Hvilke dilemmaer står barnehageansatte i som omsorgspersoner? Det er det sentrale temaet i en ny bok av Gunnar Magnus Eidsvåg, førsteamanuensis ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS og forsker ved FILIORUM.
Etikk i barnehagen – Syv samtaler om nærhet, omsorg og lykke tar for seg barnehagelæreres profesjonelle omsorgspraksis og drøfter omsorg i et etisk perspektiv. Syv erfarne barnehagelærere reflekterer over sin arbeidshverdag og hvilken rolle følelser spiller i omsorgen for barna.
Omsorgens mange sider
Bør ansatte bli glade i barna, eller kan en vise omsorg på tvers av følelser? Hvordan kan ansatte i barnehagen bli bedre til å vise omsorg og hvordan kan omsorgen fordeles rettferdig? Samtalene tar videre opp spørsmål om rettferdighet og drøfter sider ved ansattes maktbruk og barnas medbestemmelse. Er regler en forutsetning eller en hindring for omsorg?
- Boka legger vekt på å presentere barnehagelærernes erfaringer og løsninger på disse problemstillingene. I arbeid med barn stilles arbeidstakeren overfor mange ulike etiske dilemma. For å skape gode praksiser er det viktig å ha et bevisst og gjennomtenkt forhold til disse, sier forfatter Gunnar Magnus Eidsvåg.
Nyttig for praksisfeltet
Boka tar også for seg hvordan barnehageansatte må lære seg å stå i situasjoner hvor de opplever å ikke strekke til, og hvordan de tar vare på seg selv som omsorgsgivere. Hvordan arbeider de når det er for få ansatte til å dekke behovene som finnes eller når det er enkeltbarn som krever mye av de ansattes oppmerksomhet? Klarer de både å ta vare på barna og seg selv i slike situasjoner?
Gjennom samtalene blir etiske teorier om omsorg belyst og utviklet slik at de kan får praktisk betydning for barnehagesektoren.
- Målet er at leseren kan tenke gjennom sin egen praksis i møte med barnehagelærerne i studien. Boka forsøker å sette ord på den tause kunnskapen de har. Denne kunnskapen rammes inn av ulike filosofers og pedagogers tilnærming til nærhet, omsorg og lykke, forteller Eidsvåg.
Etikk i barnehagen – Syv samtaler om nærhet, omsorg og lykke er resultatet av en studie gjort som et postdok-prosjekt ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger.
Tekst: Linn Skjei Bjørnsen
Kanskje er du også interessert i
Sprell: Det digitale biblioteket
I denne fagfilmen kan du lære mer om hvordan du kan bruke digitale bildebøker i barnehagen.
Sprell: Digitalt barnebokbibliotek på arabisk
Her finner du sju barnebøker på arabisk. Du kan velge å lytte til bøkene eller lese dem digitalt.
Sprell: Digitalt barnebokbibliotek på litauisk
Her finner du sju barnebøker på litauisk. Du kan velge å lytte til bøkene eller lese dem digitalt.
Sprell: Digitalt barnebokbibliotek på norsk
Her finn du sju barnebøker på norsk. Du kan velga å lytta til bøkene eller lesa dei digitalt.
Å oppdage at barnehagebarn strever med språket, er ikke nok for å sikre dem god hjelp
Mange barn som strever med språket, blir oppdaget i barnehagen. Men for at disse barna skal få riktig hjelp, må kartlegg...
Leik og lesing som satsing i barnehagen
Gjesdal kommune sette seg som mål å ha meir fokus på lesing og språkopplæring i kommunen sine barnehagar. Dette starta s...
En av tre foreldre oppgir at de leser ingen eller få bøker for barna sine
Høytlesing ser ikke ut til å være en så stor del av barndommen for alle norske barn som både forskere og mange foreldre ...
Spesialpedagogikk i barnehagen
Videreutdanningen Spesialpedagogikk i barnehagen gir barnehagelærere en helhetlig tilnærming til spesialpedagogikk. På d...
Informasjon til deltakere i Sprell
På denne siden finner du informasjon til deltakerne og barnehageansatte i Sprell på norsk, arabisk, litauisk og polsk./ ...
Sprell: Samtalebaserte lesepraksiser
I Sprell samarbeider forskere med barnehagelærere og foreldre om å utvikle flerspråklige digitale bildebøker for barn.
Da bøkene var «overalt», våknet barnas interesse for lesing
Praksisfortelling: I barnehagen var bøkene plassert i en egen lesekrok, og det var ganske sjelden at barna ba om å bli l...
Slik ble stellesituasjonen en språkarena i barnehagen
PRAKSISFORTELLING: Stellesituasjonen i barnehagen var typisk et sted der de ansatte kommuniserte med hverandre mens de f...
Bokstavkjennskap, bokstavnavn og bokstavlyd
I barnehagen skal barna "utforske og gjøre seg erfaringer med ulike skriftuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver"...
Skap forventning og engasjement rundt lesinga
På glimrande vis skapar pedagogisk leiar Ingunn i Haugland Gardsbarnehage forventning og engasjement til tekstane i ”Bok...
Bokstavsommaren
I rammeplanen står det at ungar i barnehagen skal verta kjende med bokstavane, men mykje av ressursane og småbøkene bygg...
Suksess for SPrELL-prosjektet i Forskingsrådet
Forskingsprosjektet SPrELL ved Lesesenteret, UiS, har blitt tildelt 15 millionar kroner frå Forskingsrådets satsing på å...
Blogg: Skolestart: Se til barnehagene!
Barnehagene har lenge sett til skolen når de forbereder femåringene til skolestart. Vår oppfordring er at skolen også re...
"Mine to oldemødre" av Lisa Aisato
Boken kan brukes til å snakke om flere emner, den er mangfoldig og rik på de gode og store følelsene. I Fantoft Gård bar...