Musikk A, del 2: Inn i musikken (ÅMUS101)

Her får du grunnleggende opplæring i sansende, utøvende og skapende virksomhet, og utvikler breddekompetanse ved hjelp av opplæring i sang, dans og spill. I slutten av semesteret lager du og dine medstudenter et musikkformidlingsprosjekt for elever.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

ÅMUS101

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Musikkfaget i grunnskolen har som mål å gi alle barn og unge musikkopplæring slik at de selv kan ta aktivt del gjennom kjerneelementene: Oppleve musikk, Utøve musikk, Lage musikk samt Kulturforståelse. I musikkstudiet rettet mot grunnskolen er det derfor lagt vekt på å skape en god sammenheng mellom lærerstudentens egen musikalske utvikling og utviklingen av fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisningen.

Arbeidet med faget skal omfatte forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til de aktivitets- og erkjenningsformene vi finner i musikkfaget.

Studiet skal gi grunnlag for musikkfaglig samarbeid med andre fagområder og instanser utenom skolen, for eksempel Den Kulturelle Skolesekken eller kulturskolen. Utvikling av de utøvende, personlige og kunstneriske sidene ved musikkfaget krever øving og modning over tid og er derfor sentrale.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om et mangfold av kulturelle og kunstneriske uttrykk, inkludert kulturarv som døråpner for fellesskap og sosial kompetanse
  • har kunnskap om grunnleggende musikkteori, ulike former for musikkanalyse og om hvordan musikk og dans blir brukt og integrert i samfunnet.
  • har kunnskap om de særprega lærings- og erkjenningsformene som er knyttet til musikalsk, danserisk, estetisk og kunstnerisk virksomhet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke et representativt utvalg av tradisjonelle og moderne musikkleker og danser fra vår egen og andres kulturer
  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter, uttrykke seg musikalsk på eget hovedinstrument og flere hjelpeinstrumenter, kan akkompagnere sang
  • kan lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangrer, historiske perioder og ulike kulturer, og vise kunnskap om musikken gjennom verbale og andre kunstrelaterte uttrykksformer, for eksempel dans og drama
  • kan bruke digitalt opptaksutstyr og digitale musikkprogram med tanke på musikalsk skaping og formidling

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan initiere faglig samarbeid
  • har innsikt i musikken og dansens rolle som identitetsskaper og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et flerkulturelt samfunn
  • kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere i musikk og dans

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er anbefalt med bakgrunn i musikk eller dans (f.eks videregående skole studieretning musikk, dans og drama, deltaking i kulturskole, kor, korps, band eller liknende).

Eksamen / vurdering

Samlet karakter

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig innlevering 2/5 Bestått/ Ikke bestått
Muntlig/praktisk fremføring 3/5 Bestått/ Ikke bestått

• En skriftlig innlevering - karakter Bestått/ikke bestått: Individuell prosjektoppgave knyttet til et musikkdidaktisk emne
• En muntlig fremføring - karakter Bestått/ikke bestått: Egenprodusert forestilling/visning (ca. 30 min.) der du viser: - utøvende ferdigheter i musisering (sang, dans, spill) - at du kan reflektere over kreativ prosess og produkt (logg)

Alle eksamensdeler må være bestått for å få endelig karakter i emnet. Vilkår for å gå opp til eksamen: Oppgaveportefølje. 1 gruppepresentasjon 1 individuell presentasjon

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppgaveporteføje

80 % tilstedeværelse på undervisning.

100% tilstedeværelse på gruppearbeid / formidlingsprosjekter.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Per-Erik Petersen

Emneansvarlig:

Jens Torolf Larsen

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Arbeidsformer

Det blir benyttet ulike organiseringsformer med forelesninger, gruppearbeid og mye egenøving. I tillegg blir det praktisk musisering, dansing, komponering individuelt og i grupper samt utprøving av interaktive læringsressurser. Canvas brukes som plattform for kommunikasjon, læringsressurser og innleveringer av ulike slag.

Åpent for

Åpent for studenter på Årstudium i musikkopplæring og grunnskolelærerstudenter etter søknad.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto