Formålet med dette emnet er å gi studentene både en teoretisk og praktisk tilnærming til fagfeltet kostnadsestimering. Emnet er tiltenkt som et supplement til fag som kontraktstrategi, kontraktinngåelse og -gjennomføring, og prosjektledelse. Kostnadsestimering er relevant for alle typer bedrifter og organisasjoner og er et essensielt tema gjennom alle fasene i livssyklusen til et prosjekt. Estimering av investeringskostnader er et viktig element i beslutningen om et selskap skal sanksjonere et potensielt prosjekt. Kostnadsestimering inngår i prosjektbudsjetteringsprosessen, kontrollfasen av prosjekt, implementering og er avgjørende vedrørende kontraktinngåelse i forhold til innkjøp. Emnet tar sikte på å gi studentene innsikt i ulike former kostnadsestimat, forskjellige metoder for kostnadsestimering samt analyse og håndtering av usikkerhet og risiko som er knyttet til kostnadsestimatene. Fundamentale underliggende drivere bak kostnadsoverskridelser er også et sentralt tema.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal studenten kunne:
Anvende teknikker, modeller og metoder som er relevant for utførelse av ulike kostnadsestimeringer.
Utføre sensitivitetsanalyser og bruke Monte Carlo simuleringer i Excel for å analysere risiko og usikkerhet knyttet til kostnadsestimatene.
Ha kjennskap til og være bevist på ulike faktorer som leder til kostnadsoverskridelser.
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Basiskunnskaper i kontraktinngåelse og -gjennomføring, prosjektledelse, matematikk, statistikk og bruk av regneark.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen
1/1
4 Timer
Bokstavkarakterer
Enkel kalkulator
Digital eksamen (Inspera)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk innleveringsoppgave
Studenten må få godkjent en obligatorisk innleveringsoppgave for å kunne ta eksamen. Dersom oppgaven ikke blir godkjent kan ikke studenten ta eksamen.
Utveksling ved Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.