffensen; Kristensen, Jarl Kleppe; Gustafsson, Jan-Eric; Lyster, Solveig Alma Halaas; Snow, Catherine; Hulme, Charles; Mononen, Riikka; Lopez-Pedersen, Anita; Næss, Kari-Anne Bottegård; Wie, Ona Bø; Hagtvet, Bente Eriksen
(2021)
App-based morphological training produces lasting effects on word knowledge in primary school children.
Scientific studies of Reading conference;
2021-07-13 - 2021-07-16.
Hjetland, Hanne Næss; Hofslundsengen, Hilde Christine; Klem, Marianne; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Engevik, Liv Inger; Geva, Esther; Norbury, Courtenay Frazier; Monsrud, May-Britt; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2021)
Protocol: Vocabulary interventions for second language (L2) learners up to six years .Cochrane Database of Systematic Reviews.
ISSN 1469-493X.
Volum 2021:CD014890.
Hefte 9.
s.1-36.
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2021)
Utvikling av forskningsbaserte spesialpedagogiske tiltak.
Forskingsdesign og resultat: Kva seier utdanningsforsking om kva som verkar?;
2021-10-05.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Haraldseid, Ingrid T; Hokstad, Silje; Linn, Guttormsen
(2021)
Stuttering in an Age Cohort of Children with Down Syndrome, one hour talk.
Oxford Dysfluency Conference;
2021-01-07 - 2021-01-08.
Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegård; Yauss, Scott; Karoline, Hoff; Ane, Melle
(2021)
Stuttering in Children with Down syndrome .
Down syndrome Research Forum 2021;
2021-03-11 - 2021-03-12.
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2021)
Invited keynote: How to increase vocabulary in children with Down syndrome.
Down syndrome Research Forum 2021;
2021-03-11 - 2021-03-12.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hilde, Hofslundsengen; Nygaard, Egil; Yaruss, Scott
(2021)
The Stuttering and Language Link in Children with Down syndrome .
Down syndrome Research Forum 2021;
2021-03-11 - 2021-03-12.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2020)
Hva påvirker vokabularutviklingen.
Vokabulartiltak i barnehage og skole ;
2020-05-08.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hokstad, Silje; Engevik, Liv Inger
(2020)
DSL+: Bildebøker og systematisk arbeid med ord.
Vokabulartiltak i barnehage og skole;
2020-05-08 - .
Engevik, Liv Inger; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hokstad, Silje
(2019)
Presentasjon av språkintervensjonen DSL+.
Åpent forskergruppeseminar;
2019-01-11 - .
Engevik, Liv Inger; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hokstad, Silje
(2019)
Foreløpige funn fra DSL+-prosjektet.
Fagrådssamling for Norsk Nettverk for Down Syndrom;
2019-09-25 - .
Torkildsen, Janne von Koss; Bratlie, Siri Steffensen; Hagtvet, Bente Eriksen; Lyster, Solveig-Alma Halaas; Kristensen, Jarl Kleppe; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Wie, Ona Bø; Hulme, Charles; Snow, Catherine; Gustafsson, Jan-Eric
(2019)
Kaptein Morf: A digital morphology-based vocabulary intervention for primary school children.
Open seminar: Reading – a central skill for life success. What do children need to succeed in it? ;
2019-05-09.
Hokstad, Silje; Lemons, Christopher; Smith, Elizabeth; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
Individual variation in intervention outcomes - preliminary results from the Down syndrome LanguagePlus-project.
Gatlinburg Conference;
2019-04-03 - 2019-04-05.
Sjøstrand, Åse; Kefalianos, Elaina; Hofslundsengen, Hilde Christine; Guttormsen, Linn Stokke; Kirmess, Melanie; Lervåg, Arne; Hulme, Charles; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
Protocol: Non-pharmacological interventions for stuttering in children aged between birth and six years.
Cochrane Database of Systematic Reviews.
ISSN 1469-493X.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
Mener kvinnelige forskere i foreldrepermisjon må få vikar .
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
The detailed design process of a high-quality randomized controlled stuttering trial has started (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
An update from the RCT-course (blog post).
Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
Research visit from Vanderbilt Peabody College (blog post).
Vartun, Marika; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
Forsker avkrefter myte om personer med Autisme.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Melby-Lervåg, Monica
(2019)
Manglende retningslinjer ved permisjoner kan gi kvinnefrafall i akademia.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
Rett til spesialundervisning – gir rett til hva? .
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
Næss, K.-A. B. (2019). Rett til spesialundervisning – gir rett til hva? Opprinnelig publisert i Aftenposten 31.07.2019. Republisert med tillatelse fra Aftenposten..
Lupe (landsforbundet for utviklingshemmede og pårørende).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
Retten til spesialundervisning er ikke reell.
StatpedMagasinet.
ISSN 1894-0919.
Kalandadze, Tamar; Braeken, Johan; Brynskov, Cecilia; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
Difficulties in Metaphor Comprehension: A Hallmark of Autism Spectrum Disorder or of Poor Structural Language Ability?.
ExPrag It;
2019-09-19 - 2019-09-20.
Karine, Bakken; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
The effectiveness of reading and writing interventions for students with intellectual disabilities: a systematic review and meta-analysis.
Skriv! Les!;
2019-05-07 - 2019-05-09.
Guttormsen, Linn Stokke; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Ane Hestmann, Melle; Hoff, Karoline
(2019)
Stammebehandling av barnehagebarn: norske logopeders praksis. Opprinnelig publisert i Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/19 - republisert med tillatelse fra Logopeden.
utdanningsforskning.no.
Sjøstrand, Åse; Kefalianos, Elaina; Hofslundsengen, Hilde Christine; Guttormsen, Linn Stokke; Kirmess, Melanie; Lervåg, Arne; Hulme, Charles; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019)
Non-pharmacological interventions for stuttering in children aged between birth and six years.Cochrane Database of Systematic Reviews.
ISSN 1469-493X.
Volum 2019:CD013489.
Hefte 11.
s.1-36.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Vi hindrer utviklingen til barn med Downs syndrom.
Hokstad, Silje; Smith, Elizabeth; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Implementation Quality in Language Interventions for Children with Down Syndrome Preliminary findings from a systematic review of pervious research.
World Down Syndrome Congress;
2018-07-24 - 2018-07-27.
Smith, Elizabeth; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
A systematic review of language interventions for children with Down syndrome.
World Down syndrome Congress’ Glasgow, UK;
2018-07-24 - 2018-07-28.
Engevik, Liv Inger; Smith, Elizabeth; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
The impact of scripted book-sharing used in the DSL+-intervention on literal and inferential language skills among first graders with Down syndrome .
World Down Syndrome Congress;
2018-07-24 - 2018-07-27.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Elisabeth; Hokstad, Silje; Engevik, Liv Inger
(2018)
The effect of The Down Syndrome LanguagePlus (DSL+) Intervention; a digital intervention for improving vocabulary .
World Down syndrome Congresss;
2018-07-25 - 2018-07-27.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Symposium on Research in language and communication in children with Down syndrome.
World Down Syndrome Congress;
2018-07-25 - 2018-07-27.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje
(2018)
Kartlegging.
Webinar;
2018-04-25 - .
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
DSL+ webinar intro.
Webinar;
2018-03-21 - .
Engevik, Liv Inger; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hokstad, Silje
(2018)
Motivasjon.
Webinar;
2018-05-02 - .
Engevik, Liv Inger; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hokstad, Silje
(2018)
Bildeboklesing.
Webinar;
2018-05-09 - .
Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Engevik, Liv Inger
(2018)
Systematisk trening .
Webinar;
2018-05-16 - .
Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Generalisering av ordkunnskap.
Webinar;
2018-09-19 - .
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hokstad, Silje
(2018)
Relasjonsord, kategorier og ord i bruk.
Webinar;
2018-09-25 - .
Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Grammatikk.
Webinar;
2018-10-24 - .
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hokstad, Silje
(2018)
Alternativ og supplerende kommunikasjon.
Webinar;
2018-10-31 - .
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Silje Hokstad har blitt stipendiat (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
World Down syndrome Congress, 2018 (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
DSL+-prosjektet skal samle data i Oslo-området for barn med utviklingshemming (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Video: Alternativ og supplerende kommunikasjon. Den europeiske logopediens dag..
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Lær barn som mangler talespråk sosiale ord.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Slik kan vi hjelpe barn som mangler talespråk.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Slik motiverer du barn med Down syndrom til å lære.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Barn og ungdom med utviklingshemming - tiltak basert på hva forskningen sier virker.
Spesialundervisning som virker;
2018-06-01 - .
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Systematisk eller oppdagende skriving i 1.klasse?.
Barns språkutvikling i tale og skrift;
2018-10-19 - .
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Hvordan sikre et godt spesialpedagogisk tilbud? .
Kunnskapsdugnad for ansatte i kunnskapsdepartementet i forbindelse med stortingsmeldingsarbeid om tidlig innsats og inkluderende fellesskap.;
2018-10-11 - .
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Leseopplæring for barn med Down syndrom.
Webinar DSL+;
2018-11-14 - .
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
EST-prosjektet - Hva er effektiv stammebehandling? (intervju).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2018)
Welcome to the EST-project blog (blog post).
Guttormsen, Linn Stokke; Kefalianos, Elaina; Næss, Kari-Anne Bottegård
(2018)
Corrigendum to “Communication attitudes in children who stutter: A meta-analytic review” [J. Fluency Disord. 46C (2015) 1–14].Journal of Fluency Disorders.
ISSN 0094-730X.
Volum 56.
Torkildsen, Janne von Koss; Hagtvet, Bente Eriksen; Bratlie, Siri Steffensen; Jarl, Kristensen; Valberg, Åsrun Edvardsen; Røe-Indregård, Hanne; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Wie, Ona Bø; Lyster, Solveig-Alma Halaas
(2017)
Learning Morphology with a Software App: the Effect of Input Variability.
Society for the Scientific Study of Reading: Twenty-Fourth Annual Meeting;
2017-07-12 - 2017-07-15.
Engevik, Liv Inger; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hagtvet, Bente Eriksen
(2017)
Cognitive stimulation via inferential talk during book-sharing.
Communication in individuals with Down syndrome - which future does the research predict?;
2017-08-31 - 2017-09-01.
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerseminar/opplæring DSL+ (kull nr. 2).
Lærerseminar/opplæring DSL+;
2017-09-11 - 2017-09-12.
Hokstad, Silje; Smith, Liz; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Findings from a systematic review of language interventions for children with Down syndrome.
Communication in individuals with Down syndrome – which future does the research predict?;
2017-08-31 - 2017-09-01.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Nygaard, Egil; Ostad, Johanne; Lyster, Solveig-Alma Halaas
(2017)
Vocabulary in children with Down syndrome.
Communication in individuals with Down syndrome – which future does the research predict? ;
2017-08-31 - 2017-09-01.
Liz, Smith; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hokstad, Silje; Mjøberg, Anne Grethe; Sckanke, Håkon; Engedal, Håvard
(2017)
Motivation in children with Down syndrome: A systematic review.
European Down syndrome Research Forum;
2017-09-19 - 2017-09-20.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hokstad, Silje; Engevik, Liv Inger
(2017)
Livet etter DSL+ - Hva nå? (bloggpost).
Engevik, Liv Inger; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Teknologi gir nye muligheter for gjennomføring av intervensjonsprosjekter (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
A successful research visit to Nashville (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Thanks to all participants in todays conference (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Follow the conferense "Communication in individuals with Down syndrome - which future does the research predict?" (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Bildebøker og språkstimulering del 2 (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Bildebøker og språkstimulering (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Bildebøker og språkstimulering 1 (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
International conference on communication in Down syndrome (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Gratulerer med verdensdagen for Down syndrom! (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Vocabulary development and interventions for children with Down syndrome.
Gjesteforelesning;
2017-12-06.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Adrian får språkhjelp med ny app. Dagsrevyen (https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA19032117/21-03-2017#t=32m44s) 21.03.2017.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Adrian får språkhjelp med ny app. NRK Telemark (https://www.nrk.no/telemark/adrian-_6_-far-sprakhjelp-med-ny-app-1.13437507).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Barn med down syndrom forstår mer enn vi tror. NRK https://www.nrk.no/sorlandet/barn-med-downs-syndrom-forstar-mer-enn-vi-tror-1.13836661Sørlandet,.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Slik skal ordforrådet til barn med Down syndrom økes.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Verdensdagen for Down syndrom. (https://www.facebook.com/utdanningsvitenskap/videos/1465886540112943/?hc_ref=ARRDU-Mxk_2AF1NPN-YbtqtVugt_U_2HUMTeOxhZh4w2zEx-uyoGbXhTMXHCmvd8_dE&pnref=story) Video..
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Hvilke språktiltak er effektive? Fagkveld i regi av Buskerud, Telemark og Vestfold Logopedlag.06.11.2017..
Fagkveld ;
2017-11-06.
