Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) skal styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntlighet. Studiet retter seg mot lærere på 8.-13. trinn, og er i tråd med Kunnskapsløftet som en literacyreform og de nye perspektivene på faglig praksis i fagfornyelsen.
1 år / 2 semestre
Høsten 2025.
Fullført lærerutdanning. Minst 30 studiepoeng i norsk eller nordisk. Studenten må være i jobb som lærer
Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger
15 + 15 (bachelornivå)
Deltid. Samlingsbasert på dagtid.
Søknadsperioden starter 1. februar 2025.
Vikar- og stipendordning
For våre videreutdanningstilbud for deg som jobber i skolen, kan du søke om vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet. Les mer om ordningen her.
Vær oppmerksom på at Utdanningsdirektoratet ikke lenger tilbyr en egen studiekatalog. Det innebærer at du må sende to søknader parallelt for videreutdanning:
- Én søknad til Utdanningsdirektoratet for finansiering. Søknadsperioden er 1. februar til 1. mars 2025.
- Én søknad direkte til UiS for opptak på videreutdanningstilbudene våre. Søknadsperioden 1. februar til 15. april 2025.
Det er mulig å ta videreutdanninger ved Nasjonalt lesesenter uten at du har fått innvilget vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet.
I norskfaget er vi særlig opptatt av tekster og tekstarbeid. Vi leser tekster, vi snakker om tekster og vi skriver om tekster. Dette gjør vi i flere fag, men i norskfaget står selve tekstligheten i forgrunnen, og vi interesserer oss for form, språk og struktur.
Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på. Studiet skal tilføre nye perspektiver på tekstarbeidet, gi fordypning i læreplan og støtte til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Studiet vil være forankret i nyere forskning og undervisningen er ved forskere og fagpersoner ved Nasjonalt lesesenter og andre institutt ved UiS, samt eksterne forelesere.
Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på.
Hva lærer du?
Det overordnete målet er å gi ny, forskningsbasert kunnskap og erfaring med tekstarbeid i norskfaget. Sentrale tema er literacy-begrepet; fagovergripende og fagspesifikk lesing, skriving og muntlighet; tekster i norskfaget; med hovedvekt på skjønnlitteratur, utforskende og dialogisk undervisning og læreplanen som helhet.
Studiet tilbys lærere fra 8.–13. trinn som underviser i norsk. Egen yrkespraksis vil være utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag. Det er derfor en forutsetning at studentene er i jobb og kan ha praktisk utprøving på egen skole mellom samlingene.
3.-5. september 29.-31. oktober
14.-16. januar 11.-13. mars
Faglig kontaktperson
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Studiekoordinatorer
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF