Finn innhold
Filtrer etter kategori
Vis 19 treff
Samarbeidet mellom faglærere på campus og faglærere i universitetsskolene gir grunnskolelærerstudenter ved UiS muligheten til å «Øve på Dialogbasert Undervisning» (ØDU) i matematikk. Studentene får praksisnær undervisning som gir dem utvidet og nyttig praksiserfaring som kommende matematikklærere.
Hvert semester blir en dags undervisning i pedagogikk for 1. års studenter lagt til Lunde universitetsskole. Målet er å bidra til studentenes forståelse av sammenhengen mellom teori og praksis i lærerutdanningen og i utøvelse av lærerprofesjonen.
Lærarar frå Kroatia tok turen til Universitetet i Stavanger for å læra meir om korleis me jobbar med teknologi i utdanninga.
Nyhet
Det seier Kristoffer som er PPU-student ved Fakultet for utøvande kunstfag. I ei veke har han vore med på eit nytt innovativt prosjekt om bærekraft.
Nyhet
UiS inngikk høsten 2021 en avtale med Kristianslyst skole om å være universitetsskole i perioden fram til 2025.
Nyhet
Universitetsskolesatsingen utvikler skolen, lærerprofesjonen, universitetet og elevene. Det mener Anne Lunde, rektor ved Lunde ungdomsskole, som er en av satsingens samarbeidspartnere.
Nyhet
Prosjektet “the Geopolitics of Renewables Simulation” gir studenter mulighet til å delta i sanntids-simulert forhandlinger om internasjonal energi og klimapolitikk.
Motiverte realfagselever fra videregående skoler kan søke seg inn på enkeltemner ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet.
Nyhet
UiS får no tre faste samarbeidsskular i Stavanger og Sandnes.
Nyhet
Førsteamanuensis Hanne Egenæs Staurseth arbeider i desentralisert ordning i Utdanningsregion Midt-Rogaland med å legge til rette for en mer kompleks leseforståelse.
Ved ledig kapasitet kan Læringsmiljøsenteret tilby opplæring og kompetanseheving i å etablere og kvalifisere innsatsteam mot mobbing. Målet er at mobbesaker avsluttes tidlig og ikke får utvikle seg på grunn av lite eller manglende kompetanse.
Nyhet
En av Universitetsskolesatsingens nye praksislærere forteller om utdanningen og hva neste steg i prosjektet blir.
Skolelaboratoriet er et ressurs- og kompetansesenter for lærere og elever i grunnskolen og videregående skole.
Samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og skoler kan bidra til å bringe akademia og praksisfeltet nærmere hverandre, med økt læring begge steder som utbytte.
Lærerstudenter ved UiS fikk forrige semester oppleve en litt annerledes praksisperiode enn de er vant med. De fikk være i praksis på en barneskole i det afrikanske landet Malawi i en hel måned.
«Er det veldig komplisert matte hvis du skal bli lærer?». «Hva er lønnen?». Det var noe av det elevene ved St. Svithun videregående skole i Stavanger lurte på da de fikk eksperthjelp til studievalget av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø og grunnskolelærerstudenter fra Universitetet i Stavanger.
Asker og Bærum ønsket mer kunnskap om tidlig innsats og intensiv opplæring. Det førte til et DEKOM-partnerskap med På Sporet-forskerne ved Lesesenteret.