Høibo, Ingrid Holmboe; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Språkhjelp til barn med Down syndrom. https://www.usn.no/aktuelt/nyhetsarkiv/sprakhjelp-til-barn-med-down-syndrom-article207046-7457.html.
Hokstad, Silje; Engevik, Liv Inger; Smith, Liz; Kristensen, Jarl Kleppe; Høibo, Ingrid Holmboe; Mjøberg, Anne Grethe; Søyland, Lovise; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerveiledning DSL+ del 2.
7Letras.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Communication in Indivisuals with Down syndrome - slides from the conference 31st of august - 1st of september (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Barn med Down syndrom blir ofte undervurdert.
Guttormsen, Linn Stokke; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Yaruss, Scott
(2017)
Parents and Preschool Teachers’ Perceptions of the Impact of Stuttering in Preschool-aged Children .
Oxford Dysfluency Conference ;
2017-09-20 - 2017-09-23.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje
(2016)
Ny språkapp for barn med Down sydnrom.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz; Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje
(2016)
The DSL+ - an effective vocabulary intervention?.
Down Syndrome Research Forum;
2016-09-05 - 2016-09-06.
Smith, Liz; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Jarrold, Chris
(2016)
Pragmatic communication in children with Down syndrome.
Down Syndrome Research Forum ;
2016-09-05 - 2016-09-06.
Engevik, Liv Inger; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
Utprøvinger av DSL+ − justeringer av undervisningsmateriale og pedagogiske fremgangsmåter (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz
(2016)
The DSL+ - an effective vocabulary intervention?.
Nordic Symposium on Child Language;
2016-02-18 - 2016-02-19.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
Vokabularets betydning - barn med Down syndrom.
Det utdanningsvitenskapelige fakultets 20-årsjubileum. Styrking av barns språk og lesing i barnehage og skole. ;
2016-03-30 - .
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
Lærerseminar/opplæring DSL+.
Lærerseminar/opplæring DSL+;
2016-09-13 - 2016-09-14.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz; Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Mjøberg, Anne Grethe; Høibo, Ingrid Holmboe; Søyland, Lovise
(2016)
Lærerveiledning DSL+, del 1.
Universitetet i Oslo.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
Markerte verdensdagen for Down syndrom på NRK (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
Teste språkapp for barn med Down sydnrom (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
The profile of social functioning in children with Down syndrome (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
Is focussed stimulation by parents effective to improve vocabulary in Down syndrome?(blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
Effectiveness of vocabulary interventions for individuals with Down syndrome, what can we learn, what’s missing, and where next?(blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
Writing seminar in Madeira (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
Rekrutteringen er igang (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
Vocabulary development and interventions for children with Down syndrome and intellectual disabilites. 24.10.2017. Workshop, Center for Neurocognition, Epistemology and theoretical Syntax (NEtS), School of Advanced Studies IUSS Pavia..
WORDS AND METAPHORS IN CHILDREN WITH COMMUNICATION ;
2016-10-24 - .
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Nygård, Egil; Ostad, Johanne; Dolva, Anne-Stine; Lyster, Solveig-Alma Halaas
(2015)
The profile of social functioning in children with Down syndrome.
Down Syndrome Research Forum ;
2015-09-22 - 2015-09-23.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz
(2015)
Exploring the prevalence of reading skills in 7 year old children with Down syndrome: What characterises those with early reading skills relative to those without?.
Down syndrome research Forum;
2015-09-22 - 2015-09-23.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz; Jarrold, Chris
(2015)
Assessing pragmatic communication in Down syndrome.
World congress on special needs education ;
2015-08-18.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz
(2015)
The Down syndrome Language Plus Project: Development of a new vocabulary Intervention for children with Down syndrome .
World congress on special needs education;
2015-08-18 - .
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Språkapp kan hjelpe barn med Down syndrom.
Uniforum.
ISSN 1891-5825.
Volum 04.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Kvalitet i forskningen (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Tidlig språkstimulering er viktig for barn med Down syndrom bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
A nice weekend (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Energihøsting den nye måten å lade iPaden på? (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Opprykksseminar for kvinnelige førsteamanuensiser (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Noen tanker om det å ta en doktorgrad (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz; Hokstad, Silje
(2015)
World Down syndrome day (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz; Hokstad, Silje; Mjøberg, Anne Grethe ; Høibo, Ingrid Holmboe; Søyland, Lovise
(2015)
Preparations for our writing seminar in Santorini (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Arbeidet med å komme i kontakt med aktuelle informanter til vår hovedstudie har startet (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Informasjon om DSL+-prosjektet spres i rekordfart (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Inkludering, tilpassa læringsdialoger og kognitiv stimulering i arbeid med elever med Down-syndrom - ei multimetodisk tilnærming til undervising og læring.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Down Syndrome Research Forum 2015.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Ny app skal hjelpe barn med Down syndrom.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Skal teste app i språkopplæringen (bloggpost).
