På disse sidene finner du ressurser du kan bruke når du vil jobbe med leseaktiviteter og språkutviklende aktiviteter i barnehagen.
Godt språkarbeid i barnehagen er viktig for barns deltakelse i lek, utvikling av vennskap, kommunikasjon, for opplevelser, læring og for å skape et solid og godt grunnlag for lesing og skriving senere i livet.
Ressursene er utviklet med tanke på den norske barnehagekulturen og i tråd med Rammeplanen for barnehagen. Vi håper dere finner god inspirasjon og nyttig kunnskap som dere kan ta med dere i den viktige barnehagehverdagen.
Bla i ressurser
Å oppdage at barnehagebarn strever med språket, er ikke nok for å sikre dem god hjelp
Mange barn som strever med språket, blir oppdaget i barnehagen. Men for at disse barna skal få riktig hjelp, må kartlegg...
Leik og lesing som satsing i barnehagen
Gjesdal kommune sette seg som mål å ha meir fokus på lesing og språkopplæring i kommunen sine barnehagar. Dette starta s...
En av tre foreldre oppgir at de leser ingen eller få bøker for barna sine
Høytlesing ser ikke ut til å være en så stor del av barndommen for alle norske barn som både forskere og mange foreldre ...
Spesialpedagogikk i barnehagen
Videreutdanningen Spesialpedagogikk i barnehagen gir barnehagelærere en helhetlig tilnærming til spesialpedagogikk. På d...
Informasjon til deltakere i Sprell
På denne siden finner du informasjon til deltakerne og barnehageansatte i Sprell på norsk, arabisk, litauisk og polsk./ ...
Sprell: Samtalebaserte lesepraksiser
I Sprell samarbeider forskere med barnehagelærere og foreldre om å utvikle flerspråklige digitale bildebøker for barn.
Da bøkene var «overalt», våknet barnas interesse for lesing
Praksisfortelling: I barnehagen var bøkene plassert i en egen lesekrok, og det var ganske sjelden at barna ba om å bli l...
Slik ble stellesituasjonen en språkarena i barnehagen
PRAKSISFORTELLING: Stellesituasjonen i barnehagen var typisk et sted der de ansatte kommuniserte med hverandre mens de f...
Bokstavkjennskap, bokstavnavn og bokstavlyd
I barnehagen skal barna "utforske og gjøre seg erfaringer med ulike skriftuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver"...
Skap forventning og engasjement rundt lesinga
På glimrande vis skapar pedagogisk leiar Ingunn i Haugland Gardsbarnehage forventning og engasjement til tekstane i ”Bok...
Bokstavsommaren
I rammeplanen står det at ungar i barnehagen skal verta kjende med bokstavane, men mykje av ressursane og småbøkene bygg...
Suksess for SPrELL-prosjektet i Forskingsrådet
Forskingsprosjektet SPrELL ved Lesesenteret, UiS, har blitt tildelt 15 millionar kroner frå Forskingsrådets satsing på å...
Blogg: Skolestart: Se til barnehagene!
Barnehagene har lenge sett til skolen når de forbereder femåringene til skolestart. Vår oppfordring er at skolen også re...
"Mine to oldemødre" av Lisa Aisato
Boken kan brukes til å snakke om flere emner, den er mangfoldig og rik på de gode og store følelsene. I Fantoft Gård bar...
"Timothy mister seg sjølv" av Vegard Markhus
"Timothy mister seg sjølv" er engasjerande, morosam og rar.
"Buri and the marrow" av Henriette Barkow og Lizzie Finlay
Et spennende og nydelig illustrert eventyr som gir mange muligheter for å stimulere ulike deler av barnas språk. Vi har ...
"Habeen wanaagsan Guuleed" - God natt, Albert Åberg, av Gunilla Bergström
Ytre Tasta barnehage har hatt eit leseprosjekt retta spesielt mot dei tospråklege barna. Eit av måla var å involvere hei...