Andrespråkspedagogikk 1.-10. trinn

Andrespråkspedagogikk er en samlingsbasert videreutdanning rettet mot lærere i grunnskolen (1-10), som ønsker å styrke sin kompetanse i flerspråklighet og andrespråkslæring. Studiet inngår i Utdanningsdirektoratets ordning for videreutdanning for lærere.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Undervisningsform

Samlingsbasert

Neste oppstart

Høsten 2025

Opptakskrav

Godkjent lærerutdanning. Studentene må være ansatt i en lærerstilling på 1. - 10. trinn.

Studiested

Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger

Studiepoeng

30 (bachelornivå)

Undervisningsform

Deltid. Samlingsbasert på dagtid.

Opptak

Søknadsperioden starter 1. februar 2025.

Få økonomisk støtte for å ta videreutdanning

Vikar- og stipendordning

For våre videreutdanningstilbud for deg som jobber i skolen, kan du søke om vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet. Les mer om ordningen her.

Vær oppmerksom på at Utdanningsdirektoratet ikke lenger tilbyr en egen studiekatalog. Det innebærer at du må sende to søknader parallelt for videreutdanning:

- Én søknad til Utdanningsdirektoratet for finansiering. Søknadsperioden er 1. februar til 1. mars 2025.
- Én søknad direkte til UiS for opptak på videreutdanningstilbudene våre. Søknadsperioden 1. februar til 15. april 2025.

Det er mulig å ta videreutdanninger ved Nasjonalt lesesenter uten at du har fått innvilget vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet. 

Dette studiet tar sikte på å styrke lærere i grunnskolen sin kompetanse i hvordan en kan legge til rette for god språk-, lese- og skriveopplæring for flerspråklige elever i et inkluderende læringsfellesskap.

Hege Rangnes , førsteamanuensis
lærer i klasserommet
Dette studiet anbefales for deg som ønsker å styrke kompetansen din i flerspråklighet og andrespråkslæring.

Studiet har som mål å gi lærere i grunnskolen kunnskap om hvordan en kan legge til rette for god språk-, lese- og skriveopplæring på andrespråket for flerspråklige elever i et inkluderende læringsfellesskap. Studiet gjennomføres på deltid over ett år med 15 studiepoeng per semester. I hvert semester er det to samlinger à tre dager. 

Utvikler kompetanse

I studiet vektlegges ulike arbeidsmetoder som forelesninger, arbeid med casestudier, dialoger, veiledning og utprøving av teorier og prinsipper i egen undervisning hvor en begrunner didaktiske valg med utgangspunkt i teori/forskning. Aktiv deltakelse på universitetets læringsplattform (Canvas) vil være en viktig del av studiet, for eksempel gjennom å gi respons på medstudenters fagtekster. Det vil også være fokus på arbeid med å utvikle eget fagspråk, både muntlig og skriftlig.

Opptakskrav

Studentene må ha godkjent lærerutdanning og være ansatt i en lærerstilling på 1. - 10. trinn. Studenter med utenlandsk lærerutdanning må dokumentere norskkunnskaper med godkjent test i norsk, Bergenstest eller tilsvarende.

Informasjon om studiet

Samlinger 2024/2025
Høst 2024:

3.-5. september 29.-31. oktober

Våren 2025:

7.-9. januar 11.-13. mars

Lurer du på noe?

Kontakt oss gjerne på student.lesesenteret@uis.no!

Faglig kontaktperson

Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/spesialpedagogikk
51831153
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Studiekoordinatorer

Rådgiver
51833145
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Rådgiver
51831617
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF