Barns utvikling, lek og læring (BBL102)
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBL102
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et mangfoldig samfunn, herunder kunnskap om samiske perspektiver på barndom og på barns utvikling, lek og læring
- har kunnskap om barns rettigheter og hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø
- har kunnskap om barns behov for omsorg, og hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaringer
- har kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og om samarbeid med andre hjelpeinstanser
- har kunnskap om overgangen mellom barnehage og skole/skolefritidsordning
- skal ha innsikt i profesjonsetiske problemstillinger knyttet til bærekraft, ansvar, respekt og maktperspektivet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og mangfold, og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
- kan vise selvstendighet i å lede samarbeidsprosesser i møte med barn og personale
- kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking
- kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn og legge til rette for et inkluderende og likestilt leke- og læringsmiljø
- kan bidra til barns utvikling av trivsel og livsmestring og forebygge krenkelser
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk og digital praksis
- kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
- kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering og sosial-, kulturell-, religiøs- eller livssynsbasert tilhørighet
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
For studenter som ikke får bestått eller ikke avlegger eksamen ved utsatt (konte) eksamen, blir konsekvensen at studenten må ta ny eksamen sammen med etterfølgende kull i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studenten skal skrive en fagtekst som tar utgangspunkt i læringsutbytteformuleringene. Fagteksten skal være på 2000 ord +/- 10 %. Oppgavetematikken utformes av faglærerne. I tillegg skal studentene skrive et refleksjonsskriv tilknyttet fagteksten på 400 ord (+/- 10%). Studentene gis veiledning i prosessen med å skrive fagteksten. Alle hjelpemidler kan anvendes.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får fagteksten vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av fagteksten i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Synne Kristin Nese SkarsaunePraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
I undervisningen vil studentene møte ulike arbeidsformer som forelesninger, flerfaglige prosjekter, veiledning knyttet til fagtekst og refleksjonsoppgave, diskusjoner i gruppe og plenum, summegrupper, casediskusjoner med mer.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Barns utvikling, lek og læring (BBL102_1) | 10 |