Helsepsykologi (BPS220)
Helsepsykologi er den delen av psykologien som omhandler somatikk, d.v.s. fysiske sykdommer. Kurset handler om hvordan kroppen, mentale prosesser og kontekstuelle faktorer samvarierer i helse og uhelse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
BPS220
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
- ha kunnskap om sentrale teorier, metoder og modeller i krysningspunktet mellom psykologi og somatisk medisin
- forstå hvordan sykdommer og relatert patofysiologi samvirker med psykologiske og atferdsmessige faktorer
- ha kunnskap om grunnleggende trekk ved helsepsykologiska arbeidsmåter, med særlig vekt på forskjellige biopsykososiale faktorer
- ha kunnskap om grunnleggende trekk ved helsefremmende/forebyggende metodikk.
- ha kunnskap om styrker og svakheter ved ulike helsefremmende/forebyggende tiltak på samfunnsnivå
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne drøfte intervensjoner som er rettet mot krysningspunktet mellom psykologi og somatisk medisin og hvordan slike kan anvendes i arbeidslivet
- kunne gjøre rede for stressteori, kronisk sykdom, sosial støtte og livskvalitet.
- kunne gjøre rede for psykologiske og sosiale faktorers betydning for helse, velvære og sykdom
- kunne drøfte sentrale teorier for forebygging av uhelse, samt grunnleggende trekk ved helsefremmende metodikk
- kunne drøfte sentrale likheter og forskjeller mellom helsefremmende og forebyggende arbeid
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne gjøre rede for grunnleggende helsepsykologiske begreper og teorier
- kunne kritisk reflektere over helse og uhelse
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Mappevurdering bestående av 2 skriftlige oppgaver. Karakteren er basert på mappevurderingen som helhet. Omfang: 1000 ord per oppgave (+/-10 %) ekskludert innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th. Tema for oppgaven blir definert av emneansvarlig. Detaljert aktivitetsplan vil bli gitt av kursansvarlig ved undervisningsstart. Studenter som ikke består ordinær eksamen, kan ved ny eller utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) levere en bearbeidet versjon av mappen. Studenter som ikke har bestått eksamen senest ved ny og utsatt eksamen, må ta eksamen i emnet med etterfølgende kull og følge det undervisnings- og eksamensopplegget som gjelder for dette kullet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter:
- Seminarer: Det er 75 % obligatorisk oppmøte på all seminarundervisning. Fravær utover 25 % vil ikke godkjennes som gyldig fravær, uansett årsak.
- Skriftlig innlevering: Skriftlig øvelse/innlevering (en eller delleveringer). Detaljert aktivitetsplan vil bli gitt av kursansvarlig ved undervisningsstart. Vektingsuttrykk: godkjent / ikke godkjent.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Bianka Anna KarshikoffFaglærer:
Liss Gøril Anda-ÅgotnesArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger og ulike aktiviteter i seminarene.
- Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
- På seminarene behandles de forskjellige delene av kurset via forskjellige læringsaktiviteter.