Naturfag 2 (5.-10. trinn) (MGL2081)
I kurset legges det særlig stor vekt på miljø og bærekraftig utvikling gjennom arbeid med økologi, klima, energi og miljø. Fokus settes på å utvikle kompetanse i å undervise elever slik at de videreutvikler og opprettholder oppdagerglede, undring, naturglede og handlingskompetanse. Utdanningen skal også utvikle studentens egen kompetanse i å lede utforskende arbeid og i å videreutvikle elevenes utforskende ferdigheter.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGL2081
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
- har kunnskap om hvordan å undervise om økologi og bærekraftig utvikling gjennom bruk av varierte læringsarenaer inne og ute.
- har kunnskap om navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer.
- har kunnskap om naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer, og kan ta utgangspunkt i lokale eksempler
- ha kunnskap om hvordan naturlig seleksjon kan gi tilpasninger og hvordan denne og andre mekanismer kan føre til evolusjonær endring av arter og populasjoner
- har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og ungdoms handlingskompetanse for et bærekraftig liv i framtiden
- har kunnskap om ulike fornybare og ikke fornybare energikilder gjennom samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger
- har kunnskap om vær- og klimasystemer både lokalt og globalt og kan drøfte problemstillinger knyttet til klimaendringer
- har kunnskap om uorganiske og organiske stoffers betydning og kretsløp i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- har kunnskap om grunnleggende elektromagnetisme og dens betydning i naturfaglige og samfunnsmessige sammenhenger
- har kunnskap om læring av sentrale begreper som bevaring, overføring og kvalitet ved ulike energiformer gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
- kan anvende en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i tverrfaglige sammenhenger i forbindelse med bærekraftig utvikling.
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter
- kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
- kan anvende relevant naturfagutstyr knyttet til emnet
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle utforskende undervisningspraksis i naturfag
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Muntlig og skriftlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/2 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Godkjent kalkulator, Scantron, |
Muntlig eksamen | 1/2 | 55 Minutter | Bokstavkarakterer |
Muntlig eksamen avholdes i midten av semesteret og har en varighet på inntil 55 minutter (inkludert tid til forberedelse). Skriftlig eksamen avholdes på slutten av semesteret og har en varighet på 4 timer. Alle vurderinger må være bestått for å få samlet karakter i emnet. I tillegg må hvert del i den enkelte eksamen være bestått for å bestå eksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Da det er praktiske aktiviteter i alle undervisningsøkter er det obligatorisk frammøte til all undervisning og krav om minst 80 % tilstedeværelse.
Inntil åtte skriftlige og seks digitale arbeider. Hver med et omfang på inntil seks sider. I tillegg kan det være inntil tre teknologiprosjekter. Arbeidene må være godkjent.
Artsprøve. Studenten må kunne bestemme et utvalg arter fra artspensum. Prøven må være bestått for å gå opp til eksamen. Tidspunkt for prøven blir bestemt etter avtale med studentene.
Det knyttes en egen obligatorisk oppgave til praksis.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Elise FosshaugEmneansvarlig:
Espen LundeStudieprogramleder:
Vidar KjetilstadFaglærer:
Frode SkarsteinFaglærer:
Kristine Marie OlsenStudiekoordinator:
Kjersti GjedremArbeidsformer
Med bakgrunn i stoffets egenart og målet for studiet vil det veksles mellom forelesninger, seminarer, laboratoriearbeid, ekskursjoner, rapportskriving, prosjektarbeid og selvstudium.
Det vil bli arrangert inntil seks ekskursjoner i Stavangerområdet i undervisningstiden. Nærmere avtaler om dato og tid vil bli avklart ved studiestart. Studentene må selv dekke utgifter til transport.
Forventet arbeidsinnsats
- Undervisning 134 timer
- Eksamen og obligatoriske prøver ca 6 timer
- Praksis (3x40) = 120 timer
- Egenaktivitet 540 timer
Praksis
Praksisperioden er på 3 uker, og skal fortrinnsvis knyttes til emner fra faget. I forbindelse med praksis vil det være en oppgave knyttet til forberedelse av en undervisningsøkt. Retningslinjer for oppgaven vil bli lagt ut på Canvas. Oppgaven skal være godkjent for å gå opp til eksamen.
Praksisarbeidet vil skje under veiledning av praksislærer ved øvingsskolen. Faglærer gjennomfører veiledning og praksisbesøk etter avtale.