Denne videreutdanningen vil gi en grundig innføring i ulike metoder og teknikker og hvordan du kan innpasse kunnskap om mat og måltider i den praktiske undervisningen på ulike trinn.
30 (15+15)
Samlingsbasert
Åpent for alle.
Uke 35: 26.-28.august Uke 44: 21.-23.oktober
Uke 3: 14., 15., og 16. januar Uke 13: 23., 24., og 25. mars Alle forelesningene spilles inn og legges i Canvas. Det vil bli satt av tid til diskusjon med studenter og forelesere tirsdager mellom 14.15-15.15, for de som ønsker det.
For våre videreutdanningstilbud kan du søke om vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet. Søknadsperioden for finansiering er fra 1. februar til 1. mars. Vær oppmerksom på at Utdanningsdirektoratet i år, ikke lenger tilbyr en egen studiekatalog. Dette innebærer at du må sende to søknader: én til Utdanningsdirektoratet for finansiering, og én direkte til UiS for opptak på videreutdanningstilbudene våre.
Hvem passer studiet for?
Kurset er hovedsakelig rettet mot de som mangler formell kompetanse for å undervise i mat og helse i grunnskolen. Undervisningen vil tilrettelegges for at deltakerne skal kunne kombinere jobb og studium. Det vil være to samlinger à tre dager i løpet av høsten, og to samlinger à tre dager i løpet av våren.
Hva lærer du?
Faget omfatter både teoretiske og praktiske aspekter rundt undervisningen i mat og helse. Mat og helse har kompetansemål etter 4., 7. og 10. trinn i grunnskolen, og med få timer på timeplanen er det nødvendig med innlæring av teori gjennom praktisk arbeid. I begge emner vil det være stort fokus på ulike metoder og teknikker, kostråd, matvaregrupper, bærekraft, samt mat- og måltidsglede. Sentralt er kompetansebegrepet om hva elevene skal vite, hva elevene skal gjøre og hva elevene skal forstå. Spørsmål du også får jobbet med gjennom utarbeiding av årsplaner.
Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger på nett, praktisk arbeid på kjøkken på UiS og egen arbeidsplass/hjemme, studentpresentasjoner og selvstudium. Samlingene vil konsentreres om praktisk matlaging og elevaktive læringsformer. Emnet legger til rette for videre faglig påbygning. Etter fullført studium på UiS kan du bygge på med 30 studiepoeng ved Universitetet i Agder eller Høgskulen på Vestlandet.
Studiet består av disse to emnene
Vurderingsform
Du blir som student vurdert på grunnlag av innlevert mappe (3 innleveringer høst) og praktisk/muntlig eksamen (vår). Arbeidskrav knyttes til egen undervisning i grunnskolen.
Læringsutbytte
- Kunnskap om ernæring, ulike matvaregrupper og ernæringsutfordringer
- Hvordan innpasse bærekraft i undervisningen
- Hvordan tilrettelegge for elever med ulike behov (allergi/intoleranse/religion/livssyn)
- Kunnskap om, og bruk av, digitale verktøy og ressurser i faget
- Hvordan jobbe med smak og smaksutvikling
- Hvordan benytte didaktiske planleggingsmodeller i utarbeidelse av årsplan
- Se muligheter for faget som sosialt utjevnende
- Hvordan få et godt læringsmiljø på kjøkkenet og skape matglede
Praktisk informasjon
For vurdering kreves 100 % frammøte på samlingene. Det er to samlinger à tre dager høst og to samlinger à tre dager vår. Eventuelt tapte samlinger må tas igjen i form av et arbeidskrav.
Faglige kontaktpersoner:
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Studiekoordinator
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IGIS