Dette femårige masterprogrammet er for deg som ønsker faglig fordypning og spisskompetanse. Du får undervisningsrett for ungdomstrinn og videregående skole og vil som ferdig utdannet lektor ha svært gode jobbmuligheter.
5 år / 10 semestre
300
67
2023: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass.
15. april via Samordna opptak.
UiS har mentorordning for førsteårsstudenter ved lektorprogrammet
PROMO er lektorprogrammets profesjonsrettede mentorordning. Tilbudet er ikke obligatorisk, men gis som et tilbud til førsteårsstudenter ved lektorutdanningen. Gjennom møter på campus og skolebesøk blir du introdusert for ulike sider av en lektors hverdag i skolen.
Mentorene som deltar fra skolene er lærere tilknyttet UiS gjennom universitetsskolesatsingen. Dette er dyktige faglærere med formell kompetanse rundt profesjonsutvikling. Deres erfaring og kunnskap er gull verdt for deg som student.
Om studiet
Spisskompetanse: Du fordyper deg i dine to favorittfag innen humanistiske fag eller du kan søke opptak ved studieprogrammet lektor i realfag. Gjennom studier i pedagogikk og fagdidaktikk får du god kunnskap og forståelse for undervisning, formidling, tilrettelegging og vurdering innenfor dine valgte fag.
Profesjonsstudium: Lektorutdanning for trinn 8-13 er et femårig profesjonsstudium som gir deg en kombinasjon av faglig fordypning, solid kunnskap om læring og praktisk undervisning. Programmet er en integrert master, som betyr at du ikke må søke master etter å ha fullført de tre første årene av utdanningen din, men er garantert plass alle fem årene.
Fagmiljø: Alle fagene i utdanningen er forskningsbaserte og forankret i et forskningsaktivt fagmiljø. Som ferdig utdannet lektor kan du søke deg til doktorgradsprogrammet.
Praksiserfaring: Lektorprogrammet er et profesjonsstudium som innbefatter 100 dagers veiledet og vurdert praksis i ungdomsskole og i videregående skole. Du får tett oppfølging og veiledning av erfarne praksislærere.
Valgfrihet: I løpet av studiet får du kompetanse til å undervise i to fag på ungdomstrinnet i grunnskolen og på videregående skole. Fag 1 er fordypningsfaget du tar master i. Du kan velge mellom historie, nordisk og engelsk. Fag 2 utgjør en årsenhet, og her kan du velge mellom historie, nordisk, engelsk, matematikk, religion, naturfag og idrett. For å kunne ta matematikk eller naturfag må søker dekke realfagskravene. Dersom du velger historie som fag 1 kan du velge mellom nordisk, engelsk eller matematikk som fag 2.
– Jeg ønsker å få et godt kunnskapsgrunnlag som står i stil med pensum i ungdomsskole og videregående. Jeg håper også å få mange didaktiske tips og triks til å gjøre undervisningen variert og spennende. Klasseledelse er også et felt jeg tror det er viktig å jobbe godt med.
Hva kan du bli?
Som ferdig utdannet lektor har du svært gode jobbmuligheter. Kompetansen du får gjennom lektorutdanningen gjør deg attraktiv også utenfor skolen.
Særlig gjelder det arenaer hvor høy språkkunnskap, pedagogiske ferdigheter og formidlingsevne er nødvendig. Blant annet vil kommunikasjons- , formidlingsarbeid og ledelse være aktuelle retninger å gå i for en med fullført lektorutdanning.
Du kan for eksempel jobbe med:
- utredning, utvikling og kvalitetssikring hos fagorgan, læringssentre og departement
- formidling og kommunikasjonsarbeid hos organisasjoner, kulturinstitusjoner og museer
- utvikling av læremidler og undervisningslitteratur i forlagsbransjen
- administrativt arbeid, og spesielt på arbeidsplasser tilknyttet lærings- og utdanningsfeltet.
Mastergraden kvalifiserer også for opptakt til doktorgradsstudier om du ønsker å gå videre innenfor forskning.
Som nyutdannet lektor kan du få slettet studiegjeld
Tar du lektor- eller grunnskolelærerutdanning kan du få slettet deler av studielånet ditt hvis du jobber som lærer i grunnskole eller i videregående opplæring i en opptjeningsperiode etter studiene. Les mer om ordningen på Lånekassens nettsider.
