Flere undersøkelser bekrefter at norske barn og unge leser dårligere enn på mange år. Er det et problem, og hva gjør vi i så fall med det?
![Jente i klasserom leser i læreboka](https://dev.uis.no/sites/default/files/2023-11/Jente%20i%20klasserom%20leser%20i%20l%C3%A6reboka%202.jpg)
Resultatene fra store leserundersøkelser som PIRLS og PISA viser en klar nedgang i norske barns leseferdigheter. I tillegg ligger norske tiåringer på bunn når det kommer til leseglede.
Nedgangen i leseferdigheter og interesse for lesing dypt bekymringsfull, og både skoler, forskere og utdanningsmyndigheter etterlyser nå et samlet krafttak for lesing.
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger har fått ansvar for satsingen Tid for lesing for å møte disse utfordringene. Men hvordan skaper vi tid for lesing i skolen? Hvem har det viktigste ansvaret? Mange peker på læreren, og læreren er viktig, men skal læreren gjøre hele jobben alene?
Vi inviterer til samtale for å belyse lesingens rolle i skolen fra ulike perspektiv. Samtalen vil ledes av Unni Fuglestad, universitetslektor ved Nasjonalt lesesenter.
Medvirkende:
- Sindre Lysø: statssekretær i Kunnskapsdepartementet.
- Margret Hagerup: er stortingspolitiker og Høyres utdanningspolitiske talsperson og medlem av utdanningskomiteen.
- Thom Jambak: er 2. nestleder i Utdanningsforbundet, er utdannet adjunkt med tilleggsutdanning og har lang erfaring fra norsk skole.
- Marthe Akselsen: er divisjonsdirektør for læring og vurdering i Utdanningsdirektoratet.
- Kristin Holm Jensen: er avdelingsdirektør for oppvekst, kultur og utdanning i Kommunesektorens organisasjon (KS),
- Kjersti Lundetræ: er senterleder og professor ved Nasjonalt lesesenter.