Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2)

Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) skal styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntlighet. Studiet retter seg mot lærere på 8.-13. trinn, og er i tråd med Kunnskapsløftet som en literacyreform og de nye perspektivene på faglig praksis i fagfornyelsen.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Neste oppstart

Høsten 2025.

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning. Minst 30 studiepoeng i norsk eller nordisk. Studenten må være i jobb som lærer

Studiested

Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger

Studiepoeng

15 + 15 (bachelornivå)

Undervisningsform

Deltid. Samlingsbasert på dagtid.

Opptak

Søknadsperioden starter 1. februar 2025.

Få økonomisk støtte for å ta videreutdanning

Vikar- og stipendordning

For våre videreutdanningstilbud for deg som jobber i skolen, kan du søke om vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet. Les mer om ordningen her.

Vær oppmerksom på at Utdanningsdirektoratet ikke lenger tilbyr en egen studiekatalog. Det innebærer at du må sende to søknader parallelt for videreutdanning:

- Én søknad til Utdanningsdirektoratet for finansiering. Søknadsperioden er 1. februar til 1. mars 2025.
- Én søknad direkte til UiS for opptak på videreutdanningstilbudene våre. Søknadsperioden 1. februar til 15. april 2025.

Det er mulig å ta videreutdanninger ved Nasjonalt lesesenter uten at du har fått innvilget vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet. 

elever jobber
Studiet er nært knyttet til praksis i skolen.

I norskfaget er vi særlig opptatt av tekster og tekstarbeid. Vi leser tekster, vi snakker om tekster og vi skriver om tekster. Dette gjør vi i flere fag, men i norskfaget står selve tekstligheten i forgrunnen, og vi interesserer oss for form, språk og struktur.

Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på. Studiet skal tilføre nye perspektiver på tekstarbeidet, gi fordypning i læreplan og støtte til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Studiet vil være forankret i nyere forskning og undervisningen er ved forskere og fagpersoner ved Nasjonalt lesesenter og andre institutt ved UiS, samt eksterne forelesere.

Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på.

Hva lærer du?

Det overordnete målet er å gi ny, forskningsbasert kunnskap og erfaring med tekstarbeid i norskfaget. Sentrale tema er literacy-begrepet; fagovergripende og fagspesifikk lesing, skriving og muntlighet; tekster i norskfaget; med hovedvekt på skjønnlitteratur, utforskende og dialogisk undervisning og læreplanen som helhet.

Studiet tilbys lærere fra 8.–13. trinn som underviser i norsk. Egen yrkespraksis vil være utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag. Det er derfor en forutsetning at studentene er i jobb og kan ha praktisk utprøving på egen skole mellom samlingene.

Samlinger 2024/25
Høsten 2024:

3.-5. september 29.-31. oktober

Våren 2025:

14.-16. januar 11.-13. mars

Faglig kontaktperson

Førsteamanuensis i lesevitenskap
51831152
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Studiekoordinatorer

Rådgiver
51831617
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Rådgiver
51833145
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF