Marianne Sandvik Tveitnes

Førsteamanuensis i pedagogikk

Marianne Sandvik Tveitnes

Kontakt

E-post: marianne.s.tveitnes@uis.no

Rom: HL U-312

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

Kort om meg

Arbeider som førsteamanuensis ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk.

Er utdannet som allmennlærer og logoped, med hovedfag i spesialpedagogikk og PhD i utdanningsvitenskap. 

Har forsket på PP-tjenestens sakkyndighetsarbeid https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/2499868?show=full, og er i dag tilknyttet følgende programområde for forskning:  Mangfold, inkludering og utdanning / Diversity, inclusion and education

Har emneansvar og/eller underviser i følgende emner: 

VVL 100/VVL110/VVL120 Profesjonsveiledning for lærerstudenter og lærere i skolen

MGL3600/MGL4600 Spesialpedagogikk i en skole for alle  

Er medlem av arbeidsgruppa for den desentraliserte kompetanseutviklingsordningen (DeKomp) i Midt-Rogaland, og jobber i partnerskap med ulike skoler i regionen.  

Deltar i det nasjonale nettverket:  Veiledning for nyutdannede lærere i barnehage, skole og videregående opplæring https://www.nyutdannede.no/

Har tidligere arbeidet som:  

Avdelingsleder fagavdeling Syn, region vest, STATPED (01.01.13- 01.04.14)

Avdelingsleder avd. Rogaland, STATPED VEST  (26.03.12 - 31.12.12)

Virksomhetsleder PPT for Midt Ryfylke (01.08.07.-25.03.12)

Spes.ped.koordinator/spesialpedagog/lærer , Jørpeland ungdomsskole, Strand kommune (01.08.03 -01.08.07)

Har også erfaring i fra arbeid som:

Logoped og PP-rådgiver

Spesialpedagog for barn i førskolealder 

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Lied, Silje Ims; Tveitnes, Marianne Sandvik; Olsen, Mirjam Harkestad

(2024)

Inkludering i spennet mellom ideologi og praksis. I: Inkludering i praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202819545.

s.13-37.

Festøy, Anne Randi Fagerlid; Tveitnes, Marianne Sandvik

(2024)

Tidleg innsats for ei inkluderande opplæring på småskulesteget. I: Inkludering i praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202819545.

s.38-65.

Tveitnes, Marianne Sandvik; Lied, Silje Ims; Olsen, Mirjam Harkestad

(2024)

Samiske perspektiver i et inkluderende læringsmiljø. I: Inkludering i praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202819545.

s.144-179.

Tveitnes, Marianne Sandvik; Hvalby, Mette Irene

(2023)

Mentoring Novice Teachers in a Norwegian Context of Inclusive Education.

Teachers and Teaching: theory and practice.

ISSN 1354-0602.

DOI: 10.1080/13540602.2023.2225442

Lied, Silje Ims; Tveitnes, Marianne Sandvik

(2022)

Å bygge lag rundt og sammen med elevene. I: Tverretatlig samarbeid.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202763015.

s.147-178.

Tveitnes, Marianne Sandvik; Stokke, Hilde Sofie

(2022)

Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid: en ledelsesstrategi for et inkluderende læringsmiljø. I: Tverretatlig samarbeid.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202763015.

s.44-78.

Tveitnes, Marianne Sandvik; Simonsen, Eva

(2019)

Spesialpedagogisk rådgivning i teori og praksis. I: Spesialpedagogikk.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202592059.

s.251-275.

Bøker og kapitler

Olsen, Mirjam Harkestad; Lied, Silje Ims; Tveitnes, Marianne Sandvik

(2024)

Inkludering i praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202819545.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2018)

Sakkyndighet med mål og mening. En analyse av sakkyndighetskunnskapens institusjonaliserte kjennetegn; et grunnlag for refleksjon og endring.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-766-8.

Hefte 390.

Formidling

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2024)

Å være spesialpedagogisk rådgiver i et inkluderende læringsmiljø.

