Utdanningsvitenskap og humaniora - ph.d.
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Vekting (stp)
180
Studieprogramkode
D-UTHUM
Studienivå
Doktorgrad, tidsnormert
Fører til grad
Philosophiae Doctor
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
6 Semestre
Grunnstudium
Nei
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Navn på studiet
Det norske navnet på studiet: Ph.d. i utdanningsvitenskap og humaniora
Studiets engelske navn er PhD in Educational Sciences and Humanities.
Grad
På grunnlag av fullført og godkjent opplæringsdel, ph.d.-avhandling, prøveforelesning og disputas, tildeles kandidatene graden philosophiae doctor (ph.d.).
Studiepoeng
Ph.d.-studiet utgjør 180 studiepoeng. Utdannings-/framdriftsplanen skal legges opp slik at ph.d.-studiet kan fullføres innenfor en normert ramme på tre år fulltidsstudier. (Lovfestede permisjoner regnes ikke med).
Ansvarlig fakultet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora.
Målgruppe
Studiet henvender seg til godt kvalifiserte kandidater innen relevante fagfelt som ønsker å kvalifisere seg for det høyeste utdanningsnivået innen det/de angjeldende fagfeltet/-ne.
Opptakskrav
Generelle vilkår for opptak framgår av UiS’ ph.d.-forskrift § 2-1. For opptak til ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap og humaniora gjelder i tillegg disse kriteriene
- Karakter B eller bedre i veid gjennomsnitt fra de (siste) 2 årene av mastergraden (normalt 120 stp.)
- Masteroppgaven (normalt 20-30 stp./60-80 sider) skal ha karakteren B eller bedre
I tillegg til formell kompetanse, vil kvaliteten på ph.d.-prosjektet og relevant faglig arbeid bli vektlagt ved vurdering om opptak.
Søkere som ikke oppfyller disse formelle kriteriene, kan tas opp etter særskilt og helhetlig vurdering. Eksempelvis kan fagfellevurderte publikasjoner de senere år, nyere avlagte emner på masternivå, samt veileders dokumenterte evne til å få ph.d.-kandidatene ferdig tillegges vekt ved slike vurderinger. Eventuelt kan det angis hvordan grunnenheten (institutt/senter) skal følge opp ph.d.-kandidaten og dermed sikre gjennomføring.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått studium skal ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten skal ...
- Være i kunnskapsfronten i sitt spesifikke fagfelt innenfor utdanningsvitenskap og humaniora og beherske fagfeltets vitenskapsteori og metoder.
- Kunne vurdere hensiktsmessigheten og bruken av ulike metoder og analysestrategier/prosesser innen sitt spesifikke fag og forskningsfelt.
- Kunne bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor sitt fagområde.
Ferdigheter
Kandidaten skal …
- Kunne formulere problemstillinger og planlegge forskning og faglig utviklingsarbeid.
- Kunne gjennomføre forskning og faglig utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå.
- Kunne håndtere komplekse faglige spørsmål og kritisk analysere og utfordre etablert kunnskap og forskningspraksis innen utdanningsvitenskap og humaniora.
Generell kompetanse
Kandidaten skal ….
- Kunne identifisere etiske problemstillinger og utøve sin forskning med faglig integritet.
- Kunne delta i komplekse faglige/tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter.
- Kunne formidle forsknings- og utviklingsarbeid, og delta i debatter innenfor fagområdet i nasjonale og internasjonale fora.
- Kunne vurdere behovet for, ta initiativet til og drive innovasjon.
Hva kan du bli?
Doktorgradsutdanningen i utdanningsvitenskap og humaniora kvalifiserer for forskningsvirksomhet på et høyt faglig nivå, og for annet arbeid i samfunnet som krever både analytisk kompetanse og samfunnsforståelse og der det er nødvendig å beherske vitenskapelige arbeidsmåter og innsikter.
Studiet kvalifiserer videre for forskning, undervisning, utvikling, veiledning og formidling ved universiteter og høgskoler, og ved andre offentlige og private institusjoner.
Emneevaluering
Kvalitetssikring og evalueringer av studiet/programmet
Ph.d. i utdanningsvitenskap og humaniora omfattes av universitetets kvalitetssystem.
