Det kan være utfordrende å gi hver enkelt elev tilpasset leseopplæring samtidig som du skal ta hensyn til en hel gruppe elever. Veiledet lesing er en målrettet og strukturert undervisningsform der læreren gir tilpasset opplæring ved å benytte de andre elevene som lese- og samtalestøtte. Vi har materiell som lærere kan bruke både barnetrinnet, mellomtrinnet og i ungdomsskolen.
Veiledet lesing i begynneropplæringen
Her finner du informasjon om materiell for lærere som ønsker å ta i bruk veiledet lesing i begynneropplæringen.

Forfattere: Anne Håland og Åse Kari Hansen Wagner
Illustrasjon: Svein Nyhus
Veiledet lesing innebærer at undervisningen foregår i mindre grupper på 4-6 elever. Gruppen bør bestå av elever som er kommet noenlunde likt i leseutviklingen. Elevene leser en felles tekst høyt og får veiledning fra læreren. Leseveiledningen skjer gjennom samtaler mellom lærer og elev(er) om ulike aspekt ved teksten.
En slik arbeidsform gir læreren anledning til å ta utgangspunkt i hver enkelt elev sine leseutfordringer, og gi eksplisitt undervisning i form av modelleringer og samtaler.
Førsteamanuensis Anne Håland og professor Åse Kari Hansen Wagner ved Lesesenteret har utviklet materiellet til hjelp for lærere som vil bruke veiledet lesing i begynneropplæringen. Det består av et hefte med forklaring av hva veiledet lesing er, og hvordan det brukes. Bak i hefte finner du et observasjonsskjema som kan brukes for å følge hver enkelt elevs leseutvikling. I tillegg har de laget en plakat med oppsummering av hovedpunktene i materiellet. Plakaten henges på veggen i rommet som brukes til veiledet lesing, og fungerer som en påminnelse underveis i økta om elementene i undervisningsformen. Alt er nydelig illustrart av Svein Nyhus.
Materiellet kan lastes ned gratis i PDF-format, men er også tilgjengelig trykket på papir. Det kan bestilles i Lesesenterets nettbutikk.
Bestill materiellet i papirformat.
Last ned:
- Veiledet lesing – hefte (PDF-format). Bokmål / Nynorsk
- Veiledet lesing – plakat (PDF-format). Bokmål / Nynorsk
Veiledet lesing i samtale om tekst - for mellomtrinnet og ungdomstrinnet
Her finner du informasjon om materiell for lærere som ønsker å jobbe med veiledet lesing på mellomtrinnet og i ungdomsskolen.

Ill: Svein Nyhus
"Veiledet lesing i samtale om tekst" er laget for å støtte lærere i arbeidet med å utvikle elevenes leseferdighet gjennom veiledet lesing. Brosjyren innleder med å si noe om hva veiledet lesing er, hvorfor veiledet lesing også er relevant på mellom- og ungdomstrinnet, og hvordan veiledet lesing kan planlegges og gjennomføres. Deretter følger det som er brosjyrens kjerne: forslag til samtalestøtte i veiledet lesing. Til slutt har brosjyren to korte tekster med eksempler på forberedt samtalestøtte.
Vi bygger på et tilsvarende materiell utviklet for begynneropplæringen. Ressursene bygger på forskning som viser at norske lærere gir mye førlesingsstøtte i tekstarbeidet, og at de ofte inviterer til samtaler om tekst. Derimot ser det ut til at lærerne kan trenge flere strategier for å arbeide tett på teksten. Det vil si å arbeide i tekst, arbeide ut over tekst og arbeide kritisk med tekst. Lærerne ser heller ikke ut til å ta skriftlige notater om elevenes lesing, slik at de på en systematisk måte kan følge med på elevenes leseutvikling.
Kjøp heftet i nettbutikken til kr 30,-
Eller:
Last ned heftet gratis som pdf.
Trykk her for nynorsk.
Trykk her for bokmål.