Barns utvikling, lek og læring (BBL101)
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger i hovedsak på faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBL101
Versjon
2
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning og om sammenhenger mellom disse
- har kunnskap om sammenhengen mellom didaktikk og barnehagefaglig arbeid
- har kunnskap om barns omsorgsbehov
- har kunnskap om ulike typer lek, lek som fenomen og lek som en arena for utforsking, vennskap og medvirkning
- har kunnskap om barns væremåter, leke- og læringslyst og om hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaring
- har kunnskap om observasjon, dokumentasjon, pedagogisk dokumentasjon og veiledning som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid
- har kunnskap om kommunikasjon og samspillsteorier og læringsmiljøets betydning for barns utvikling, læring og lek
- har kunnskap om ulike syn på barn og barndom som grunnlag for profesjonsetiske refleksjoner
- har kunnskap om barn i forskjellige livsfaser deriblant overgang til barnehage og overganger innad i barnehagen
- har kunnskap om foreldresamarbeid i et mangfoldig samfunn
- har kunnskap om pedagogisk bruk av digital teknologi sammen med barna
- har kunnskap om bærekraftig utvikling knyttet til det pedagogiske arbeidet i barnehagen
Ferdigheter
Studenten
- kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn og barn i gruppe
- kan planlegge, grunngi og samarbeide om pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
- kan inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i det pedagogiske arbeidet
- kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke -og læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
- kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk og digital praksis
- kan reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Skriftlig og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 3/5 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Muntlig eksamen | 2/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Begge vurderingsdeler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: 2 refleksjonstekster på 500 ord - der begge to må være godkjent
Arbeidskrav 2: Gruppe fremlegg ut fra observasjon gjort i praksis
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Vigdis EidsvågPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
I undervisningen vil studentene møte ulike arbeidsformer som forelesninger, veiledning knyttet til fagtekster og læringsoppgaver, diskusjoner i gruppe og plenum, gruppe- og prosjektarbeid og muntlige framlegg der studentene skal gi hverandre respons med mer.
Studentene må arbeide for å utvikle egen akademisk skriving og tilegne seg deler av kunnskapsområdets teori gjennom selvstudium, gjøre planlagt arbeid før og etter undervisningen, samt utvikle akademisk skriving.
Både undervisning og annet læringsarbeid i emnet skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Variasjon i arbeidsformene vil bl.a. bidra til studentenes utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Studentene har ansvar for egen læring og for å fremstå som ansvarlig og selvstendige barnehagelærere etter endt studium.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Barns utvikling, lek og læring (BBL101_1) | 15 |