Torkildsen, Janne von Koss; Hagtvet, Bente Eriksen; Lyster, Solveig-Alma Halaas; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Wie, Ona Bø
(2015)
Hvordan kan vi best fremme ordlæring? Presentasjon av et nytt intervensjonsprosjekt for 6- og 7-åringer med typisk og atypisk utvikling.
Språknett -Perspektiv på språkavvik;
2015-11-11 - 2015-11-12.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
DSL+ - en effektiv vokabularintervensjon for barn med Down syndrom?.
Språknett;
2015-11-11 - 2016-12-11.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Vocabulary assessment (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Does dose frequency play a role in the effectiveness of early vocabulary interventions? (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Not all hits in our literature search fulfil the inclusion criteria in our systematic vocabulary intervention review (blog post).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
På rett vei (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2015)
Vellykket bildebokprosjekt (bloggpost).
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2014)
Unik studie av språkutvikling.
Forskningsseminaret utdanningsforskning;
2014-10-24 - .
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Melby-Lervåg, Monica; Hulme, Charles; Lyster, Solveig-Alma Halaas
(2012)
Reading skills in children with Down syndrome: A meta-analytic review.Research in Developmental Disabilities.
ISSN 0891-4222.
Volum 33.
Hefte 2.
s.737-747.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2011)
Barn med Down syndrom: Forstår og blir forstått?.
Forsker grand prix;
2011-05-21.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2011)
Stipendiattilværelsen ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
Fagseminar og lansering av jubileumstidsskrift;
2011-02-10.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2010)
Language skills in Norwegian children with Down syndrome at six years of age.
UK and Europe Down Syndrome Research Forum 2010;
2010-11-11 - 2010-11-12.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Lyster, Solveig Alma Halaas; Hulme, Charles; Melby-Lervåg, Monica
(2010)
Language and memory skills in children with Down syndrome; A systematic meta-analytic review.
SSSR-conference in Berlin;
2010-07-07 - 2010-07-10.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2009)
Dysgrafi.
Forum for lese- og skrivestøtte;
2009-04-02.
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Lyster, Solveig-Alma Halaas; Melby-Lervåg, Monica
(2009)
Language phenotypes in children with Down syndrome: A preliminary meta-analytic review.
Down syndrome Forum meeting;
2009-10-08 - 2009-10-09.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2009)
Dysgrafi - elever som sliter med skriften.
Skolemagasinet - Fagavis for læremidler og skoleutvikling.
Hefte 1.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2008)
Språkutvikling hos barn med Down syndrom.
Landskonferansen for Down syndrom;
2008-02-27 - 2009-03-01.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2008)
Language development in children with Down syndrome born in 2002.
Research Forum;
2008-10-16 - 2008-10-17.
Wandem, Fredrik Solli; Næss, Kari-Anne Bottegård; Kleppenes, Anne-Merete
(2023)
Podkast: Hva er god tilrettelegging for barn med utviklingshemming?.