Obligatoriske aktiviteter for å vurdere kvalitet og framdrift i doktorgradsprosjekt er:
- Vurdering av prosjektbeskrivelse i forbindelse med godkjenning av revidert prosjekt- og utdanningsplan (endelig ph.d.-plan)
- Vurdering av status for prosjektet/forskningsprosessen midtveis i avhandlingsarbeidet, i form av midtveisevaluering
- Årlig framdriftsrapportering
- Regelmessig evaluering av ph.d.-emner etter gjennomføring
Emneansvarlig sammenfatter tilbakemeldingene fra deltakerne på kurset og skriver emnerapport i samarbeid med en deltakende ph.d.-student (representant). Ph.d.-administrasjonen innhenter emnerapportene for hvert semester og oppsummerer resultatene. Disse presenteres i en årlig sak til doktorgradsutvalget. Emnerapportene danner grunnlag for årlig revisjon av ph.d.-emnene og -porteføljen.
Innenfor programmet skal ph.d.-kandidater være representert i utvalgsarbeid som angår opplæringsprogrammet. I tillegg skal fakultetets doktorgradsprogram ha en oppnevnt representant for ph.d.-kandidatene som medlem av doktorgradsutvalget.
Fra 2018 gjennomfører Forskningsavdelingen ved UiS en årlig (nettbasert) spørreundersøkelse der ph.d.-kandidater som har fullført doktorgradsstudiet gis muligheter til å kommentere forhold knyttet til generell tilfredshet, arbeidsforhold, veiledning, forskningsmiljø, mobilitet (utenlandsopphold), opplæringsdel og tilbudet av ph.d.-kurs, gjennomføring, motivasjon og karriereplaner. Kandidatene svarer også på om de har opplevd forskningsetiske betenkelige situasjoner og utfordringer.
På bakgrunn av nevnte rapporter, evalueringer og vurderinger utarbeides det en årlig faglig rapport til doktorgradsutvalget. Det skrives en programrapport hvert år.
Studieplan og emner
Oppstartssemester:
-
Obligatoriske seminar
-
DUH125: Avslutningsseminar
Tredje år, semester 6
-
-
Obligatoriske seminar
-
DUH125: Avslutningsseminar
Tredje år, semester 6
-
-
Obligatoriske seminar
-
DUH125: Avslutningsseminar
Tredje år, semester 6
-
-
Obligatoriske seminar
-
DUH125: Avslutningsseminar
Tredje år, semester 6
-
-
Obligatoriske seminar
-
DUH120: Introduksjonsemne for ph.d.-kandidater
Første år, semester 1
-
DUH125: Avslutningsseminar
Tredje år, semester 6
-
-
Vitenskapsteori og etikk
-
DUH102: Ph.d.-kurs i vitenskapsfilosofi
Første år, semester 1
-
DUH205: Ph.d.-kurs i forskningsetikk
Første år, semester 2
-
-
Valgbare emner
-
DUH221: Ph.d.-emne i utdanningsvitenskap
Første år, semester 2
-
DUH157: Contemporary perspectives on diversity, inclusion and education
Første år, semester 2
Contemporary perspectives on diversity, inclusion and education (DUH157)
Studiepoeng: 5
-
DUH280: Themes in environmental humanities
Første år, semester 2
-
DUH158: Policy implementation as a strategy to improve schools and early childcare
Første år, semester 1
Policy implementation as a strategy to improve schools and early childcare (DUH158)
Studiepoeng: 5
-
DUH713: Forskning i lesing, skriving og literacy. Teoretiske, metodiske og analytiske tilganger
Første år, semester 2
Forskning i lesing, skriving og literacy. Teoretiske, metodiske og analytiske tilganger (DUH713)
Studiepoeng: 5
-
-
Metodekurs
-
DUH165: Applied Statistics for Educational Researchers
Første år, semester 2
-
DUH240: Qualitative Research in (Higher) Education
Første år, semester 1
-
DUH250: Sound Changes in the History of English
Første år, semester 1
-
DUH270: Hermenutikk
Første år, semester 2
-
DUH225: Ph.d.-kurs i forskningsdesign
Første år, semester 1
-
DUH135: Systematic observation in educational research
Første år, semester 1
-
DUH100: Introduction to Systematic Review (SR) in Education
Første år, semester 2
Introduction to Systematic Review (SR) in Education (DUH100)
Studiepoeng: 5
-