Jeg er spillpedagog og lektor ved Revheim Skole, samt grunnlegger av, og daglig leder for, Einherjar eSport Stavanger.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Valg av fag 1 - humanistiske fag
-
Engelsk fag 1
-
Engelsk fag 1 - obligatoriske emner
-
Introduksjon til engelskspråklig litteratur
Første år, semester 1
-
Innføring i engelsk språk
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Amerikansk litteratur og kultur
Første år, semester 2
-
Engelsk fonetikk og fonologi
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i engelsk
Tredje år, semester 6
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Fordypning engelsk - velg mellom LENG271 og LENG272 (semester 6)
-
Fordypning i engelsk litteratur
Tredje år, semester 6
-
Fordypning i engelsk språk
Tredje år, semester 6
-
-
Valg av fag 2
-
Nordisk fag 2
-
Språkstruktur og språkbruk
Andre år, semester 3
-
Tekst og tolkning: litterær og retorisk analyse
Andre år, semester 3
-
Språkhistorie og talemål
Andre år, semester 4
-
Tekst i kontekst
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Historie fag 2
-
Europeisk historie fra antikken til nytid
Andre år, semester 3
-
Innføring i historiske emner
Andre år, semester 3
-
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
Andre år, semester 4
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Studiepoeng: 15
-
Moderne historie
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Religion fag 2
-
Kristendom og jødedom
Andre år, semester 3
-
Hinduisme, buddhisme og islam
Andre år, semester 3
-
Religion, kunst og populærkultur
Andre år, semester 4
-
Religionsvitenskap, etikk og livssyn
Andre år, semester 4
-
Religion fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Religion fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Matematikk fag 2
-
Matematiske metoder 1
Andre år, semester 3
-
Lineær algebra
Andre år, semester 3
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Reell analyse
Andre år, semester 4
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
-
Naturfag fag 2
-
Cellebiologi
Andre år, semester 3
-
Mekanikk
Andre år, semester 3
-
Anatomi og fysiologi
Andre år, semester 4
-
Fysikklaboratorium
Andre år, semester 4
-
Organisk kjemi 1
Andre år, semester 4
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Andre år, semester 3
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Andre år, semester 4
-
-
Idrett fag 2
-
Fysiologi, anatomi og bevegelseslære
Andre år, semester 3
-
Idrettsaktiviteter 1
Andre år, semester 3
-
Friluftsliv og idrettsaktiviteter
Andre år, semester 3
-
Treningslære
Andre år, semester 4
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå -engelsk
-
Obligatoriske emner -masternivå (engelsk)
-
Reading and Teaching Historical Texts: Contexts and Conventions
Femte år, semester 9
Reading and Teaching Historical Texts: Contexts and Conventions (MLI355)
Studiepoeng: 15
-
Masteroppgave med muntlig eksamen
Femte år, semester 9
-
-
Valgfrie emner -masternivå (engelsk)
-
Authors, Readers, and Texts
Fjerde år, semester 7
-
First and Second Language Literacy Development
Fjerde år, semester 7
-
Reading Verbal and Visual Signs
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Tredje år, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (PPU117)
Studiepoeng: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven
Fjerde år, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven (PPU118)
Studiepoeng: 15
-
-
-
Nordisk fag 1
-
Nordisk fag 1 - obligatoriske emner
-
Tekst og tolkning: litterær og retorisk analyse
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Språkstruktur og språkbruk
Første år, semester 1
-
Tekst i kontekst
Første år, semester 2
-
Språkhistorie og talemål
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i nordisk
Tredje år, semester 6
-
Fordypning i nordisk
Tredje år, semester 6
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Introduksjon til engelskspråklig litteratur
Andre år, semester 3
-
Innføring i engelsk språk
Andre år, semester 3
-
Amerikansk litteratur og kultur
Andre år, semester 4
-
Engelsk fonetikk og fonologi
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Historie fag 2
-
Europeisk historie fra antikken til nytid
Andre år, semester 3
-
Innføring i historiske emner
Andre år, semester 3
-
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
Andre år, semester 4
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Studiepoeng: 15
-
Moderne historie
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Religion fag 2
-
Kristendom og jødedom
Andre år, semester 3
-
Hinduisme, buddhisme og islam
Andre år, semester 3
-
Religion, kunst og populærkultur
Andre år, semester 4
-
Religionsvitenskap, etikk og livssyn
Andre år, semester 4
-
Religion fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Religion fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Matematikk fag 2
-
Matematiske metoder 1
Andre år, semester 3
-
Lineær algebra
Andre år, semester 3
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Reell analyse
Andre år, semester 4
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
-
Naturfag fag 2
-
Cellebiologi
Andre år, semester 3
-
Mekanikk
Andre år, semester 3
-
Anatomi og fysiologi
Andre år, semester 4
-
Fysikklaboratorium
Andre år, semester 4
-
Organisk kjemi 1
Andre år, semester 4
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Andre år, semester 3
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Andre år, semester 4
-
-
Idrett fag 2
-
Fysiologi, anatomi og bevegelseslære
Andre år, semester 3
-
Idrettsaktiviteter 1
Andre år, semester 3
-
Friluftsliv og idrettsaktiviteter
Andre år, semester 3
-
Treningslære
Andre år, semester 4
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Opptak til emner på masternivå - nordisk
-
Obligatoriske emner -masternivå (nordisk)
-
Masteroppgave i lesevitenskap
Femte år, semester 9
-
-
Valgfrie emner -masternivå (nordisk)
-
Literacy og læring i digitale omgivelser
Fjerde år, semester 7
-
Talespråk og skriftspråk: Tilstand og endring
Fjerde år, semester 7
-
Lesing: teori og metode
Fjerde år, semester 7
-
Norsk som andrespråk
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Tredje år, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (PPU117)
Studiepoeng: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven
Fjerde år, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven (PPU118)
Studiepoeng: 15
-
-
-
Historie fag 1
-
Historie fag 1- obligatoriske emner
-
Europeisk historie fra antikken til nytid
Første år, semester 1
-
Innføring i historiske emner
Første år, semester 1
-
Observasjonspraksis
Første år, semester 1
-
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk
Første år, semester 2
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Studiepoeng: 15
-
Moderne historie
Første år, semester 2
-
Følgepraksis del 1
Andre år, semester 3
-
Følgepraksis del 2
Andre år, semester 4
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Praksis 7 uker del 1
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave i historie
Tredje år, semester 6
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
Praksis 7 uker del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Velg ett emne i 6. termin
-
Fordypning i historiske temaer
Tredje år, semester 6
-
Fordypning i historie 1
Tredje år, semester 6
-
-
Valg av fag 2
-
Engelsk fag 2
-
Introduksjon til engelskspråklig litteratur
Andre år, semester 3
-
Innføring i engelsk språk
Andre år, semester 3
-
Amerikansk litteratur og kultur
Andre år, semester 4
-
Engelsk fonetikk og fonologi
Andre år, semester 4
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Nordisk fag 2
-
Språkstruktur og språkbruk
Andre år, semester 3
-
Tekst og tolkning: litterær og retorisk analyse
Andre år, semester 3
-
Språkhistorie og talemål
Andre år, semester 4
-
Tekst i kontekst
Andre år, semester 4
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Fjerde år, semester 8
-
-
Matematikk fag 2
-
Matematiske metoder 1
Andre år, semester 3
-
Lineær algebra
Andre år, semester 3
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
Diskret matematikk
Andre år, semester 3
-
Reell analyse
Andre år, semester 4
-
Matematikkens historie
Andre år, semester 4
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Andre år, semester 4
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Tredje år, semester 5
-
-
-
Opptak til emner på masternivå -historie
-
Obligatoriske emner -masternivå (historie)
-
Historie og historiedidaktikk masteroppgave
Femte år, semester 9
-
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget
Femte år, semester 9
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget (MHI330)
Studiepoeng: 15
-
-
Valgfrie emner -masternivå (historie)
-
Fortid i samtid
Fjerde år, semester 7
-
Menneskerettigheter for lærere
Fjerde år, semester 7
-
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling
Fjerde år, semester 7
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling (MHI325)
Studiepoeng: 15
-
Historien gjennom 20 ting
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Obligatoriske fellesemner - lektor i humanistiske fag
-
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer
Tredje år, semester 5
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (PPU117)
Studiepoeng: 15
-
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven
Fjerde år, semester 8
Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med eleven (PPU118)
Studiepoeng: 15
-
-
-
Opptakskrav
Det er krav om generell studiekompetanse. Det er to alternative måter å dekke opptakskravet på.
Les om generell studiekompetanse.
Du må enten dokumentere:
- gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk (393 timer) og
- gjennomsnittskarakter 4 eller bedre i matematikk (224 timer) og
- minst 35 skolepoeng.
eller
- gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk (393 timer) og
- gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i matematikk (224 timer) og
- minst 40 skolepoeng.
Du dekker også karakterkravet i matematikk hvis du har bestått ett av følgende programfag: S1, S2, R1 eller R2.
Dersom du skal skal søke Lektor i realfag er det i tillegg til generell studiekompentanse krav om: Matematikk R1 (eller matematikk S1 og S2) og ett av følgende krav: matematikk R2 eller fysikk 1 og 2 eller kjemi 1 og 2 eller biologi 1 og 2 eller informasjonsteknologi 1 og 2 eller geofag 1 og 2 eller teknologi og forskningslære 1 og 2.
Det er krav om politiattest og plikt til tuberkuloseundersøkelse.
Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.
Søknad via Samordna opptak. Søknadsfrist er 15. april.
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap innenfor valgte fag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde
- har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål
- har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på nye områder som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan orientere seg i faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor fagområdene
- kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag.
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
- kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå
- kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Dette sier studentene
‒ Religionsstudiene har gitt meg ny innsikt og forståelse for hvordan folk tenker
Han er først og fremst opptatt av å utgjøre en positiv forskjell for dem han blir lærer for og ønsker å finne den rette ...
Blir lektor med fordypning i historie
Johann Odd Solheim Hamre lot historieinteressen styre valget inn mot lektor 8-13. Hamre er snart ferdig utdannet og klar...
‒ Glad jeg valgte denne retningen innenfor historiefaget
Karine Eieland har satt pris på valgfriheten innenfor lektorutdanning 8-13. Nå kan hun snart levere inn masteroppgaven i...
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Utvekslingssemester
3. og 4. semester: Ta hele eller deler av ditt fag 2 i utlandet.
6. semester: Skriv bacheloroppgave og ta emner ved Det norske studiesenteret i York (gjelder studenter med engelsk som fag 1)
Utdanningsplanen på lektorstudiet åpner også for utveksling i 7. semester (masternivå), men erfaringsmessig er det mer utfordrende å finne emner ved partneruniversitetene på masternivå. Vi anbefaler derfor utveksling på bachelornivå.
Hvorfor et utenlandsopphold?
Den norske skolen er i høyeste grad internasjonal med behov for lærere med interkulturell kompetanse som kan møte et mangfold av elever. Ved å ta deler av studiet ditt i utlandet, vil du få personlig erfaring med hvordan det er å bo og leve i et annet land, i tillegg til å utvide din faglige horisont.
Aktuelle utvekslingsavtaler
På de universitetene i utlandet som er anbefalt for lektorstudentene, vil det variere hvilke fag og emner som tilbys eller er omfattet av utvekslingsavtalen som er inngått.
Oversikt over utvekslingsmuligheter sortert på fagområder
Avtal gjerne veiledning for å finne ut hvilke steder som kan være aktuelle for akkurat deg. Husk at det er lurt å være ute i god tid.
For studenter som har nordisk som sitt fag 2, finnes det forhåndsgodkjente utvekslingspakker ved universitetene i Uppsala og Helsingfors i 4. semester.
Kontaktperson
Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekoordinator Anne-Marie Nygaard, Hulda Garborgs hus
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon
Se hvor du kan dra på utveksling
The University of Western Australia
Australia
Memorial University of Newfoundland
Canada
Nipissing University
Canada
Thompson Rivers University
Canada
Aarhus Universitet
Danmark
Københavns Universitet
Danmark
University of Helsinki
Finland
Lingnan University
Hong Kong
University of Trento
Italia
Monterrey Institute of Technology University System
Mexico
University of Otago
New Zealand
Adam Mickiewicz University in Poznan
Polen
Jagiellonian University in Cracow
Polen
'Alexandru Ioan Cuza' University of Iasi
Romania
National Institute of Education
Singapore
University of Ljubljana
Slovenia
University of Seville
Spania
Oxford Brookes University
Storbritannia og Nord-Irland
The Norwegian Study Centre
Storbritannia og Nord-Irland
Uppsala universitet
Sverige
University of Bonn
Tyskland
University of Freiburg
Tyskland
University of Mannheim
Tyskland
California State University Monterey Bay
USA
Gettysburg College
USA
Hawaii Pacific University
USA
San Diego State University
USA
State University of New York College at Brockport
USA
University of California, Berkeley
USA
University of Mississippi
USA
University of North Dakota
USA
University of Wisconsin-Platteville
USA
Eötvös Loránd University
Ungarn
University of Innsbruck
Østerrike