Wandem, Fredrik Solli; Melby-Lervåg, Monica; Sætherskar, Ida Kristensen; Furnes, Bjarte Reidar; Næss, Kari-Anne Bottegård; Rønneberg, Vibeke; Solheim, Oddny Judith; Wang, Mari Vaage; Gunnerud, Hilde Lowell
(2023)
Podkast: Spesialpedagogisk spørretime #1.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Heller, Mia Cecilie; Holmen, Frida Johanne; Sundstrøm, Øyvind
(2022)
Ebildebok med barnehagelærerskript "Vokse" illustrert av Nina Skauge.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Heller, Mia Cecilie; Holmen, Frida Johanne; Sundstrøm, Øyvind
(2022)
Ebildebok med barnehagelærerskript "Fornøyd" illustrert av Nina Skauge.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Heller, Mia Cecilie; Holmen, Frida Johanne; Sundstrøm, Øyvind
(2022)
Ebildebok med barnehagelærerskript "Forsvare" illustrert av Nina Skauge.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Heller, Mia Cecilie; Holmen, Frida Johanne; Sundstrøm, Øyvind
(2022)
Ebildebok med barnehagelærerskript "Misunnelig" illustrert av Nina Skauge.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Heller, Mia Cecilie; Holmen, Frida Johanne; Sundstrøm, Øyvind
(2022)
Ebildebok med barnehagelærerskript "Planlegge" illustrert av Nina Skauge.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Heller, Mia Cecilie; Holmen, Frida Johanne; Sundstrøm, Øyvind
(2022)
Ebildebok med barnehagelærerskript "Tro" illustrert av Frida Helen Nilsen.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Heller, Mia Cecilie; Holmen, Frida Johanne; Sundstrøm, Øyvind
(2022)
Ebildebok med barnehagelærerskript "Ensom" illustrert av Helen Therese Midtun Storetvedt.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Heller, Mia Cecilie; Holmen, Frida Johanne; Sundstrøm, Øyvind
(2022)
Ebildebok med barnehagelærerskript "Visne" illustrert av Jan Magnus Kleppe.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Heller, Mia Cecilie; Holmen, Frida Johanne; Sundstrøm, Øyvind
(2022)
Ebildebok med barnehagelærerskript "Å så" illustrert av Katrine Borgenvik.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Heller, Mia Cecilie; Holmen, Frida Johanne; Sundstrøm, Øyvind
(2022)
Ebildebok med barnehagelærerskript "Levende" illustrert av Natalia Mislisz.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Heller, Mia Cecilie; Holmen, Frida Johanne; Sundstrøm, Øyvind
(2022)
Ebildebok med barnehagelærerskript "Sortere" illustrert av Siri Helle .
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Heller, Mia Cecilie; Holmen, Frida Johanne; Sundstrøm, Øyvind
(2022)
Ebildebok med barnehagelærerskript "Gjenbruk" illustrert av Tordis Karitas Alme.
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Heller, Mia Cecilie; Holmen, Frida Johanne; Sundstrøm, Øyvind
(2022)
The Second Language Learners Plus Intervention App (SL+).
Næss, Kari-Anne Bottegård; Sjøstrand, Åse; Guttormsen, Linn Stokke; Melle, Ane Hestmann; Hoff, Karoline; Hofslundsengen, Hilde Christine; Kirmess, Melanie; Kefalianos, Elaina
(2022)
Common Component Treatment Program.
Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Under garasjen" illustrert av Silje Bjerkan.
Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Tobben vil spille i band" illustrert av Heidi Katrine Aune.
Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript (test) til "Skattejakt" illustrert av Mona Poppe.
Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Lise er redd for monster" illustrert av Beate Erikke Johansen.
Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Tøff rytme"/"Konkurranse" illustrert av Heidi Katrine Aune.
Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Hvor er gulrøttene?" illustrert av Ingrid Huseby Angvik.
Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Espen og Bamse på fjellet" illustrert av Anniken Haugen Kaasa.
Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "En ulykke" illustrert av Malin Solodden Wiik.
Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Emma er syk" illustrert av Birgitt Olaisen.
Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Espen og Bamse fisker"/"Emil og Bobbo fisker" illustrert av Marte Benjaminsen.
Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Anne og Emil er tvillinger" illustrert av Anne Marte Jacobsen.
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Ule har det travelt" illustrert av Lise Asie Ustun.
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Stakkars lille mørke maur" illustrert av Susann Nettland (bearbeidet av DSL+-prosjektgruppen etter avtale med illustratøren).
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Line og Stian bygger snøhytte" illustrert av Andrea Ødegård.
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Larven" illustrert av Marielle Laastad.
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Jeg er lynet" illustrert av Victor Manuel Polit Arguello.
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Fugleungen" illustrert av Inger Marie Haukøya.
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Ole og Eva på besøk" illustrert av Bjørg Marie Jarstad.
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Emil og Tor løper om kapp" illustrert av Tjitske Sijtsna.
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Bursdagsfesten" illustrert av Srey Neang Peng.
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "Line og Stian vil bygge hytte" illustrert av Malin Solodden Wiik.
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
Lærerskript til e-bildeboken "På badestranda" illustrert av Kristin Bjerknes Aarre.
Hokstad, Silje; Smith, Liz; Engevik, Liv Inger; Kleppe Kristensen, Jarl; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2017)
DSL+ app 2.
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
DSL+.
Smith, Liz; Hokstad, Silje; Engevik, Liv Inger; Næss, Håkon; Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2016)
DSL+ app 1.