Rådgiversamling Statped;

2024-09-10.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2024)

Ny opplæringslov; fra spesialundervisning til individuelt tilrettelagt opplæring.

Ledernettverk i Utdanningsregion Midt-Rogaland;

2024-03-21.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2024)

PPT`s rolle og funksjon - hvor står vi og hvor går vi? .

Fagdag for alle PP-ansatte i Utdanningsregion Midt -Rogaland ;

2024-04-24.

Lied, Silje Ims; Tveitnes, Marianne Sandvik; Olsen, Mirjam Harkestad

(2023)

Teachers’ cometencies,related to special needs education and inclusion, in Norway.

ECER - European Conference on Educational Research 2023;

2023-08-21 - 2023-08-26.

Helgevold, Nina; Tveitnes, Marianne Sandvik; Moen, Vegard

(2023)

Bridging the gap - Working with problem-based cases to develop student teachers’ professional identity.

ECER 2023 ;

2023-08-22 - 2023-08-25.

Lied, Silje Ims; Stokke, Hilde Sofie; Olsen, Mirjam Harkestad; Tveitnes, Marianne Sandvik

(2022)

KOSIP; Kompetansekartlegging av og for laget rundt barna og elevene.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Hefte 4.

s.44-55.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2022)

KOSIP, et verktøy for kartlegging av kommuners kompetansekapital og kompetansebehov i tilknytning til Kompetanseløftet for Spesialpedagogikk og Inkluderende Praksis.

Læringsmiljøkonferansen 2022. ;

2022-11-07 - 2022-11-08.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2022)

Vi skal bygge lag rundt barna.

Fagdag for PPT og Styrket barnehage ;

2023-03-24.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2022)

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Sentrale prinsipper og resultater fra regional kompetansekartlegging (KOSIP).

Ledernettverk - Utdanningsregion Midt-Rogaland;

2022-04-21.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2022)

Fortellingen om KOSIP, - et eksempel på hvordan arbeid i kompetanseløftet har inspirert, og inspirerer, til felles kunnskapsutvikling og praksisnær forskning for oss i UH og våre partnere ute i kommunene. .

Forum for lokal kompetanseutvikling;

2022-09-13.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2021)

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis; Laget rundt barnet og eleven.

Regional konferanse: Kompetanseløftet - Rogaland ;

2021-02-11.

Hvalby, Mette Irene; Tveitnes, Marianne Sandvik

(2021)

Vi skaper rom for deltakelse.

Seminar for nyutdannede nytilsatte lærere i skolen;

2021-03-24.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2020)

PP-tjenestens mandat; To ulike oppgaver eller to sider av samme sak? .

PPT-leder konferansen 2020;

2020-09-14 - 2020-09-15.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2020)

Mind the Gap - Exploring the Institutionalized Expert-Knowledge of the Norwegian Educational- Psychological Service in the Age of Inclusion .

ECER 2020;

2020-08-23 - 2020-08-28.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2019)

Spesialpedagogisk rådgivning og veiledning.

Veiledningskonferansen;

2019-02-06 - 2019-02-07.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2019)

Sakkunnig arbeid, med mål og meining…?.

Fagtorg vest 2019;

2019-08-28 - 2019-08-29.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2019)

Sakkyndighet med mål og mening.

Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord-Norge ;

2019-10-23 - 2019-10-24.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2019)

Pedagogisk Psykologisk Tjeneste - en organisasjon i endring, eller…?.

SEVU-PPT;

2019-10-14.

Tveitnes, Marianne Sandvik

(2019)

What characterizes the institutionalized expert-knowledge of the Norwegian Educational-Psychological Service? .

Researching the Norwegian school system – perspectives on inclusion and exclusion. ;

2019-09-17.

Tveitnes, Marianne Sandvik; Nevøy, Anne

(2016)

Negotiating the Role of the Educational Psychological Service under Shifting Conditions..

AERA 2016;

2016-04-08 - 2016-04-12.